Bioconcept AB

Svenskt kosttillskott kan skydda mot njur-och hjärtskador som uppkommer vid hög konsumtion av ultraprocessad mat visar djurstudie från Karolinska Institutet.

En ny studie från Karolinska Institutet visar på ett betydande skydd mot hjärta-, kärl-, njure- och metabola skador med kosttillskottet Flexovital+Rödbeta. I musmodellen gjordes en ensidig nefrektomi (avlägsnande av en njure) kombinerad med västerländsk kost med snabba kolhydrater, fett och salt. Detta presenterades under ERA-EDTA-kongressen 23-26 maj 2024 i Stockholm.

Syftet med studien var att utveckla en modell som liknar hjärt-kärlsjukdom, som uppkommer vid njursvikt, för att bättre kunna studera detta angelägna område. Studien har genomförts vid Karolinska Institutet och utförts på möss uppfödda på en västerländsk diet av ultraprocessad mat med mycket kolhydrater, fett och salt och som även genomgått en partiell nefrektomi. Modellen visar att detta leder till omfattande metabola försämringar i glukos och fettämnesomsättningen, kraftig inflammatorisk aktivitet i kroppen, störningar i hjärt-kärlfunktioner med bland annat högt blodtryck och försämrad förmåga att vidga blodkärlen. Dessutom uppstår betydande skador på njurar med kraftigt sänkt njur- och hjärtfunktion med 200–300 procent ökat läckage av hjärtskademarkören troponin från hjärtat.

En grupp av försöksdjur har förbehandlats med kosttillskottet FLEXOVITAL+Rödbeta från Bioconcept AB som innehåller Rosenrotextrakt, aminosyrorna L-arginin och L-citrullin, rödbetsextrakt samt C-vitamin och magnesium. I den förbehandlade gruppen ser man minskad viktuppgång (22 procent), mindre fettdepositioner i kroppen, bättre glukosvärden, bättre njurfunktion (GFR), mindre njurskador, minskat läckage av hjärtskademarkören troponin, minskat blodtryck och bevarad eller förbättrad kärlvidgningsförmåga samt tecken på minskad inflammation.

Dessa uttalade skyddande effekter mot metabola rubbningar, njur-, hjärt- och kärlskador som i studien uppnåddes med FLEXOVITAL+Rödbeta ger indikationer på att innehållet i preparationen kan ha egenskaper som skyddar mot de skador som uppkommer som en konsekvens av att konsumera ultraprocessad mat. Skadorna uppkommer även vid måttligt sänkt njurfunktion.

– Det är häpnadsväckande resultat som vi sett i djurstudien på Karolinska Institutet, något vi inte vågade förvänta oss när vi påbörjade studien. Effekterna, som består av minskad viktuppgång, mindre fettdepositioner i kroppen, bättre blodsockervärden, samt bättre njurfunktion och mindre skador på njurar och hjärtan, är så pass intressanta att vi kommer att göra en ny utvidgad studie för att försöka fastställa bakomliggande mekanismer, säger Bengt Fellström, som är utvecklingsansvarig på Bioconcept AB och senior professor i njurmedicin vid Akademiska Sjukhuset i Uppsala

Bengt Fellström fortsätter: – Vidare kunde vi se en förbättrad kärlvidgningsförmåga och att något sänkt blodtryck uppkommer i gruppen som förbehandlats med FLEXOVITAL+Rödbeta, vilket kan förklara en del av dessa förebyggande effekter mot skador i njurar, hjärta och kärl som uppkommer till följd av västerländsk ultraprocessad mat.

–  Forskarna på KI har redovisat resultaten på bland annat Gordon Conference förra året och det har varit stort intresse kring resultaten. Intag av ultraprocessad mat, obesitas och diabetes typ 2 och de negativa effekterna det ofta för med sig på kroppens organ är ett hett ämne världen över liksom den efterföljande debatten hur man ska hitta en hållbar lösning på detta, utöver dietråd. Intresset synes vara än större eftersom Flexovital+Rödbeta endast innehåller naturliga ämnen, som har konsumerats av människor under lång tid. Då var för sig och inte i kombination som i vårt preparat. Studien kommer att publiceras i en vetenskaplig tidskrift under 2024. Vi planerar att inom kort pröva FLEXOVITAL+Rödbeta i en human studie, säger Per Nordlander, VD på Bioconcept AB.

Om FLEXOVITAL+Rödbeta studien

FLEXOVITAL+Rödbeta är ett 100% rent naturpreparat som utvecklats av Bioconcept AB i samarbete med forskare vid Uppsala universitet. Kosttillskottet består av en specialkomposition med Rosenrot, L-arginin, L-citrullin, rödbetsextrakt samt C-vitamin och Magnesium. Den aktuella studien på möss har genomförts på Karolinska Institutet och pågick under 6 veckor.

Om Bioconcept AB

Bioconcept AB grundades 2004 i Uppsala. Bolaget utvecklar och tillverkar funktionstillskott för människor, hundar och hästar. Bioconcept AB säljer sina produkter dels genom landets apotekskedjor, dels via direktförsäljning till kund.

För mer information, besök gärna www.flexovital.se eller kontakta Per Nordlander på office@bioconcept.se.

Bioconcept AB

Bioconcept AB grundades 2004 av senior professor Bengt Fellström vid Akademiska Sjukhuset i Uppsala. Vi tillverkar kosttillskott för människor och djur baserade på forskning.

Följ Bioconcept AB

Senaste pressmeddelandena från Bioconcept AB