Gustav Bergman i väntans tider - står över världscupen i Schweiz och Italien

OK Ravinens Gustav Bergman väljer att stå över de två första världscupomgångarna i Schweiz och Italien. Gustavs och hans fru Helena går i väntans tider för deras andra barn. När det nu gått några dagar förbi beräknad förlossning har Gustav bestämt sig för att stanna hemma. ”Det var inga konstigheter att ta det här beslutet”, säger Bergman.

Gustav Bergman i väntans tider
Gustav Bergman i väntans tider Svensk Orientering

Nedkomsten var beräknad till i torsdags den 16:e men på måndagsförmiddagen var det fortsatt inget barn på väg.

– Jag kände redan i torsdags att det var på gränsen att bli för tight att jag skulle åka, säger Gustav Bergman och fortsätter;

– Det var inga konstigheter att ta det här beslutet. Det är klart att jag är lite ledsen att inte åka till världscupen men det var inget svårt beslut att ta.

Frågan är nu om det blir något sprint-VM i sommar för Gustav. För två år sedan tog han silver på den individuella sprinten och guld i sprintstafetten.

– Vi får se hur det blir. Jag sätter mig själv och de som ska ta ut VM-laget i en sämre situation genom att inte springa. Jag tror inte att det är kört, det beror helt på hur de andra i laget springer på världscupen, funderar Bergman.

– Jag har tänkt på vilka olika utfall det kan blir. Jag kan få springa VM och det siktar jag förstås på. Jag kan också bli petad från VM och jag är trygg med det också. Då är det så det blir och jag får en annorlunda sommar än vad jag tänkt, men det blir en bra sommar det också. Då kanske jag gör en större satsning mot EM i augusti i stället.

På reservsidan efter Gustav Bergmans återbud ser det ut så här:

Axel Elmblad, Bredaryds SOK, kliver in för Gustav Bergman på individuell sprint. Gustav Runefors, Farum Tisvilde OK, tar steget in på knockout-sprint. Elmblad är nu första reserv på knockout och Axel Granqvist, OK Ravinen, är nu första reserv på individuell sprint.

Program världscupen omgång 1 och 2 och SVT:s sändningstider:

Omgång 1, Olten, Schweiz
25 maj, knockout-sprint. SVT sänder 12:00-14:00
26 maj, sprint. SVT sänder 12:10-14:40

Omgång 2, Genova, Italien
1 juni, sprint. SVT sänder 13:00-15:30
2 juni, sprintstafett. SVT sänder 15:30-17:00

Gustav Bergman i väntans tider

Nytt nummer av Orienteraren - exklusiv intervju med Tove Alexandersson27.6.2024 13:48:28 CEST | Pressmeddelande

Från och med idag finns ett nytt nummer av Orienteraren, Orienterarnas egen tidning, ute. I senaste numret kan du bland annat läsa en längre exklusiv intervju med Tove Alexandersson. Du får även veta nycklarna till Martin Regborns toppform och läsa mer om Hanna Lundbergs upptrappning inför VM. Vi har även besökt Sätra i södra Stockholm där Tumba Mälarhöjdens OK lockar nya till orienteringen med Hittahem. Det och mycket mer i nya Orienteraren.