Norra Skog

Medlemmar i Norra Skog delar på 231 miljoner kronor i vinstdelning

Vid Norra Skogs ordinarie föreningsstämma 2024-05-24 klubbades styrelsens förslag till vinstdelning om 231 miljoner kronor till medlemmarna igenom. Detta som utdelning på virkesleveranser (90,7 Mkr), insatsemission (100,8 Mkr), och ränta på insatser (39,6 Mkr).

Föreningsstämma 2024

För tredje året i rad beslutade föreningens årsstämma om en höjning av vinstdelningen, både avseende ränta och efterlikvid. Trots lågkonjunktur och bristande lönsamhet för branschen som helhet är den 27 000 personer medlemsstarka skogsägarföreningen ekonomiskt stark.

– Norra Skogs vinstdelning är ett effektivt vaccin mot de toppar och dalar som förekommer på den svenska snåriga virkesmarknaden. Vi vill att våra medlemmars företagande ska vara långsiktigt lönsamt och hållbart, säger föreningens styrelseordförande Stig Högberg.

Utdelning av utmärkelser

I samband med föreningsstämman tilldelades Gertrud Åström Norra Skogs jämställdhetspris.

Gertrud Åström har under många år gått i frontlinjen för ett mer jämställt samhälle och är en viktig inspirations- och kunskapskälla för Norra Skogs strävan mot en mer jämställd förening.

Norra Skogs hedersutmärkelse i guld, föreningens högsta utmärkelse, tilldelades tidigare ordföranden Torgny Hardselius (Piteå) och Rolf Nilsson (Ragunda).

Motioner

Tjugo motioner diskuterades på stämman med viktiga beslut kopplat till bland annat virkesavtal, näringspolitik och demokratiska processer.

Val av styrelse

Föreningsstämman beslutade enligt valberedningens förslag om omval av styrelseledamöterna Oskar Sjölund, Malå. Charlotta Kristow Ånge, Anders Jonsson Sundsvall och Jennie Hellman Boden. Stig Högberg (Torsboda) omvaldes till styrelsens ordförande.

– Jag är tacksam för förtroendet att vara ordförande i Norra Skog och känner stolthet över föreningens utveckling, säger Stig Högberg, och fortsätter:
– Vi jobbar med en fantastisk förnybar råvara, vars produkter kan ersätta fossila material. Den brukade skogen är en viktig lösning på samhällets klimatutmaning. Nu måste även våra politiker skapa förutsägbara och rättssäkra förutsättningar.

Föreningsstämma 2024

Om oss

Norra Skog drivs av att göra skogsägarlivet i Norrland så värdefullt som möjligt. Vi ägs utav våra medlemmar och verkar för deras bästa, alltid. Både när vi ger råd om hur de kan få ut det mesta och bästa av sitt skogsägande och när vi representerar dem politiskt.

Följ Norra Skog

Senaste pressmeddelandena från Norra Skog

Norra Skog höjer priserna – mer pengar till skogsägarna8.4.2024 09:14:35 CEST | Pressmeddelande

Nu höjer Norra Skog priserna till skogsägare på specialsortimentet, till exempel lednings- och stängselstolpar, svarvtimmer och stamblock. Förändringen gör att skogsägarna får mer kvar i plånboken och att varje träds potential tas tillvara. – Vi jobbar ständigt för att förbättra erbjudandet till våra medlemmar. Det här är nästa steg, säger Jonas Arvidsson, marknadschef Virke på Norra Skog.