Bokförlaget Stolpe

400 år av Sala – “Svea rikes skattkammare” och silvergruvans kartor i ny bok.

Italgraf Media AB

SVEA RIKES SKATTKAMMARE
Kartor över Sala silvergruva från 1719 och 1731
Johan Tobias Geisler och Nils Johan Tjärnlund

Sala silvergruva utvecklades på Gustav Vasas tid till en storslagen anläggning som kom att forma ett samhälle och sysselsätta hela familjer. Ett enormt vattensystem byggdes upp och försåg gruvan och hyttan med kraft. Men det var inte bara staden Sala och dess omgivande landskap som påverkades – gruvan kom att få betydelse för hela Sveriges ekonomi och kultur. Nils Johan Tjärnlund ger oss i en nyskriven essä inblick i det historiska arvet från gruvan, som i olika former fortsatte att producera värdefulla resurser ända fram till mitten av 1900-talet. Utöver denna bildsatta essä består boken av återgivningar av två grundligt illustrerade och kolorerade kartböcker från 1700-talet, utformade av den konstnärlige gruvingenjören Johan Tobias Geisler (1683–1729). Kartorna låter oss stiga ner i den mörka underjorden, nivå för nivå, för att utforska de vindlande gruvgångarna och väldiga bergrummen.

isbn: 978-91-89696-89-1.
30,5 x 27 cm. 112 sidor. Grafisk form: Patric Leo.
Utförande: Inbunden med tryckt omslag och folie, trådbunden med läsband.
Maj 2024.

Bokförlaget Stolpe – hantverk, bildning och skönhet.

Bokförlaget Stolpe ger ut fackböcker av hög kvalitet inom humaniora och samhällsvetenskap. Vi lägger stor vikt vid innehåll, design, repro, tryck och bindning. Flera av våra böcker finns även utgivna på engelska.

Följ Bokförlaget Stolpe

Senaste pressmeddelandena från Bokförlaget Stolpe

Världsledande forskare utforskar framtidens politiska ledarskap i ny antologi24.6.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Leadership and Statecraft: Studies in Power Machiavellis observation om ledarskapets svåra balansgång är lika relevant i vår tid med förnyade militära, ekonomiska och kulturella konflikter, som den en gång var i 1500-talets Florens. Kinas framväxt, Rysslands attack mot Ukraina och den växande politiska och ekonomiska närvaron i den globala södern har aktualiserat frågan om vikten av kompetent ledarskap inom politiskt styre. Denna antologi utforskar utmaningarna för ledarskap och statskonst i en allt mer komplex värld och ställer frågan huruvida vi kan skapa politiska eliter som är kapabla att på ett säkert vis vägleda väst genom de många prövningar vi står inför. Genom att se till vårt förflutna såväl som till vår samtid undersöker världsledande forskare och skribenter hur ledarskapsidéer har utvecklats genom historien för att ge oss en större förståelse för statskonsten – och för vilka färdigheter och organisationer som krävs för att driva små stater, stora imperier och allt däremella

Ikonoklasm, förkastandet av det förflutna och dess konsekvenser i ny antologi3.6.2024 08:30:00 CEST | Pressmeddelande

IKONOKLASM Förkastandet av det förflutna Ikonoklasm, eller bildstormande, är en del av vår historia: från förstörelsen av religiösa bilder under den tidiga kristendomen till dagens nedrivning av statyer på sydstatsgeneraler och slavhandlare. Det förflutna välts över ända i en önskan att börja om från början. Bidragen till antologin Ikonoklasm: förkastandet av det förflutna visar med all önskvärd tydlighet konsekvenserna. Inte bara ovärderliga kulturskatter utan också människoliv går förlorade när fanatismen får fritt spelrum. Vi ser det när Islamiska staten slår sönder flera tusen år gamla museiföremål, när Maos rödgardister bränner böcker och förföljer oliktänkande under kulturrevolutionen eller när bolsjeviker spränger kyrkor och skändar ikoner. Att ikonoklasmens stridsrop ljuder så starkt i vår tid visar på dess fortsatta lockelse. Ikonoklasm: förkastandet av det förflutna är en varningsklocka för hotet mot det demokratiska samhällets tolerans och öppenhet. isbn: 978-91-89425-92-7.

Frans G. Bengtsson: nya perspektiv på författaren bakom Röde Orm28.5.2024 13:30:00 CEST | Pressmeddelande

FRANS G. BENGTSSON Nya perspektiv på författaren till Röde Orm Att Frans G. Bengtsson skrev Röde Orm vet de flesta. Det är en bok som fortfarande läses av många och som har präglat bilden av vikingatiden i vår litterära fantasi. Men vem var Frans G. Bengtsson egentligen och hur ser hans litterära arv ut? I fyra essäer får vi veta mer om Frans G. Bengtssons liv och författarskap ur olika perspektiv. I den inledande texten intresserar sig Svante Nordin för den dubbla bilden av Bengtsson – å ena sidan stämplad som reaktionär och ogillad av kritikerna, å andra sidan älskad av läsarna med böcker som ständigt trycks i nya upplagor och översätts till andra språk. Anita Henriksson lyfter fram ett arkivfynd bestående av femtio kärleksbrev från Frans G. Bengtsson. Matthew Norris skriver om Bengtssons vikingar ur ett lärdomshistoriskt perspektiv med särskilt fokus på samtidens historiska syn på vikingatiden. Slutligen får vi av Patrik Andersson, Johan Asp och Gustaf Fryksén en arkivhistorisk guid

Leopold von Rankes bidrag till historieforskningen, nu på svenska28.5.2024 11:41:14 CEST | Pressmeddelande

HISTORIENS TEORI OCH PRAKTIK Leopold von Ranke ”… er will bloss sagen, wie es eigentlich gewesen” – det vill bara visa hur det egentligen varit. Den som med de orden avsade sig varje vilja att döma eller skapa ideologi var en 29-årig lärare i staden Frankfurt an der Oder, Leopold von Ranke (1795–1886). Orden står att finna i hans första veten-skapliga verk. Med det inleddes en gärning som historiker som skulle göra von Ranke till en portalfigur för modern historievetenskap och källkritisk metod. Leopold von Ranke behandlade i sina verk, med bas i grundliga källstudier, främst europeisk historia. Han lade tonvikt vid det unika i händelseförlopp och gav – i synnerhet i sina förord – sammanfattningar av historiska processers kärnpunkter. På svenska har tidigare endast ett verk utgivits, boken Wallenstein år 1870. Beståndet av arbeten av von Ranke på tyska eller engelska vid svenska bibliotek är också glest. Därför innebär den antologi som nu utges, redigerad och med en fyllig inledning av