Kända profiler tar ställning för en nikotinfri generation

Under maj 2024 har ett 30-tal inflytelserika profiler tagit ställning för A Non Smoking Generation och barn och ungas rätt till ett nikotinfritt liv. Allt ifrån artister, skådespelare, influencers och TV-personligheter delar bilder och videor på Instagram och TikTok för att sprida kunskap och uppmärksamma tobaksindustrins oetiska strategier i samband med World No Tobacco Day.

Några av de profilerna som tagit ställning är Sofia Dalén, Jessica Ekström, Hanna Bergwall, Sanna Nielsen, Maria Dufva, Patrik Widell, Tomas Kaya, Annika Wickihalder, Fanny Svärd, Julia Samuelsson, Elaf Ali, Vanja Engström, Fanny Alhfors, Parul Sharma, Astrid Elander, Peter Johansson, Anders Hansen  och Shirin Djavidi.

Den 31 maj infaller World No Tobacco Day, en dag som instiftats av Världshälsoorganisationen för att uppmärksamma tobaksfrågan och uppmana världens beslutsfattare att agera för att bekämpa tobaksbrukets skadeverkningar. Årets tema är att skydda barn från tobaksindustrins inflytande. A Non Smoking Generations årliga attitydundersökningar som genomförs av Novus visar att fler än nio av tio tobaksbrukare börjar i tonåren eller ännu tidigare. Tobaksindustrin fortsätter att locka in unga i ett livslångt nikotinberoende genom godissmaker, ungdomlig design och reklam i sociala medier. Kunskapsspridning om nikotinets skadeverkningar och om tobaksindustrins hänsynslösa metoder är avgörande för att fler ska kunna avstå eller åtminstone göra ett informerat och medvetet val.

– Kunskap är makt, men bara en av tio ungdomar känner till att nikotin är något som sänker den kognitiva förmågan och ökar risken för både sömnproblem, inlärningssvårigheter och psykisk ohälsa. Om fler unga kände till dessa risker tror jag att betydligt färre skulle börja, säger Helen Stjerna, generalsekreterare på A Non Smoking Generation

– Tobaksindustrin sprider vilseledande information om sina produkter, vilket leder till att många uppfattar vitt snus och vapes som ofarliga. Tvärtom har de negativa effekter på både fysiska och psykisk hälsa och motverkar samtliga av FN:s hållbarhetsmål. Tillsammans med A Non Smoking Generation tar jag ställning för ungas rätt till kunskap, hälsa och en mer hållbar och rättvis värld. - Annika Wickihalder

– Låt oss deinfluence det vita snuset. Det vita snuset har blivit rekordvanligt hos unga tjejer och det är egentligen inte alls konstigt med tanke på den aggressiva marknadsföringen som tobaksföretag riktat mot just barn och unga. A Non Smoking Generations kampanjar och kämpar för att barn och unga ska slippa bli beroende av snus och cigaretter. Självklart vill jag vara en del av det! - Hanna Bergwall

Genom att bära A Non Smoking Generations klassiska logga från 1979, tar du ställning mot en industri som prioriterar sin egen ekonomiska vinst framför barn och ungas hälsa.

Några av de profilerna som har tagit ställning är Sofia Dalén, Jessica Ekström, Hanna Bergwall, Sanna Nielsen, Maria Dufva, Patrik Widell, Tomas Kaya, Annika Wickihalder, Fanny Svärd, Julia Samuelson, Elaf Ali, Vanja Engström, Fanny Alhfors, Parul Sharma, Astrid Elander, Peter Johansson, Anders Hansen  och Shirin Djavidi.

Länkar

Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.

För en nikotinfri generation5.6.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under maj 2024 genomfördes en viktig kampanj för en nikotinfri generation i sociala medier. Ett 30-tal inflytelserika profiler – allt från skådespelare och artister till influencers och TV-personligheter – har delat bilder och videor på Instagram, TikTok och Facebook där de tar ställning för ungas rätt att skyddas från skadliga beroenden och tobaksindustrins oetiska marknadsföring. A Non Smoking Generation är oerhört tacksamma för deras insats som har gjort skillnad för många ungdomars liv och framtid.

Urgent Call to Action on New Nicotine products ahead of the European Parliament Elections7.5.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

As the European elections draw near, we, A Non Smoking Generation, alongside the European Network for Smoking and Tobacco Prevention, are compelled to address a pressing issue regarding the proliferation of new nicotine products across the continent. Therefore, we are launching an information campaign targeting all EU citizens, while simultaneously demanding all candidates to the European Parliament elections to pledge swift and adequate measures to protect the next generation from harmful nicotine addiction.

Brådskande uppmaning inför EU-valet: Reglera nya nikotinprodukter som tobak7.5.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Inför stundande EU-val vill A Non Smoking Generation, tillsammans med European Network for Smoking and Tobacco Prevention, uppmärksamma en akut fråga angående spridningen av nya nikotinprodukter över kontinenten. Organisationerna lanserar därför en informationskampanj riktad till alla EU-medborgare och kräver samtidigt att alla kandidater i EU-valet ska lova snabba och tillräckliga åtgärder för att skydda nästa generation från ett skadligt nikotinberoende.