Joyvoy AB

Då gör du bästa sista-minuten-klippet

80 dagar innan avfärd börjar priserna att sjunka, för att sedan gå ner allt mer ju närmare man kommer. För den som har is i magen finns många kronor att spara. Det visar färsk statistik från Sistaminuten.se.

Mallorca ligger på sommarens topp-3-lista av mest bokade resmål.

När är det billigast att boka sin semesterresa?
- Statistiken talar sitt tydliga språk – från 80 dagar innan avfärd börjar priserna att sjunka för att bli billigare och billigare ju närmare man kommer, säger Hans Christian Birkeland, vd för Sistaminuten.se.

Men det finns en brasklapp. Den enskilt störta påverkande faktorn för huruvida det blir rusning efter resor eller ej är vädret. Förra sommaren var vädret fint i juni, men efter midsommar försvann sommarvärmen, då blev det rusning efter resor och priserna steg därför under juli. En regnig sommarmånad påverkar inte bara den innevarande sommarens rusning efter resor utan även hela det kommande årets bokningsmönster.

När bokar vi flest semesterresor?
- De allra flesta svenskar köper sin semesterresa i sista minuten. Statistiken talar sitt tydliga språk. Den överlägset största bokningsmånaden är juli. På andra plats ligger juni och på tredje augusti – det är sommaren som dominerar med andra ord, säger Hans Christian Birkeland.

Det finns däremot några stabila milstolpar i statistiken. År efter år kan man se att från den 10 juni tar sökandet och bokande rejäl fart.

Vilka är de mest bokade resmålen i sommar?
- Den grekiska ön Kreta med Chania som flygplats ligger i klar topp för paketresor. Antalya i Turkiet ligger på andra plats och Mallorca i Spanien är trea. Detta är klassiska resmål och vi är ganska traditionella av oss, detta är samma topp tre som förra sommaren, säger Hans Christian Birkeland.

Svenskar är ett resande folk och vi är ganska snabba av oss när vi väl ska boka en resa. I snitt gör man sex sökningar på resor, sen har man slagit till och bokat en resa, visar statistik från Sistaminuten.se.

När är det billigast att resa?
- Beträffande sommaren så är det märkbart billigare innan skolorna slutar och efter att de har börjar igen. Annars är maj, oktober och november är de billigaste resemånaderna. Då kan man göra riktiga klipp, säger Hans Christian Birkeland.

I bokningsstatisktiken står charterpaketen för cirka 50 procent och övriga paketresor (reguljärflyg bokat i kombination med boende) för 50 procent. Prisförändringen över tid ter sig lite olika. Charterbolagen har flygstolar och bäddar att fylla och tenderar att sänka sina priser mer ju närmare avresa man kommer. Reguljärflygsresorna lockar oftare med boka-tidigt-rabatt och har inte samma behov av att fylla plan och hotell. Men till syvende och sist så tävlar alla på samma marknad och konkurrerar om samma kund, så visst pressas priserna oavsett i sista minuten.

Finns det risker med att vänta till sista minuten med att boka?
- Resorna tar aldrig slut. Sista-minuten-resan passar den som vill komma ner i pris och har ett öppet sinne. Man vill ha en sol-och-bad-resa men det kan tänka sig många olika typer av resmål och hotell, säger Hans Christian Birkeland.

Sistaminuten.se har varit en etablerad resesökmotor i Sverige sedan år 2000, med en stadig tillväxt. Det senaste tolv månaderna har 85 miljoner sökningar på resor ägt rum på domänen, som idag innehåller 160 miljoner kombinationer av paketresor. Bara i år har Sistaminuten.se haft en tillväxt på 50 procent. Hur kommer det sig då att varumärket inte är mer känt i Sverige?

- Vi har inte lagt en enda krona på marknadsföring, därför hart vi inte synts så mycket utåt. All vår tillväxt är organisk. Vi har inte betalat för ett enda klick, vilket även gör att all vår statistik är fullkomlig tillförlitlig, säger Hans Christian Birkeland.

Topp 10 resmål i sommar

1. Kreta/Chania
  2. Antalya
  3. Mallorca
  4. Rhodos
  5. Barcelona
  6. Samos
  7. Larnaca
  8. Lefkas
  9. Split
  10. Burgas

Mallorca ligger på sommarens topp-3-lista av mest bokade resmål.
Kreta ligger i bokningstoppen i sommar.
Turkiska Antalya är en storfavorit bland svenska turister i sommar.

Sistaminuten.se

Sistaminuten.se etablerades år 2000 och är en av de största förmedlarna av resor på nätet i Skandinavien. Sistaminuten.se är inte en resebyrå, men vi kan hjälpa dig med att hitta de billigaste och bästa resorna, vare sig det handlar om en charterresa, en flygstol eller en resa över helgen. Det är helt gratis för dig att använda våra tjänster. När du har hittat det bästa erbjudandet på charterresan eller flygstolen skickar vi dig vidare till den researrangör du har valt. Det är där du genomför ditt köp. Det kan vara ett flygbolag, en resebyrå på nätet eller en charterresearrangör. SistaMinuten.se är en del av Reisegiganten AS. Vi står bakom flera av de största webbportalerna, som  restplass.noafbudsrejser.dkakkilahdot.fi och destination.se.

Följ Joyvoy AB

Senaste pressmeddelandena från Joyvoy AB