Riksteatern

Urfolkskoreografer utforskar futurism och kulturella mellanrum i residenset Jårrh i Dearna (Tärnaby)

Dela
  • Nu står det klart vilka som blir de första urfolkskonstnärerna i Aejlies och Riksteaterns nya koreografiresidens Jårrh i Dearna (Tärnaby).
  • I juni anländer Baden Hitchcock från Australien, med rötter från Papua New Guinea och öregionen Torres Strait, för att på plats utforska begreppet ”urfolksfuturism”.
  • I juli är det dags för koreografen Tanja Andersson från Ubmeje (Umeå) med rötter i Sápmi och Tornedalen, att inleda ett samarbete med kompositören Ánndaris Rimpi.
Artists in close-up
De första urfolkskonstnärerna i Aejlies och Riksteaterns nya koreografiresidens Jårrh i Dearna (Tärnaby) är Baden Hitchcock och Tanja Andersson. Baden Hitchcock & Eva Svaneblom

Från juni och en dryg månad framåt, arbetar Baden Hitchcock i Dearna. Han är dansare och koreograf uppvuxen i Sydney, med rötter från byn Mabaduan och Saibai i öregionen Torres Strait och även Hanuabada i Papua New Guinea. Under sex år var han dansare i Bangarra Dance Theatre, Australiens ledande urfolkskompani och sedan ett år tillbaka arbetar han som självständig danskonstnär i Taiwan.

Baden Hitchcock blev mycket överraskad och glad när han fick veta att han utsetts till Jårrhs första residenskoreograf. I Dearna kommer han bland annat fortsätta sitt koreografiska arbete med urfolksfuturism – ett begrepp som myntades av Grace Dillon, professor i Indigenous Nations Studies Program i Portland, USA.

– Genom ett framtidsperspektiv kan vi diskutera svåra ämnen i dagens samhälle och också förskjuta den romantiska berättelsen om urfolkens kunskap som enbart historisk och primitiv, säger han i en mejlintervju som du kan läsa i sin helhet hos Aejlies.

Mellan märg och ben
Koreografen och dansaren Tanja Andersson, uppvuxen i Ubmeje (Umeå) med rötter i Árjepluovve (Arjeplog) och Tornedalen, bor och verkar i Göteborg. I sina egna verk arbetar hon ofta med tillstånd och metoder som följer flöden i samisk kultur och natur, i kontrast till majoritetssamhället och urbana miljöer.

– Det har varit ett sätt för mig att angripa min samiska identitet i relation till trassel, tystnad och mellanförskap, berättar hon.

Under sin residensperiod i juli, inleder hon ett samarbete med kompositören Ánndaris Rimpi. I projektet Mellan märg och ben, vill de genom improvisation möta varandra, lokalbefolkningen och närområdet.

Projektledare, Marit Shirin Carolasdotter
Nytt är också att Marit Shirin Carolasdotter blivit projektledare i Jårrh. Hon är själv erkänd danskonstnär med urfolksbakgrund och stor erfarenhet av internationella samarbeten och urfolksfrågor.

– Jag vill gärna vara med och tillhandahålla en trygg plats för andra konstnärer och bidra med mina kunskaper om skapandeprocesser inom just koreografi och dans. Jag går in i det här projektet med en öppenhet och en vilja att lyssna in och realisera residenset på bästa sätt, säger hon.

