Ny undersökning: Överväldigande majoritet emot marknadshyror i Jämtland

En ny undersökning visar att en överväldigande majoritet i länet är emot marknadshyror. Resultatet står sig dessutom, oavsett vilken partitillhörighet man säger sig ha, vilken upplåtelseform eller vilket län man bor i.

Gunnar Bergman, ordförande Hyresgästföreningen Norrland
Gunnar Bergman, ordförande Hyresgästföreningen Norrland Foto: Hyresgästföreningen

– Vår undersökning visar tydligt att jämtarna inte vill ha marknadshyror. Det vi tar med oss och som är vårt budskap till våra kommunala politiker är att man behöver driva politik som gör att folk har råd att bo. För hyresgäster klarar inte hur höga hyror som helst, säger Gunnar Bergman, regionordförande Hyresgästföreningen Norrland.

Stödet för dagens förhandlingsmodell måste ses som oerhört starkt i alla väljargrupper. Oavsett om väljarna delas upp efter upplåtelseform, parti som de röstar på eller vilket län de bor i så återfinns samma starka stöd för förhandlingsmodellen i alla grupper.

• I Jämtlands län är 76 procent emot marknadshyror och ingenstans i landet återfinns en majoritet eller nästan en majoritet som ser positivt på att införa marknadshyror.
  • Majoriteten hos alla väljargrupper, uppdelade efter parti, säger nej till marknadshyror.
  • Motståndet är som mest kompakt i Västerbotten, där säger 82 procent av befolkningen nej till marknadshyror.

Marknadshyror, eller fri hyressättning som det ibland också kallas, innebär att hyresvärden själv bestämmer hur mycket du ska betala i hyra, utan att förhandla med hyresgästerna. Tanken är att hyrorna på så sätt får ett marknadspris som speglar tillgång och efterfrågan. Eftersom bostadsbristen är stor kommer det leda till högre hyror.

Om undersökningen
Hyresgästföreningen har gett undersökningsföretaget Indikator Opinion i uppdrag att genomföra en omfattande enkät om politiska och ekonomiska frågor som berör hushållens boendesituation, ekonomiska villkor och åsikter om olika bostadspolitiska åtgärder. Undersökningen riktade sig till ett slumpmässigt urval av 14 867 personer bosatta i Sverige. Undersökningens fältperiod varade från vecka 10 till och med vecka 16 under våren 2024. Totalt samlades 5240 svar in. Resultaten av hela undersökningen presenteras i rapporten Hyresgästerna 2024.

Anders Rubensson, pressansvarig, 010-459 18 00