Imorgon avgörs para-SM i bowling i Skövde

Imorgon är det dags för finalspel i para-SM 2024 i Skövde.
– Vi ser fram emot en riktigt härlig bowlingfest, säger Mia K. Årberg, tävlingsledare för para-SM.

Imorgon är det dags för finalen av para-SM i bowling i Skövde.
Imorgon är det dags för finalen av para-SM i bowling i Skövde. Foto: Robert Lipic/Nowadaysfilm

I år har det varit ett nytt tävlingsupplägg i para-SM i bowling med kvalspel samt att kvalen har genomförts i två olika städer (Jönköping och Uppsala). För första gången arrangeras också ett öppet riksmästerskap.

Runt 380 spelare deltog i kvalet och de fyra bästa från varje klass i Jönköping respektive Uppsala har gått vidare till morgondagens finalspel i Skövde. I klasserna med Gotlandsränna är det totalt fyra spelare, oavsett hall, som är vidare till final. Kl 11.00 börjar de första klasserna spela imorgon i Nöjesarenan.
– Äntligen är det dags. Vi har spelare från norr till söder med i finalspelet vilket är fantastiskt roligt. Det är många som är väldigt förväntansfulla och det kommer bli så mycket glädje i hallen, säger Mia K. Årberg som är tävlingsledare tillsammans med Mikael Engström.

Bland annat så intar fem spelare från Team Sweden Para banorna i Nöjesarenan. Finalspelet spelas över fyra serier och den med högst poäng i respektive klass kan titulera sig svensk mästare.
– Det är väldigt många spelare med hög kapacitet som har kämpat för att ta sig till final och det ska bli riktigt spännande att följa spelet imorgon, säger Årberg.

Följ para-SM via livestream: http://solidsport.com/noejesarenan-skoevde

Tidsprogram finalspel para-SM 2024, Nöjesarenan Skövde

Ränna klass A