Jonna Malmgren i final på U-23 EM

Jonna Malmgren har chansen att göra en repris av förra årets guld när hon nu är klar för final i U-23 EM i brottning. Utöver sitt U-23-guld har Jonna flera fina meriter i bagaget, som bland annat innefattar två guld och ett silver på senior-EM samt en plats i sommarens olympiska spel. Imorgon kan ni se Jonna när hon har chansen att lägga ytterligare ett guld till sin imponerande samling.

Vanligtvis tävlar Jonna i 53-kilosklassen, men i årets U-23 EM brottas hon i 55-kilosklassen. Efter två vinster mot Turkiskan, Tuba Demir, och Norskan, Felicitas Domajevq, stod hon redo för semifinalen där hon mötte Moldaviskan, Mihaela Samoil, tidigare idag. Moldaviskan, som tidigare placerat sig som tvåa på U-23 VM i 55-kilosklassen, besegrades av Jonna på fall i första perioden.

Jonna delar sina tankar efter matchen och inför finalen på Svenska Brottningsförbundets Instagram:

"Jag tyckte första matchen var lite sådär, jag kom inte riktigt in i brottningen som jag ville. Men jag avslutade på topp tycker jag nu i semin, så det känns gött att vara i final!"

Imorgon klockan 16:00 svensk tid möter Jonna Malmgren den ukrainska brottaren Mariia Vynnyk, som förra året tog brons i 55-kilosklassen på U-23 EM.

Streamingen till matchen och all information om tävlingen hittar ni på UWWs hemsida: https://uww.org/event/u23-european-championships-2/results

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Malmgren Guld i Ungern - Toppform inför OS7.6.2024 22:27:05 CEST | Pressmeddelande

Jonna Malmgren bekräftar ännu en gång sin plats bland världens bästa brottare genom att vinna den sista rankingtävlingen i Ungern inför sommarens Olympiska Spel i Paris. I en imponerande final besegrade hon 19-åriga Antim från Indien, rankad åtta i världen i samma viktklass, med stabila 4-0 i poäng. Jonna styrde matchen med kontroll från start till slut, vilket markerar en imponerande revansch efter förlusten mot samma motståndare på världsmästerskapen förra året.