Sommarlov med Mälartåg – medföljande barn t.o.m. 11 år reser för 0 kronor

För att locka fler att resa hållbart med barn och upptäcka Stockholm-Mälardalen höjer Mälardalstrafik  tillfälligt åldersgränsen för medföljande barn  på Mälartåg även denna sommar. Två barn till och med 11 år kan resa för 0 kronor med varje betalande resenär med enkelbiljett från och med i dag den 27 maj till och med den 18 augusti. Vi tipsar även om tio familjevänliga utflyktsmål med tåg.

Familj samlad runt ett bord ombord på tåget och som spelar spel.
I sommar reser du lätt med Mälartåg till familjevänliga utflyktsmål i Mälardalen. Foto: Niklas Björling

Under förra året reste rekordmånga med Mälartåg. Totalt gjordes cirka 12,5 miljoner resor. Med sommaren förändras resandet och fler reser tillsammans med barn. Stockholm-Mälardalen erbjuder många utflyktsmål som är både barnvänliga och lätta att nå med tåg. För att fler familjer och andra som reser med barn ska ha möjlighet att upptäcka allt Mälardalen har att erbjuda med tåg höjs åldergränsen tillfälligt på Mälartåg för andra sommaren i rad. Från och med i dag, den 27 maj till och med den 18 augusti kan två barn upp till och med 11 år resa avgiftsfritt tillsammans med betalande resenär med enkelbiljett.

”Stockholm och Mälardalen är fantastiskt på sommaren, med många familjevänliga upplevelser att upptäcka. Många vill också hälsa på släkt och vänner. Med ett förmånligt erbjudande för medföljande barn hoppas vi att fler får och utnyttjar möjligheten att ta tåget ”, säger Alexandra Göransson, chef Kund och Biljett på Mälardalstrafik.

Kampanjen gäller resor med Mälartåg enkelbiljett som säljs i Mälartåg app och på mälartag.se. Från den 19 augusti gäller åter ordinarie erbjudande, där två medföljande barn till och med 6 år reser avgiftsfritt med betalande vuxen. Se mer fakta längst ner i pressmeddelandet.

10 familjevänliga utflyktsmål med tåg i Mälardalen

Det finns mycket att göra och många platser att besöka i Stockholm-Mälardalen, speciellt under sommaren och med hela familjen. Här tipsar vi om 10 platser att upptäcka tillsammans i sommar, dit du enkelt tar dig med Mälartåg och kollektivtrafik.

Miniature Kingdom, Kungsör
Modelljärnväg med 700 meter tågräls som innehåller delar av Sverige, från Abisko till Kungsör. Senaste året har man invigt flera Mälardalsstäder längs modelljärnvägen, exempelvis Örebro, Uppsala, Nyköping och Mariefred. Så platser längs Mälartågs linjer är väl representerade i miniatyrvärlden för både stora och små.
Läs mer om miniaturekingdom.

Tom Tits Experiment, Södertälje
Sveriges största science-center med fyra våningar fyllda med fantastiska naturvetenskapliga experiment för hela familjen. Res med Mälartåg eller SL och ta SL-buss sista biten.
Läs mer om Tom Tits Experiment.

Lennakatten, Uppsala
Ta Mälartåg till Uppsala och byt sedan till historiska ånglok, diesellok och rälsbussar på den tre mil långa museijärnvägen.
Läs mer om Lennakatten.

Kolmårdens Djurpark, Norrköping
Upplev delfinföreställningen Hope, hälsa på i Bamses värld och se djur från hela världen. Eller testa Sveriges högsta berg-och-dalbana Wildfire. Mälartåg stannar vid Kolmårdens station, därifrån buss med Östgötatrafiken som tar 15 minuter.
Läs mer om Kolmården.

Gripsholms slott, Mariefred
Den främsta Vasaborgen är sevärd för gammal som ung − och när ni hoppat av Mälartåg i Läggesta, fortsätt med ångtåget på Östra Södermanlands Järnväg eller Sörmlandstrafikens buss sista biten in till Mariefred.
Läs mer om Gripsholms slott.

Kokpunkten, Västerås
Packa badkläderna för badäventyr i Sveriges första actionbad. När ni klivit av Mälartåg på Västerås C går ni på 15 minuter eller tar lokalbuss med VL.
Läs mer om Kokpunkten.

Furuvik, Gävle
Konserter, nöjesattraktioner och djurpark utanför Gävle. Mälartåg stannar direkt utanför entrén till djurparken.
Läs mer om Furuvik.

LasseMajas deckarhus, Gamla Linköping
Här kliver ni rakt in i berättelser om LasseMajas Detektivbyrå, där Lasse och Maja behöver hjälp med att lösa kluriga mysterier. Passar såväl barn som vuxna. Ta Mälartåg till Linköping C och fortsätt med lokalbuss från Östgötatrafiken.
Läs mer om LasseMajas deckarhus.

Stockholm
Sveriges huvudstad bjuder på en outsinlig mängd familjevänliga utflykter. Ta Mälartåg till Stockholm C och fortsätt till fots eller med SL-buss. Besök Skansen, Gröna Lund, Livrustkammaren, gå i gränderna i Gamla Stan eller varför inte ta ett dopp på Långholmen?
Mer om allt som finns att göra i Stockholm.

Stockholms skärgård
Med närmare 30 000 öar är Stockholms skärgård en oas med något för alla, när du känner dig klar med huvudstadens attraktioner. Bada från klippor eller sandstränder, campa och lev friluftsliv eller bo mer bekvämt på hotell. Res med Mälartåg till Stockholm och därifrån med Waxholmsbolagets båtar. Turlistor och mer information hittar du här.

Fakta: Medföljande barn på Mälartåg:

• Åldersgränsen för medföljande barn på Mälartåg höjs tillfälligt under perioden 27 maj - 18 aug 2024. Två barn till och med 11 år kan resa för 0 kronor med varje betalande resenär med enkelbiljett (vuxen, ungdom, student).
  • Kampanjen gäller för Mälartåg enkelbiljett som säljs via malartag.se och Mälartågs app.
  • Fler medföljande barn än två per betalande resenär reser till rabatterat pris.
  • Kampanjen gäller inte Movingo periodbiljett eller Mälartåg- eller Resplusbiljetter som säljs via återförsäljare, exempelvis i SJs kanaler.
  • Från och med 19 aug återgår åldersgränsen för medföljande barn till ordinarie erbjudande, två barn till och med 6 år.
  • Läs mer på mälartåg.se/barn

För ytterligare information vänligen kontakta:
Mälardalstrafiks presstjänst: press@malardalstrafik.se, 08-402 76 40

Alexandra Göransson, Chef för Kund och Biljett, Mälardalstrafik
Familj samlad runt ett bord ombord på tåget och som spelar spel.

Om Mälardalstrafik

Mälardalstrafiks uppdrag är att, genom ett effektivt trafikutbud och attraktiva tjänster, bidra till ett sammanhållet transportsystem och en hållbar utveckling i en växande Stockholm-Mälarregion. Vi ansvarar för Mälartåg som kör på fem regionalltågsinjer i Stockholm-Mälardalen och för periodbiljetten Movingo. Bakom Mälardalstrafik står regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland.