Kända profiler tar ställning för en nikotinfri generation
Under maj 2024 har ett 30-tal inflytelserika profiler tagit ställning för A Non Smoking Generation och barn och ungas rätt till ett nikotinfritt liv. Allt ifrån artister, skådespelare, influencers och TV-personligheter delar bilder och videor på Instagram och TikTok för att sprida kunskap och uppmärksamma tobaksindustrins oetiska strategier i samband med World No Tobacco Day.

Den 31 maj infaller World No Tobacco Day, en dag som instiftats av Världshälsoorganisationen för att uppmärksamma tobaksfrågan och uppmana världens beslutsfattare att agera för att bekämpa tobaksbrukets skadeverkningar. Årets tema är att skydda barn från tobaksindustrins inflytande. A Non Smoking Generations årliga attitydundersökningar som genomförs av Novus visar att fler än nio av tio tobaksbrukare börjar i tonåren eller ännu tidigare. Tobaksindustrin fortsätter att locka in unga i ett livslångt nikotinberoende genom godissmaker, ungdomlig design och reklam i sociala medier. Kunskapsspridning om nikotinets skadeverkningar och om tobaksindustrins hänsynslösa metoder är avgörande för att fler ska kunna avstå eller åtminstone göra ett informerat och medvetet val.
– Kunskap är makt, men bara en av tio ungdomar känner till att nikotin är något som sänker den kognitiva förmågan och ökar risken för både sömnproblem, inlärningssvårigheter och psykisk ohälsa. Om fler unga kände till dessa risker tror jag att betydligt färre skulle börja, säger Helen Stjerna, generalsekreterare på A Non Smoking Generation
– Tobaksindustrin sprider vilseledande information om sina produkter, vilket leder till att många uppfattar vitt snus och vapes som ofarliga. Tvärtom har de negativa effekter på både fysiska och psykisk hälsa och motverkar samtliga av FN:s hållbarhetsmål. Tillsammans med A Non Smoking Generation tar jag ställning för ungas rätt till kunskap, hälsa och en mer hållbar och rättvis värld. - Annika Wickihalder
– Låt oss deinfluence det vita snuset. Det vita snuset har blivit rekordvanligt hos unga tjejer och det är egentligen inte alls konstigt med tanke på den aggressiva marknadsföringen som tobaksföretag riktat mot just barn och unga. A Non Smoking Generations kampanjar och kämpar för att barn och unga ska slippa bli beroende av snus och cigaretter. Självklart vill jag vara en del av det! - Hanna Bergwall
Genom att bära A Non Smoking Generations klassiska logga från 1979, tar du ställning mot en industri som prioriterar sin egen ekonomiska vinst framför barn och ungas hälsa.
Nyckelord
Bilder

Länkar
Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.
Följ A Non Smoking Generation
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation
Tillsammans kan vi stoppa nikotinepidemin!10.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Ungas tillgång till vitt snus och e-cigaretter fortsätter att öka. 9 av 10 unga uppger kompisars påverkan som anledning till att testa och tillsammans med Brynäs IF och Gävle kommun vill A Non Smoking Generation skapa fler helt nikotinfria miljöer som skyddar unga från att fastna i ett skadligt nikotinberoende.
15 minuter för en nikotinfri ungdomsidrott22.9.2025 08:41:37 CEST | Pressmeddelande
Nu lanserar A Non Smoking Generation ett effektivt och kostnadsfritt stöd till alla idrottsföreningar som vill skapa en helt nikotinfri ungdomsverksamhet. Konceptet går snabbt att genomföra och kan bli avgörande för att hjälpa spelare att förbli fria eller ta sig ur ett skadligt nikotinberoende.
Unga får höra sanningen om det vita snuset8.9.2025 15:05:47 CEST | Pressmeddelande
Att nikotin ger allvarliga skador på den unga hjärnan eller att det framställs med förödande effekter på mänskliga rättigheter, miljö och klimat, är något som allt för få känner till. Många testar vitt snus och e-cigaretter i tron att det är ett bättre alternativ och med årets föreläsningsturné vill A Non Smoking Generation sprida fakta som motiverar unga att avstå.
Svenska folket vill höja skatten på vitt snus – trots låg kunskap om dess hälsorisker1.8.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Sju av tio vuxna, och sex av tio ungdomar, bland Sveriges befolkning anser att skatten på vitt snus borde höjas. Stödet för höjd nikotinskatt är starkt trots att allmänhetens kunskap om nikotinets hälsorisker är låg. Endast en av tio vuxna vet att nikotin ökar risken för psykisk ohälsa. Det visar en ny Novusundersökning som genomförts på uppdrag av A Non Smoking Generation.
Kändisar tar ställning emot tobaksindustrins oetiska strategier3.6.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Allt fler unga uppger att de ofta ser reklam för vitt snus och e-cigaretter i sociala medier, och en stor andel tror att detta kan vara en anledning till att testa. Inför Tobaksfria dagen den 31 maj 2025 tog ett 20-tal kända profiler, däribland Sanna Nielsen, Tomas Kaya, Parul Sharma, och Iza och Elle, ställning tillsammans med A Non Smoking Generation för barn och ungas rätt att skyddas mot tobaksindustrins alla skadliga produkter och oetiska strategier.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum