Pressinbjudan: Invigning av Göteborgs nya spårvagnsdepå på Ringön

Den 31 maj invigs den största spårvagnsdepån i Göteborgs historia på Ringön. Depån blir hem för bland annat de 60 nya längre spårvagnar som börjar levereras till Göteborg i sommar.

Den nya spårvagnsdepån på Ringön invigs den 31 maj.
Den nya spårvagnsdepån på Ringön invigs den 31 maj. Foto: Eddie Löthman

Göteborg får allt fler och längre spårvagnar. Nu står en fjärde spårvagnsdepå klar och depån är den största hittills. I depån, som är 100 000 kvadratmeter, ryms 71 spårvagnar.

Depån har byggts i två etapper, den första etappen stod klar 2020. Inför att de 60 nya 45 meter långa spårvagnarna (nuvarande spårvagnar i Göteborg är 30 meter långa) börjar levereras i sommar står nu depån klar i sin helhet.

– Vi vill göra det möjligt för fler att resa med kollektivtrafiken. I det arbetet är välfungerande depåer, anpassade efter våra nya moderna spårvagnar, helt avgörande. Utan depåer stannar kollektivtrafiken, därför är utvecklingen viktig, säger Bijan Zainali (S), ordförande för Västtrafiks styrelse.

Den 31 maj invigs den nya depån och media välkomnas då att delta.

Invigningen arrangeras av Västtrafik, Fastighet Stöd och Service i Västra Götalandsregionen och Göteborgs Spårvägar AB.

Om invigningen

När: 31 maj kl 11:30-13:30, avgång med spårvagn från Drottningtorget

Var: Samling på Drottningtorget kl. 11:30 för gemensam färd till depån. Det kommer finnas möjlighet att lämna depån tidigare.

Hur: Invigningsceremoni och tal från Bijan Zainali (S), Västtrafiks ordförande, Johanna Hector Lund (S), ordförande Göteborgs Spårvägars styrelse och Susanna Cassberg (M), 2:e vice ordförande i styrelsen för Fastighet, stöd och service i Västra Götalandsregionen. Föranmälan sker till press@vasttrafik.se.

Fakta Ringödepån

• Depån började byggas 2019. Byggnationen har utförts av Skanska, i samarbete med Fastighet, stöd och service i Västra Götalandsregionen och Västtrafik.
  • Spårvagnarna som ska kunna tas omhand i depån är modellerna M32, M33 och M34.
  • Arbetet med att bygga upp spårvagnsdepån har skett i två etapper. Den första etappen blev klar i 2020. Den består av ett skärmtak för uppställning och servicehall. Den andra etappen blev klar i början på mars i år och innehåller plats för uppställning, drift- och underhåll av spårvagnar och kontorslokaler.

Bijan Zainali, Västtrafiks styrelseordförande. Foto: Eddie Löthman
Den nya depån är 100 000 kvadratmeter stor och rymmer 71 spårvagnar. Foto: Eddie Löthman
I depån finns uppställningsplatser för 71 spårvagnar, verkstäder och servicehallar. Foto: Eddie Löthman
Exteriört är depån utsmyckad med ett konstverk. Foto: Eddie Löthman