10 svenska löpare vidare från kvalet i knockout-sprinten

Äntligen var det dags för den internationella säsongspremiären för orienteringslöparna. Tre kvalvinnare och tio svenska löpare vidare till morgondagens knockout-sprint i Olten.

Tove Alexandersson på kvalet till knockout-sprinten i Olten
Tove Alexandersson på kvalet till knockout-sprinten i Olten Hugo Mattsson

Tävlingarna började med kval i staden Zofingen för knockout-sprinten som är imorgon, lördag. Kvalet bestod av tre heat med individuell start och vanlig sprintbana där herrarna sprang 3,2 kilometer och damerna 2,8 kilometer.
Det var de bäst rankade herrarna och däribland många svenskar som fick gå ut först. Banan bestod av en gräsbetonad park där arrangören byggt upp en liten labyrint, sedan var det två varv i den lilla äldre stadskärnan.
Den som lyckades bäst i kvalet var August Mollén som tog hem sitt heat två sekunder före norrmannen Cornelius Björk och nio sekunder före Kasper Fosser. Så här säger August:
-        Det kändes bra! Jag är väldigt nöjd med mitt lopp.

Åskovädret gjorde att arrangören valde att skjuta på damernas start med en halvtimme av säkerhetsskäl. Detta besked kom så sent som att första startande Tove Alexandersson redan stod i fållan redo att starta. Trots en något udda startprocedur och en förkylning som hindrat träning de senaste tio dagarna så lyckades Tove vinna sitt kvalheat och så här sa hon om loppet.
-        Det var kanske inte det trevligaste vädret men det gick okej. Det var en väldigt klurig bana och vägvalsbedömning som var väldigt svår.
Hur känns det inför imorgon?
-        Det känns lite sådär, kroppen är utvilad och pigg men jag känner ju fortfarande av att jag har varit sjuk, så formen är väl inte helt på topp men jag hoppas det ska kännas bra imorgon, konstaterar Alexandersson
En annan som övertygade och vann sitt kval var Hanna Lundberg. Hanna som varit osäker på start då hon haft smärta i ena foten efter att ha slagit i den visade att det inte var något som hindrat henne. Hon tog hem sitt kvalheat med en sekund före schweiziskan Natalia Gemperle.
-        Det var ett svårt kval, men det gick bra, sa Lundberg.
Foten var inget problem?
-        Nej, den funkade fint. Lite adrenalin och smärtstillande löser det mesta, säger Hanna och skrattar lite.
Nu får löparna vila tills imorgon då det är dags för kvartsfinal, semifinal och förhoppningsvis final. De spännande tävlingarna kommer att sändas live på SVT med start klockan 12.00

August Mollén vinner sitt kvalheat
Tove Alexandersson på kvalet till knockout-sprinten i Olten
Hanna Lundberg mot en vinst i hennes kvalheat

Svenska Orienteringsförbundet består av 600 föreningar och 84 000 medlemmar. Svensk orientering är en idrott för alla, med framgångsrika landslag, en omfattande tävlings- och ungdomsverksamhet samt aktiviteter som hittaut, naturpasset och motionsorientering för allmänheten. Våra medlemsföreningar arrangerar varje år runt 600 tävlingar och jätteevenemang som Tiomila och O-Ringen.