Agitator går emot konjunkturen

Agitators huvudägare Nordic Whisky Capital har haft en stark start på året vilket grundar sig på whiskymakarens framfart. I år ska Agitators omsättning och expansion öka mer än någonsin.

I år ska Agitators omsättning och expansion öka mer än någonsin.
I år ska Agitators omsättning och expansion öka mer än någonsin. Foto: Agitator

Trots lågkonjunktur har 2024 startat starkt för Nordic Whisky Capital (NWC) vars helägda dotterbolag Agitator fortsätter att växa såväl på hemmamarknaden som på nya.

– Målet är att utveckla Agitator till ett exportföretag först och främst men fortfarande med betydande försäljning på hemmaplan. I år ska mer än hälften av omsättningen komma från export, Oskar Kalmaru, vd på Agitator.

Agitator började säljas i november 2021 på svenska Systembolaget. För ett år sedan inleddes varumärkets internationella expansion utanför Norden vilket då innefattade Frankrike, Polen och Ukraina samt Costa Rica.

– Vi går starkt såväl här hemma som utomlands även när konjunkturen är tuff för andra. Destilleriet är byggt för skalbarhet och kan vid behov flerdubbla produktionen vilket lämpar sig väl när vi tittar mot ytterligare marknader, säger Oskar Kalmaru, vd på Agitator.

Under fjolåret (2023) stod exporten för en tredjedel av Agitators totala försäljning och motsvarade 7,2 miljoner SEK. Hittills under 2024 har tre nya utlandsmarknader lagts till: Amazon i Tyskland och Storbritannien samt lansering i butik i Turkiet och Storbritannien. Amazon-lanseringen i Tyskland var först ut i mars och har överträffat målen med bred marginal. Totalt ska Agitator lanseras på tio nya marknader under 2024 där Amazon-försäljning i Frankrike väntar härnäst.

Mer om Nordic Whisky Capital
Agitator är ett helägt dotterbolag till Nordic Whisky Capital AB (publ). Moderbolaget finns på Pepins och VD är Håkan Jarskog. https://nordicwhisky.se/.

I år ska Agitators omsättning och expansion öka mer än någonsin.
Agitators core range. Foto: Agitator
Oskar Kalmaru, vd Agitator