Bara dagar kvar till actionfylld STCC-premiär i Göteborg

Racingbilar i hisnande fart, adrenalinpumpande spänning och en riktigt stor folkfest. Det är vad besökare har att vänta sig den 8–9 juni då STCC-premiären går av stapeln mitt i hjärtat av Göteborg.

STCC:s bilar ute på tävlingsbanan.
Den 8–9 juni är det premiär för STCC:s nya elektriska Head 2 Head-format i Göteborg. Foto: STCC.

– Vi kommer att bjuda publiken på två dagars fullspäckat schema med dubbla tävlingsheat, ett underhållningsområde med gratis entré, simulatorracing, utställningar och stuntshower, säger Micke Bern, vd för STCC.

Tävlingarna kommer att köras på en 625 meter lång bana som byggs upp på Valhalla Ovalen, ett evenemangsområde mellan Ullevi och Scandinavium. Där kommer publiken kunna följa när förarna kör två spännande omgångar under helgen – från kvalificering fram till final.

Glädjefylld folkfest för hela familjen

Förutom stadsracing i absoluta toppklass kommer publiken även att få uppleva uppvisningar med Stark VARG – den mest avancerade elektriska motorcykeln i världen. Bland annat blir det spännande freestyle motocross som sätter hjärtat i halsgropen.

Utanför Ullevi kommer det dessutom att finnas ett stort område som är öppet för allmänheten. Här kommer man kunna delta i flera aktiviteter, som att träffa förare och team, testa att köra STCC-bilarna på Göteborgsbanan med hjälp av en simulator, möta evenemangets partners och njuta av mat från flera olika foodtrucks.

– Vi ser hur de flexibla ytorna, Ullevis centrala läge och kända varumärke möjliggör en typ av evenemangsupplevelse som vi förhoppningsvis får se mer av i framtiden. STCC är tidiga att medverka i denna utveckling och vi ser fram emot ett spännande elektriskt racingmästerskap, säger Henrik Jutbring, evenemangschef på Got Event.

Världens första 100 % elektriska nationella mästerskap

I Göteborg blir det premiär för STCC:s nya Head 2 Head-format, som är elektrifierad, intensiv och publikvänlig stadsracing. Bilarna som körs är 100 % elektriska och laddas med förnybar energi som varken kräver generator eller extern infrastruktur.

– Vi är glada över att tillsammans med STCC kunna ta klimatsmart racing till hjärtat av Sveriges, världens mest hållbara destination, säger Sara Brankell, Key Account Manager Sports på Göteborg & Co.

Biljetter till STCC i Göteborg köps via ticketmaster.se

Johan Meissner, Pressansvarig STCC