Årets första halvlek – demokratiseringskampanjer, poddmakeri och lägereldsreality
Första halvan av 2024 lider mot sitt slut. I backspegeln ser vi ett halvår präglat av en ängslig och prisstyrd marknad där vi tvingats lära oss nytt och se alternativa lösningar. Vad är AI och hur kan vi använda oss av det, hur fortsätter vi stärka och förverkliga den gröna omställningen, hur kan kommunikation fungera som ett demokratiseringsverktyg och vilka mediala uppdrag är viktiga i en splittrad tid?
Den gröna omställningen har sedan flera år tillbaka varit central på byrån och var så även under Q1 och Q2 2024. Bland annat visar det sig i vårt arbete att skapa världens förmodligen viktigaste podd – Energiutblick, för Energimyndigheten. I podden pratar inbjudna gäster om hur vi ställer om till ett hållbart, stabilt och effektivt energisystem, om hinder och möjligheter, var vi är nu och vad vi behöver framåt.
Dessutom jobbar vi för tredje året med Norra Scen på Almedalen – Region Norrbotten, LKAB och Luleå tekniska universitets arena för samtal om framtidsfrågor och utmaningarna inom grön omställning. Vårt fokus på miljön har stärkts även på kundsidan där vi bland annat börjat jobba med värmepump-företaget Enwell som erbjuder energisnål och miljövänlig värme.
Vintern och våren har varit en spännande och fartfylld tid att arbeta med TikTok Nordic där fokuset har legat på demokrati och jämställdhetsarbete genom olika projekt. I mars startade till exempel tech- och entreprenörskapsutbildningen #TechElevateHER som vi utvecklat tillsammans med TikTok och Geek Girl Meetup. 40 unga kvinnor från Sverige, Danmark, Finland och Norge deltar i utbildningen som pågår fram till juni. Genom föreläsningar, workshops och mentorskap från några av branschens mest framstående kvinnor utvecklas deltagarna inom tech och entreprenörskap för att utmana den ojämställda tech-branschen och bidra till ny välbehövlig kompetens inom tech-industrin.
Friends Agenda och TikTok har även hunnit med att tillsammans med LSU organisera kampanjen #HittaDinGrej på TikTok där vi samlade fler än 35 ungdomsorganisationer för att öka det demokratiska engagemanget bland unga. Kampanjen är en av de största gemensamma kampanjsatsningarna från ungdomsrörelsen hittills. Vi har också firat Internationella kvinnodagen och International Women’s Month i samarbete med kvinnoorganisationen Unizon genom att 14 förebilder från olika sektorer i samhället; politiker, ledare och kreatörer läste upp inspirerande porträtt ur boken Svenska hjältinnor på TikTok.
På vårkanten gick SM i Employer branding av stapeln och LKAB:s kampanj Shape the future go north tog hem silvret i kategorin bästa kampanj och brons i Grand Prix-klassen. Det Employer Value Proposition (EVP) som kampanjen grundar sig på – Our greatest challenge. Your greatest Opportunity, har tagits fram av Friends Agenda. Vi har även producerat kampanjen som har till syfte att locka människor att flytta till de nordligaste delarna av Sverige och söka jobb på LKAB.
En glupsk nyfikenhet för AI är signifikant för den här perioden. Bland annat har vi utforskat dess möjligheter genom att utveckla ett internt verktyg som transkriberar och sammanfattar videoklipp och poddar från nätet för att stärka vår mediebevakning och vårt analysarbete. Dessutom har den nya kunden Svensk Handel och vår trogna kund Danderyds kommun fått ta del av smarta digitala strategier respektive hur de kan få bättre och mer träffsäkra resultat från AI-modeller på den snabbt växande AI-marknaden.
I sann PR-anda tog vi också an SVT som ny kund under den här perioden. Att stärka public service och att jobba med projekt som förenar Sverige i en splittrad tid känns både viktigt och kul. Detta gjorde vi genom att axla pressansvaret över lägereldsprogrammet Gift vid första ögonkastet som fortfarande lurar på sina avslutande hemligheter. Även succéserien Hotell Romantik föll på vårt bord vilket resulterade i att serien blivit mer omskriven än någonsin och att tittningen av första avsnittet fördubblades jämfört med förra säsongen.
Nu väntar sommaren och Friends Agenda åker till Almedalen, möt oss där eller hör av dig om du har några spännande projekt på gång i höst. Vi är alltid nyfikna på nya samarbeten.
Följ Friends Agenda
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Friends Agenda
Cancerfonden väljer Friends Agenda5.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Under hösten har Cancerfonden varit ute i en pitch för byrå inom samhällskommunikation och politisk påverkan. Nu står det klart att valet föll på Friends Agenda.
Silver och brons till employerbrandingkampanj för LKAB13.5.2024 09:35:52 CEST | Nyheter
SM i Employer branding gick av stapeln 10 april. LKAB:s kampanj "Shape the future go north" tog hem silvret i kategorin bästa kampanj och brons i Grand Prix-klassen.
Energiutblick - en ny podd om energifrågan10.4.2024 11:05:47 CEST | Nyheter
Friends Agenda producerar podden Energiutblick på uppdrag av Energimyndigheten. Den handlar om vår tids ödesfråga - energiomställningen. I podden Energiutblick får du en djupare inblick i de stora utmaningar och möjligheter vi står inför.
LKAB-magasin fick två silver13.9.2023 11:08:37 CEST | Nyheter
Kultje är en tidning från LKAB som ska få människor i Sverige och världen att vilja flytta till Norrbotten. Kultje är motsatsen till stiltje och beskriver allt som händer i norra Norrbotten kring LKAB och den gröna omställningen.
Friends Agenda välkomnar Philip Lilius som ny digital strateg13.9.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Friends Agenda har anställt Philip Lilius som digital strateg. Philip kommer att bidra med sin omfattande erfarenhet inom digital strategi och utveckling för att stärka Friends Agendas erbjudande.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum