Guld till Jonna Malmgren på U-23 EM – Sjätte EM-titeln i Karriären

Jonna Malmgren har återigen visat sin dominans på brottningsmattan genom att vinna U-23 EM, vilket också markerar hennes sjätte EM-Guld. Jonna, som tog sitt första EM-guld 2016 i ungdomsklassen, har nu två senior-EM-guld, ytterligare ett U-23 EM-guld från förra året och ännu ett ungdoms EM-Guld. Denna medalj är ännu en milstolpe i hennes imponerande brottningskarriär.

Bild från UWWs hemsida

Vanligtvis tävlar Jonna i 53-kilosklassen, men i årets U-23 EM brottades hon i 55-kilosklassen. Efter två vinster mot Turkiskan Tuba Demir och Norskan Felicitas Domajevq, mötte Jonna Moldaviskan Mihaela Samoil i semifinalen, som tidigare placerat sig som tvåa på U-23 VM i 55-kilosklassen, där hon vann på fall i första perioden.

I finalen stod Jonna mot den ukrainska brottaren Mariia Vynnyk, som förra året tog brons i 55-kilosklassen på U-23 EM. Jonna dominerade matchen från början till slut, ukrainanskan fick en tillsägelse strax efter första minuten och hade då 30 sekunder på sig att ta poäng, men lyckades inte med det och Jonna tilldelades 1 poäng. I andra perioden fortsatte Jonna att sätta press på Ukrainskan och slog ett nacksving som gav henne ytterligare 2 poäng. När Vynnyk försökte ta igen underläget kontrade Jonna hennes kastförsök och tilldelades 2 poäng till. Jonna vann matchen med 5-0 i poäng, därefter fick hon den svenska flaggan i händerna och vi fick bevittna när hon sprang sitt segervarv runt mattan.

Jonna visar upp en fantastisk form inför sommarens olympiska spel, som är det stora målet, och U-23 EM var ett viktigt delmål på hennes resa dit.

För ytterligare information eller intervju, vänligen kontakta:

Bild från UWWs hemsida

Malmgren Guld i Ungern - Toppform inför OS7.6.2024 22:27:05 CEST | Pressmeddelande

Jonna Malmgren bekräftar ännu en gång sin plats bland världens bästa brottare genom att vinna den sista rankingtävlingen i Ungern inför sommarens Olympiska Spel i Paris. I en imponerande final besegrade hon 19-åriga Antim från Indien, rankad åtta i världen i samma viktklass, med stabila 4-0 i poäng. Jonna styrde matchen med kontroll från start till slut, vilket markerar en imponerande revansch efter förlusten mot samma motståndare på världsmästerskapen förra året.