Urfolkskoreografer utforskar futurism och kulturella mellanrum i residenset Jårrh i Dearna (Tärnaby)
- Nu står det klart vilka som blir de första urfolkskonstnärerna i Aejlies och Riksteaterns nya koreografiresidens Jårrh i Dearna (Tärnaby).
- I juni anländer Baden Hitchcock från Australien, med rötter från Papua New Guinea och öregionen Torres Strait, för att på plats utforska begreppet ”urfolksfuturism”.
- I juli är det dags för koreografen Tanja Andersson från Ubmeje (Umeå) med rötter i Sápmi och Tornedalen, att inleda ett samarbete med kompositören Ánndaris Rimpi.
Från juni och en dryg månad framåt, arbetar Baden Hitchcock i Dearna. Han är dansare och koreograf uppvuxen i Sydney, med rötter från byn Mabaduan och Saibai i öregionen Torres Strait och även Hanuabada i Papua New Guinea. Under sex år var han dansare i Bangarra Dance Theatre, Australiens ledande urfolkskompani och sedan ett år tillbaka arbetar han som självständig danskonstnär i Taiwan.
Baden Hitchcock blev mycket överraskad och glad när han fick veta att han utsetts till Jårrhs första residenskoreograf. I Dearna kommer han bland annat fortsätta sitt koreografiska arbete med urfolksfuturism – ett begrepp som myntades av Grace Dillon, professor i Indigenous Nations Studies Program i Portland, USA.
– Genom ett framtidsperspektiv kan vi diskutera svåra ämnen i dagens samhälle och också förskjuta den romantiska berättelsen om urfolkens kunskap som enbart historisk och primitiv, säger han i en mejlintervju som du kan läsa i sin helhet hos Aejlies.
Mellan märg och ben
Koreografen och dansaren Tanja Andersson, uppvuxen i Ubmeje (Umeå) med rötter i Árjepluovve (Arjeplog) och Tornedalen, bor och verkar i Göteborg. I sina egna verk arbetar hon ofta med tillstånd och metoder som följer flöden i samisk kultur och natur, i kontrast till majoritetssamhället och urbana miljöer.
– Det har varit ett sätt för mig att angripa min samiska identitet i relation till trassel, tystnad och mellanförskap, berättar hon.
Under sin residensperiod i juli, inleder hon ett samarbete med kompositören Ánndaris Rimpi. I projektet Mellan märg och ben, vill de genom improvisation möta varandra, lokalbefolkningen och närområdet.
Projektledare, Marit Shirin Carolasdotter
Nytt är också att Marit Shirin Carolasdotter blivit projektledare i Jårrh. Hon är själv erkänd danskonstnär med urfolksbakgrund och stor erfarenhet av internationella samarbeten och urfolksfrågor.
– Jag vill gärna vara med och tillhandahålla en trygg plats för andra konstnärer och bidra med mina kunskaper om skapandeprocesser inom just koreografi och dans. Jag går in i det här projektet med en öppenhet och en vilja att lyssna in och realisera residenset på bästa sätt, säger hon.
Mer om Jårrh
Ett globalt residens i Dearna för utövare som identifierar sig som urfolk och arbetar med koreografi och rörelse. Här får koreograferna tid och rum att utveckla sina konstnärliga idéer i samspel med omgivande natur och lokalsamhälle. Residensprogrammet är ett nära samarbete mellan det samiska kulturcentret Aejlies och Riksteaterns regionala dansresidens, med stöd av Region Västerbotten. Första residensperioden äger rum sommaren 2024. Jårrh betyder dansa eller snurra på sydsamiska.
Nyckelord
Kontakter
Hanna KangassaloPresskontakt Riksteaterns regionala dansresidens
Tel:+46(0)70-6038967hanna@kangassalo.seBilder
Om oss
Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Susanna Dahlberg är vd för Riksteatern.
Följ Riksteatern
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Riksteatern
Teater live på bio – Ny föreställning om kvinnliga erfarenheter, moderskap och tystnadens bördor14.11.2024 12:00:40 CET | Pressmeddelande
Mitt enda hem, Ainoa kotini utforskar de komplexa och ofta osynliga erfarenheterna av moderskap, kvinnlighet och de hemligheter som går i arv genom generationer. Föreställningen är baserad på Hanna Brotherus självbiografiska roman och flätar samman dans, fysisk teater och drama i en stark berättelse om smärta, hemligheter och den tystnad som omger många kvinnors liv. Nu visas den på bio i Sverige med premiär den 16 november.
Kampen för ljus i mörkret – Här är Riksteaterns vår 202513.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
I vår kämpar människan även när mörkret visat sig. Riksteaterns vårrepertoar tar plats i skuggan av apartheid, krig, klassamhället och familjetragedier. Men i den nyskrivna dramatiken, bebisdansen och cirkuspoesin lyser också humor, värme och hopp igenom. Från Norrbotten till Skåne turnerar Riksteatern med scenkonst för alla överallt.
Özz Nûjen och Grynet Molvig hyllar scenkonsten i Riksteaterns nya kampanjfilm29.10.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I ett förändrat kulturpolitiskt landskap sätter Riksteatern i en ny kampanjfilm ljuset på civilsamhällets och scenkonstens kraft. Med draghjälp av stjärnor från teatern, cirkusen och dansens värld visar Riksteatern hur scenkonst berikar människors liv där dom bor och lever.
Dear Winnie, gestaltar Sydafrikas komplexa landsmoder16.10.2024 10:24:49 CEST | Pressmeddelande
Den kritikerhyllade föreställningen Dear Winnie, gör intåg i Sverige efter succéartade framträdanden över Europa. Berättelser om motstånd, feminism och om att vara svart kvinna idag, flätas samman med Winnie Madikizela-Mandelas livshistoria. Från terrorstämplad och hyllad apartheidmotståndare, till landsmoder och fallen hjältinna. Sverigepremiär 31 januari 2025 på Riksteatern i Hallunda.
Klassikern Spöket på Canterville återuppstår som världsunik högteknologisk live avatar15.10.2024 09:38:22 CEST | Pressmeddelande
Riksteatern Crea är en föregångare i att producera banbrytande scenkonst på teckenspråk. I vår sätter de upp Oscar Wildes Spöket på Canterville med en unik 3D-animerad live avatar. Den teckenspråkiga avataren interagerar live med fysiska skådespelare på scen – ett teknologiskt fenomen som förvandlar klassikern till en modern föreställning för hela familjen. Premiär 18 januari i Hallunda.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum