Moderaternas valmanifest: 10 000 EU-poliser och indragen fri rörlighet för kriminella.

Idag, torsdagen 23 maj, presenterade Moderaterna sitt valmanifest inför Europavalet. Manifestet innehåller partiets samlade politik för ett fritt och säkert Europa.

Moderaternas toppkandidat till Europavalet Tomas Tobé presenterar partiets valmanifest. Foto: Fredrik Wennerlund, Moderaterna

Under pressträffen lyfte toppkandidaten Tomas Tobé framför allt tre förslag för att bekämpa brottsligheten i Europa. Tobé pekade på att Moderaterna vill dra in den fria rörligheten för gängmedlemmar, neka dömda EU-medborgare inresa till Sverige och inrätta en europeisk specialpolis som ska uppgå till omkring 10 000 poliser.

- EU:s fria rörlighet ska gälla för hederliga människor, inte för kriminella. Därför vill vi inrätta en europeisk specialpolis med 10 000 anställda som ska punktmarkera gängmedlemmar i hela Europa, säger Tomas Tobé.

Moderaterna har tidigare föreslagit att svenska medborgare med kopplingar till ett kriminellt gäng inte längre ska få semestra på den spanska solkusten samtidigt som det pågår blodiga gängkrig här hemma. I dag presenterade partiet ett nytt förslag som innebär att Sverige också ska kunna neka dömda EU-medborgare från andra länder att resa in i landet.

- Vi vill att EU enas om att indragen fri rörlighet ska bli en del av straffet vid brott kopplade till organiserad brottslighet eller terrorism. Konkret innebär det att en EU-medborgare som döms för att exempelvis ha smugglat vapen eller narkotika också ska bli av med sin fria rörlighet. Då kan Sverige neka dessa personer att resa in i landet, säger Tomas Tobé.

Utöver åtgärder mot brottsligheten innehåller valmanifestet även förslag för hur EU ska stödja Ukraina och stärka försvaret, sänka utsläppen genom att EU-medel ska kunna gå till kärnkraft, minska invandringen samt öka tillväxten för fler jobb och företag. Moderaterna vill också öka friheten i Europa, bland annat genom att stärka rättsstaten, trycka tillbaka antisemitismen och grundlagsskydda aborträtten i EU.

Läs förslagen om brottsligheten här.

Läs hela valmanifestet här.

Pressinbjudan: Moderaterna presenterar EU-relaterat brottsbekämpande förslag30.5.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Torsdagen 30 maj klockan 13.15 bjuder Tomas Tobé, Gunnar Strömmer och Niklas Wykman in till en pressträff. Under pressträffen presenteras en åtgärd för att strypa den kriminella ekonomin. Tid: 30 maj klockan 13.15 Plats: Riksdagens presscenter Anmälan görs till pressjour@moderaterna.se Presskontakter: Tomas Tobé: Amos Friedman, 0765112716 Gunnar Strömmer: Caroline Opsahl, 0761411542 Niklas Wykman: Victoria Ericsson, 0761378904