Kort tid i Sverige ger hälften av den allmänna pensionen

Individer med färre än 20 vistelseår i Sverige har betydligt lägre inkomst än de som varit här mer än 40 år. Det presenterade Alecta vid ett pensionsseminarium idag torsdagen den 23 maj som en del i den årliga studien Pensionärernas ekonomiska situation. Siffrorna är baserade på SCB-data.

Utrikesföddas pension klart lägre än svenskföddas

Studien är baserad på deklarerade inkomster 2021 från Statiska Centralbyrån och ingår i Alectas större årliga studie. Förutom att gruppen ”utrikes födda” har lägre allmän pension har de även lägre total inkomst jämfört med övriga svenskar. Medan en person med över 40 år i Sverige, i inkomstgrupp* 3 vid 67 års ålder har cirka 90 procent, efter skatt, av den inkomst han eller hon hade vid 60, är siffran för de med färre än 20 år i Sverige 76 procent.

- Vi ser i studien att personer som haft färre än 20 vistelseår i Sverige får lägre inkomster som äldre. Det gäller både allmän- och tjänstepension samt den totala inkomsten efter skatt. Det är inte konstigt eftersom vårt pensionssystem är baserat på livsinkomstprincipen, men det är något vi anser politikerna behöver ta hänsyn till när de planerar framtidens trygghetssystem. Den här gruppen kommer inte minska framöver, säger Staffan Ström, pensionsekonom på Alecta.

Pensionen en tydlig del av socialförsäkringssystemet

Under seminariet deltog ett flertal experter, däribland Kalle Olsson (S) och Ulrika Heindorff (M), båda riksdagsledamöter och ledamöter i Socialförsäkringsutskottet. En central fråga i deras diskussion var hur vi ska bli bättre på att se pensionen som en del av socialförsäkringen.

- Våra siffror visar tydligt att de som har det ekonomiskt tufft som pensionärer också har haft det ekonomiskt tufft när de var yngre eller mitt i livet. Ett pensionssystem som bygger på livsinkomstprincipen fungerar ju så – den som kommit till Sverige mitt i livet eller av andra skäl jobbat lite eller inte alls har en låg sammanlagd livsinkomst och får därmed en låg pension. På så sätt kan man säga att pensionssystemet faktiskt levererar precis som det var tänkt. Visst är det tufft att ha en låg inkomst som äldre, men många som upplever det har haft en ännu lägre inkomst tidigare i livet. Om det är fattigdom vi vill bekämpa måste vi därför ställa oss frågan: Är det först efter pensioneringen fattigdom ska bekämpas, och är det verkligen pensionssystemets uppgift att ensamt lösa alla äldres ekonomiska problem? säger Staffan Ström.

För mer information om studien: www.alecta.se/pensionarerna_ekonomin och undersidan https://www.alecta.se/om-alecta/var-syn-pa-saken/pensionarerna_ekonomin/forenklad-visuell-statistik/

På samma sida finns även en inspelning av hela seminariet.

* För mer information om inkomstgrupper, besök:  https://www.alecta.se/om-alecta/var-syn-pa-saken/pensionarerna_ekonomin/varfor-och-hur-vi-gjort-studierna/

Kontakt:
Staffan Ström, pensionsekonom Alecta
Staffan.strom@alecta.se, 070 222 97 45

Hannes Hultcrantz, PR-ansvarig Alecta
Hannes.hultcrantz@alecta.se, 0733 10 06 01

Länkar

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar knappt 1300 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,8 miljoner privatkunder och 35 000 företagskunder.