Snart inför Tekniska verken ny prismodell med effektavgift för elnätet i Linköping

Från och med den 1 september kommer Tekniska verkens elnätsavgift i Linköping att vara utformad på ett nytt sätt. Syftet är att uppmuntra till en jämnare elförbrukning och öka möjligheten för kunden att påverka sina kostnader. Samma modell är sedan tidigare införd i Katrineholm.

Närbild på tvätt som läggs in i en tvättmaskin
Foto: Tekniska verken

Det används alltmer el i Sverige, vilket är ett välkommet tecken på att vi är på väg att ställa om till ett fossilfritt samhälle. Utmaningen är att elnäten inte är konstruerade för att transportera så mycket el som nu behövs.

– En del av lösningen är att bygga ut och stärka elnätet, vilket vi arbetar fokuserat med. Men vi behöver också hjälpas åt för att jämna ut elförbrukningen och på så vis minska belastningen på elnätet, säger Jesper Hagbom, vd Tekniska verken Linköping Nät AB.

Energimarknadsinspektionen har därför beslutat att senast den 1 januari 2027 ska samtliga elnätsföretag i landet ha infört prismodeller som inkluderar en effektavgift. Den nya modellen är intäktsneutral, och alltså ingenting som förväntas generera högre eller lägre intäkter för Tekniska verken. Däremot öppnar den upp för ett större inflytande för kunden.

Den nya prismodellen kommer att baseras på elnätskundens högsta effekttoppar under en kalendermånad. Genom att sprida ut elförbrukningen och använda elnätet på ett mer ansvarsfullt sätt: jämnare under dygnet i stället för mycket samtidigt, undviker man effekttopparna och kan få en lägre avgift.

– Den nya prismodellen relaterar mer till kundens faktiska användning av elnätet än tidigare. Möjligheten att själv vara med och påverka leder på så vis till att avgiften blir mer rättvis. Om användningen blir jämnare och trycket minskar på nätet, minskar dessutom även behovet av förstärkningar av elnätet från vår sida. Detta bidrar i sin tur till att hålla nere kostnaderna framåt – så det blir en dubbelt positiv effekt, säger Jesper Hagbom.

För att underlätta övergången till den nya modellen har Tekniska verken tagit fram stöd och information på webben samt flera nya självservicetjänster på Mina sidor. Bland annat kan kunden få svar på vanliga frågor och se sin prisprognos och sina effekttoppar.

– Vi är medvetna om att en ny prismodell kan skapa osäkerhet, framför allt i början. Därför vill vi göra det så enkelt som möjligt för våra kunder att sätta sig in i modellen och även kunna se vad som ligger bakom mönstret för den egna elkonsumtionen. Det är nyckeln till att hitta nya vanor, vilket i sin tur öppnar upp för ett större inflytande för individen och en jämnare belastning på elnätet. Jag vill verkligen uppmuntra till att ta del av de nya tjänsterna och se vad de kan erbjuda, säger Jesper Hagbom.

Samtliga kunder kommer att få utskick med förtydligande information som hjälp att komma igång. Tekniska verkens kundservice finns självfallet redo för den som har ytterligare frågor kring den nya modellen.

Faktasammanställning, ny prismodell med effektavgift:

• Den nya prismodellen är ett lagkrav från Energimarknadsinspektionen och ska utgöra ett incitament för att använda elen på ett medvetet sätt och sänka effekttopparna
  • Den nya prismodellen införs i Linköping 1 september 2024 och via Mjölby-Svartådalen Energi i Mjölby under 2025-2026. Under våren 2024 infördes den i Katrineholm.
  • Cirka 30 000 elnätskunder påverkas i Linköping, cirka 6 500 kunder i Mjölby samt cirka 8 500 kunder i Katrineholm.
  • Det är kunder med säkringsabonnemang som berörs i första hand, det vill säga elnätsabonnemang med huvudsäkringsstorlek 16-63 Ampere
  • Boende i lägenhet berörs inte av de tre införandeetapperna utan blir aktuella längre fram
  • Prismodellförändringen är intäktsneutral, vilket innebär att Tekniska verken inte ökar sina intäkter, utan omfördelar dem mellan elnätskunderna

För mer information, kontakta gärna:

Jesper Hagbom, vd Tekniska verken Linköping Nät AB
E-post: jesper.hagbom@tekniskaverken.se

Relevanta länkar

På tekniskaverken.se kan du läsa mer om den nya prismodellen

Information om de nya föreskrifterna på Energimarknadsinspektionens hemsida

Tekniska verken-koncernen bygger världens mest resurseffektiva region genom att erbjuda smarta och effektiva lösningar som förenklar våra 211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se - http://tekniskaverken.se/ Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00

Pressinbjudan: Tekniska verken erbjuder unik möjlighet att se rötkammare inifrån2.7.2024 08:00:00 CEST | Pressinbjudan

Tekniska verken i Linköping genomför omfattande och innovativa satsningar som syftar till ytterligare klimatnytta och ökad produktion av flytande biogas. Den utbyggda anläggningen beräknas kunna tas i bruk under 2025 och en ny rötkammare som uppförs i samband med detta står snart klar. En ovanlig möjlighet har nu öppnat sig att kunna få se den enorma byggnaden inifrån.

FossilEye redo för skarpt läge – i sommar mäts plasten hos Tekniska verkens avfallskunder5.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag börjar den mobila anläggningen FossilEye att sommarjobba med autentiskt avfall. Efter en genomförd pilotturné med testavfall i tre svenska kommuner under vintern, ska FossilEye gå i drift under fem veckor i sommar på Gärstad i Linköping. Att sortera plast är därmed på väg att bli en win-win affär: kunder med verksamhetsavfall som satsar på återvinning ska betala mindre – samtidigt som koldioxidutsläppen minskar.