Undersökning från Svea Bank: En av fem e-handlare ser ingen anledning att minska antalet returer
De senaste åren har den negativa miljöpåverkan från returer inom e-handeln varit en omdiskuterad fråga. Nya siffror från Svea Banks undersökning E-handelsläget visar att en av fem e-handlare inte ser någon anledning att minska sina returer. Majoriteten, 84 procent, uppger också att returer inte påverkar deras verksamhet negativt – varken finansiellt eller miljömässigt.
Returer är centralt i debatten om hållbar e-handel. Framför allt klimatavtrycket från transporter och emballage, men också vad som händer med de produkter som returneras. I Sveas undersökning uppgav 420 e-butiker att de säljer fysiska produkter som kräver returhantering. Sju procent av dem anser att returer har en negativ inverkan på deras hållbarhetsarbete. Fler, tolv procent, lyfter att returer är negativt för verksamheten av ekonomiska skäl.
– Många e-butiker gör mycket för att minska antalet returer till en låg nivå. Samtidigt gör 22 procent ingenting för att minska returerna. Ska e-handlare klara konkurrensen blir det allt viktigare att bemöta hållbarhetskravet från konsumenter, säger Emma Lindgren, expert på konsumtion och digitalisering, Svea Bank.
Så håller e-handlarna nere returerna
Idag uppger var tredje e-handlare att de jobbar aktivt med att hålla nere antalet returer i hållbarhetssyfte. Vanligaste tillvägagångsätten är att ta en avgift för returer eller att ange rättvisa beskrivningar och bilder av produkter. Närmare var tredje, 31 procent, har svarat att de använder sig av den ena eller båda strategierna.
– Debatten om returer har fått effekt i e-handeln. En av tre handlare jobbar aktivt för att få ned sina returer med ökad hållbarhet som enda syfte. Det är positivt och visar att frågan fått genomslag. Att fler e-handlare prioriterar hållbarhet i verksamheten är ett viktigt steg mot en grönare e-handel, avslutar Emma Lindgren.
Topplista, det gör e-handlarna för att minska antalet returer:
- Tar en avgift för returer, 31 %
- Anger mycket tydliga och rättvisa beskrivningar och bilder av sina produkter, 31 %
- Inget, ser ingen anledning att minska antalet returer, 22 %
- Inget, fria och smidiga returer är nödvändiga för en bra kundupplevelse, 9 %
- Informerar om de miljömässiga konsekvenser som returer medför, 7 %
Om E-handelsläget
E-handelsläget är Svea Banks kvartalsvisa undersökning där svenska e-handlare svarar på frågor om e-handel, deras verksamhet och aktuella ämnen som är relevanta för svensk e-handel. Denna upplaga av undersökningen genomfördes mellan 23 januari och 18 februari 2024 och besvarades av 506 e-handlare. E-handelsläget har genomförts sedan 2016, tidigare under namnet E-handelsindikatorn.
Bilaga
Bedriver er verksamhet försäljning av fysiska produkter?