Mer om Jårrh
Ett globalt residens i Dearna för utövare som identifierar sig som urfolk och arbetar med koreografi och rörelse. Här får koreograferna tid och rum att utveckla sina konstnärliga idéer i samspel med omgivande natur och lokalsamhälle. Residensprogrammet är ett nära samarbete mellan det samiska kulturcentret Aejlies och Riksteaterns regionala dansresidens, med stöd av Region Västerbotten. Första residensperioden äger rum sommaren 2024. Jårrh betyder dansa eller snurra på sydsamiska.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Artist in close-up
I juni anländer Baden Hitchcock från Australien, med rötter från Papua New Guinea och öregionen Torres Strait, för att på plats utforska begreppet ”urfolksfuturism”. / In June, Baden Hitchcock from Australia and with roots from Papua New Guinea and the Torres Strait Islands, will arrive to explore the concept of "Indigenous Futurism".
Baden Hitchcock
Ladda ned bild
Artists in close-up
De första urfolkskonstnärerna i Aejlies och Riksteaterns nya koreografiresidens Jårrh i Dearna (Tärnaby) är Baden Hitchcock och Tanja Andersson.
Baden Hitchcock & Eva Svaneblom
Ladda ned bild
Artist portrait
I juli samarbetar koreografen Tanja Andersson från Ubmeje (Umeå) med rötter i Sápmi och Tornedalen, med kompositören Ánndaris Rimpi. / In July, choreographer Tanja Andersson, from Ubmeje (Umeå) with roots in Sápmi and Tornedalen, will collaborate with composer Ánndaris Rimpi.
Niklas Gustavsson
Ladda ned bild
Artist in profile
I juli samarbetar koreografen Tanja Andersson från Ubmeje (Umeå) med rötter i Sápmi och Tornedalen, med kompositören Ánndaris Rimpi. / In July, choreographer Tanja Andersson, from Ubmeje (Umeå) with roots in Sápmi and Tornedalen, will collaborate with composer Ánndaris Rimpi.
Eva Svaneblom
Ladda ned bild
Portrait of project manager
Marit Shirin Carolasdotter är projektledare i det koreografiska residenset Jårrh – ett samarbete mellan Aejlies och Riksteatern. / Marit Shirin Carolasdotter is the project manager for the choreographic residency Jårrh – a collaboration between Aejlies and Riksteatern.
Privat
Ladda ned bild
Kompositör i arbete
Kompositören Ánndaris Rimpi samarbetar med koreografen Tanja Andersson i projektet Mellan märg och ben.
Knut Åserud
Ladda ned bild

Om oss

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Susanna Dahlberg är vd för Riksteatern.

Följ Riksteatern

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Riksteatern

Teater live på bio – Ny föreställning om kvinnliga erfarenheter, moderskap och tystnadens bördor14.11.2024 12:00:40 CET | Pressmeddelande

Mitt enda hem, Ainoa kotini utforskar de komplexa och ofta osynliga erfarenheterna av moderskap, kvinnlighet och de hemligheter som går i arv genom generationer. Föreställningen är baserad på Hanna Brotherus självbiografiska roman och flätar samman dans, fysisk teater och drama i en stark berättelse om smärta, hemligheter och den tystnad som omger många kvinnors liv. Nu visas den på bio i Sverige med premiär den 16 november.

Dear Winnie, gestaltar Sydafrikas komplexa landsmoder16.10.2024 10:24:49 CEST | Pressmeddelande

Den kritikerhyllade föreställningen Dear Winnie, gör intåg i Sverige efter succéartade framträdanden över Europa. Berättelser om motstånd, feminism och om att vara svart kvinna idag, flätas samman med Winnie Madikizela-Mandelas livshistoria. Från terrorstämplad och hyllad apartheidmotståndare, till landsmoder och fallen hjältinna. Sverigepremiär 31 januari 2025 på Riksteatern i Hallunda.

Klassikern Spöket på Canterville återuppstår som världsunik högteknologisk live avatar15.10.2024 09:38:22 CEST | Pressmeddelande

Riksteatern Crea är en föregångare i att producera banbrytande scenkonst på teckenspråk. I vår sätter de upp Oscar Wildes Spöket på Canterville med en unik 3D-animerad live avatar. Den teckenspråkiga avataren interagerar live med fysiska skådespelare på scen – ett teknologiskt fenomen som förvandlar klassikern till en modern föreställning för hela familjen. Premiär 18 januari i Hallunda.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye