Finsk-svenska handelskammaren

Finsk-svenska handelskammaren förnyar styrelsen och fullmäktige inför 2024-2025

Finsk-svenska handelskammaren har de senaste åren fått en allt större roll när det gäller att utveckla näringslivskontakterna mellan Finland och Sverige. Handelskammarens ökade betydelse återspeglas i sammansättningen av styrelsen och fullmäktige, där nu flera nya och viktiga näringslivsrepresentanter tar plats.

Finsk-svenska handelskammarens årsmöte på Sveriges ambassad i Helsingfors.
Finsk-svenska handelskammarens årsmöte hölls på Sveriges ambassad i Helsingfors. VD Kjell Skoglund talar. Martin von Pfaler FINSVE

Karl-Henrik Sundström omvaldes idag till styrelseordförande i Finsk-svenska handelskammaren på handelskammarens ordinarie årsmöte i Helsingfors. Valet avser perioden fram till nästa årsmöte år 2025.

Carl Haglund avgick på egen begäran från Finsk-svenska handelskammarens styrelse och tar nu plats i handelskammarens fullmäktige. I hans ställe träder Hans Ahola, styrelseordförande för Ahola Group, in i styrelsen.

Årsmötet valde också en valberedning, som ska bistå fullmäktige i valet av styrelse till årsmötet 2025 samt i andra ledningsfrågor. Till valberedningens ordförande valdes bergsrådet Matti Sundberg. Utöver Sundberg valdes Jyri Häkämies, vd för Finlands näringsliv EK, samt Leif Johansson, styrelseordförande i AB Aphrae in i valberedningen.

Flera nya representanter för näringslivet i Finland och Sverige valdes in till handelskammarens fullmäktige, som leds av Investors styrelseordförande Jacob Wallenberg. Bland de nyvalda ledamöterna märks bland annat Alexander Ehrnrooth, vd för Virala, Jakob Johansson, styrelseordförande för Viking Line samt Tom Erixon, vd för Alfa Laval.

Finsk-svenska handelskammaren har i snart 90 år arbetat för att främja handelsförbindelserna mellan Finland och Sverige. Handelskammaren fungerar som en kunnig och lokal partner och resurs för finländska företag som vill starta affärsverksamhet på den svenska marknaden.

Ytterligare uppgifter lämnas av Finsk-svenska handelskammarens vd Kjell Skoglund.
kjell.skoglund@finsve.com

Finsk-svenska handelskammarens årsmöte på Sveriges ambassad i Helsingfors.

Följ Finsk-svenska handelskammaren

Senaste pressmeddelandena från Finsk-svenska handelskammaren