Ja |
83,4 % |
Nej |
15,4 % |
Vet ej |
1,2 % |
Upplever ni att antalet returer är ett problem för verksamheten? (Flervalsalternativ)
Ja, det påverkar vår lönsamhet negativt |
12,1 % |
Ja, det påverkar hållbarhetsarbetet negativt |
6,7 % |
Nej |
83,6 % |
Vet ej |
1,7 % |
Annat |
2,1 % |
Gör ni något i dagsläget för att minska antalet returer? (Flervalsalternativ)
Ja, vi informerar om de miljömässiga konsekvenserna som returer medför |
6,7 % |
Ja, vi blockerar kunder som returnerar orimligt många varor |
3,3 % |
Ja, vi anger mycket tydliga och rättvisa beskrivningar och bilder av våra produkter |
30,5 % |
Ja, vi implementerar verktyg som gör det enklare för kunden att hitta rätt storlek och passform (t.ex. 3D-simulering) |
3,1 % |
Ja, vi tar en avgift för returer |
31 % |
Nej, fria och smidiga returer är nödvändiga för en bra kundupplevelse |
8,8 % |
Nej, ser ingen anledning till att minska antalet returer |
22,4 % |
Nej, vi vet inte hur vi skulle gå till väga |
2,9 % |
Vet ej |
7,2 % |
Annat |
16 % |
Stämmer något av följande in på er verksamhet? (Flervalsalternativ)
Vi köper endast in produkter från leverantörer som kan redovisa att de tillverkats på ett hållbart sätt |
28,3 % |
Vi erbjuder fossilfria leveranser |
6,5 % |
Vi har en cirkulär affärsmodell kopplad till returer och produkter som inte säljs |
5,8 % |
Vi säljer begagnade produkter |
14,7 % |
Vi säljer demovaror/kontrollerade returvaror |
20,1 % |
Vi säljer defekta varor som konsumenten enkelt kan reparera |
5,1 % |
Vi erbjuder fria reparationer |
3,8 % |
Vi erbjuder varumärken med miljöprofil |
22,9 % |
Vi försöker hålla nere antalet returer |
35,2 % |
Vi säljer produkter med bra energimärkning |
8,5 % |
Konsumenten har möjlighet att påverka sitt eget klimatavtryck, (t.ex. klimatkompensera frakten) |
1 % |
Vi redovisar produkternas klimatpåverkan |
0,3 % |
En del av vår vinst går till välgörenhet |
5,8 % |
Vi kommunicerar i e-butik och marknadsföring att vi har en miljö-/hållbarhetsprofil |
17,4 % |
Vi återvinner samt minimerar förbrukningen av material, emballage och förpackningar |
43,7 % |
Vi säkerställer att det råder goda arbetsförhållanden i våra leverantörsled |
12,6 % |
Inget av påståendena stämmer |
5,1 % |
Vet ej |
8,5 % |
Annat |
8,2 % |
Kontakter
Emma LindgrenHead of PR och expert på digital konsumtion
Tel:070-215 04 15emma.lindgren@svea.comBilder
Dokument
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Ny kartläggning från Svea visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202430.12.2024 06:33:00 CET | Pressmeddelande
De senaste åren har varit utmanande för landets e-handlare. Höga räntor och inflation har hämmat svenskarnas köpsug. Trots det finns det företag som hade en rejäl tillväxt under 2023. I Svea Banks senaste kartläggning listas nu föregående års mest framgångsrika e-handlare.
Black Friday-perioden ökar i omsättning – men färre rabatter präglar rean30.11.2024 09:53:38 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen under hela Black Friday-perioden ökar i år, medan omsättningen för Black Friday som enskild dag sjunker. Samtidigt rabatterades färre produkter under rean. Det konstateras när Prisjakt och Svea Bank summerar Sveriges största shoppinghögtid.
2 av 5 e-handlare avstår från Black Friday – dålig lönsamhet är främsta skälet28.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Black Friday har blivit en riktig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Svea Banks senaste undersökning E-handelsläget. Den visar att det är fler e-handlare som avstår (40 %) från Black Friday än som kommer att delta (35 %). Och den främsta orsaken är för att det inte är lönsamt (41 %). Samtidigt uppger 35 procent av e-handlarna att de väljer bort Black Friday av hållbarhetsskäl.
Svea presenterar E-handelsläget – en djupdykning i svensk e-handel26.11.2024 14:45:46 CET | Pressmeddelande
Nu presenterar Svea Bank rapporten E-handelsläget som varje kvartal analyserar tillståndet inom svensk e-handel. Rapporten bygger på insikter från svenska e-handelsföretag och belyser tillväxt, lönsamhet och framtidstro i branschen. För årets tredje kvartal är förväntningarna inför Black Friday i fokus.
Svea Bank överklagar kammarrättens dom15.11.2024 10:34:53 CET | Pressmeddelande
Svea Bank har lämnat in en överklagan av kammarrättens dom kring kreditprövning av blancolån till konsumenter. Svea menar att det är viktigt med Högsta förvaltningsdomstolens klargörande i en fråga där kammarrätten har en annan syn än förvaltningsrätten.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum