Ny världscupseger för Tove Alexandersson – efter vass avslutning

Tio dagar utan löpning på grund av förkylning stoppade inte Tove Alexandersson från att ta en ny världscupseger. I finalen på knockout-sprinten i schweiziska Olten så var hon omutlig på slutet av finalbanan. ”Så otroligt skönt att kroppen svarade så bra i dag”, säger Alexandersson. På herrsidan tog Jonatan Gustafsson andraplatsen tätt bakom hemmalöparen Joey Hadorn.

Tove Alexandersson spurtar till seger på knockout-sprinten i Olten, Schweiz.
Tove Alexandersson spurtar till seger på knockout-sprinten i Olten, Schweiz. Hugo Mattsson/Svensk Orientering

Om Tove själv var lite osäker efter en sjukdomsperiod så visade hennes framfart något helt annat. Tove var först i både kvart och semi och i finalen var hon helt klart starkast på slutet, i kamp mot schweiziska duon Simona Aebersold och Natalia Gemperle.

– Det här hade jag inte kunnat tro för några dagar sedan. Jag var glad att bara kunna stå på start i dag, säger Tove till SVT efter segern.

Det var lite dramatik i början av finalen. Vid första kontrollen så var Aebersold först tätt före Gemperle som hade omkull kontrollställningen.

– När jag skulle stämpla så blev jag osäker på att stämplingen tagit så jag fick vända tillbaka till kontrollen som ramlat ner på marken. Jag tappade flera placeringar och Simona fick en lucka där, berättar Alexandersson och fortsätter;

– Som tur var det tidigt på banan och ingen panik egentligen. Men jag kände att jag kanske gick på lite hårt för att komma i kapp men det gick ju bra till slut.

Tove tog några egna vägval på banan men när det väl drog ihop sig mot avgörande så låg Tove bakom Aebersold.

– Jag avvaktade lite till när jag skulle lägga in den sista växeln som jag någonstans ändå trodde och hoppades på skulle finnas där.

– På slutet var det bara att stänga av hjärnan och köra det jag hade. Jag stumnade rejält på upploppet och blev lite orolig men det var ju lugnt.

I herrklassen utmanade Jonatan Gustafsson verkligen om segern. I finalen spurtade han in precis bakom vinnaren, hemmalöparen Joey Hadorn.

– Han var stark på slutet Joey, säger Gustafsson efter andraplatsen.

Dagens andraplats var Jonatan Gustafssons bästa världscupplacering i karriären och KFUM Örebro-löparen imponerade hela dagen genom kvarts- och semifinal, där han sprang stabilt och säkert med två andraplatser.

I finalen stod det mellan Gustafsson, Hadorn, finländaren Tuomas Heikkilä och Martin Regborn.

Vid sista kontrollen hade schweizaren ett lite försprång före Heikkilä och Gustafsson med Regborn steget efter. Upp mot mål och sista kontrollen och in mot mållinjen närmade sig Jonatan meter för meter men han aldrig riktigt ifatt.

– Jag tog inte lite på spurten men jag var lite för långt ifrån vid sista kontrollen. Han var stark på slutet Joey, kommenterar en nöjd Gustafsson efter andraplatsen.

Taktiken i finalen var att inte förivra sig.

– Jag försökte hålla det lite avvaktande och inte ta kommandot för mycket. När sedan Joey gjorde ett distinkt ryck var det bara att hänga på, berättar Gustafsson.

Martin Regborn fick nöja sig med fjärde plats två sekunder bakom trean Heikkilä.

Världscupen deltävling 1 2024, Olten, Schweiz
Knockout-sprint

Final damer:
1. Tove Alexandersson, Sverige 07:56.9
2. Simona Aebersold, Schweiz 07:57.6
3. Natalia Gemperle, Schweiz 08:00.0
4. Victoria Hästad Björnstad, Norge 08:13.6
5. Ida Agervik Kristiansson, Danmark 08:16.2
6. Andrine Benjaminsen, Norge 08:20.7

Final herrar:
1. Joey Hadorn, Schweiz 07:08.9
2. Jonatan Gustafsson, Sverige 07:09.1
3. Tuomas Heikkilä, Finland 07:10.5
4. Martin Regborn, Sverie 07:12.6
5. Timo Suter, Schweiz 07:20.4
6. Teemu Oksanen, Finland 07:24.7

Komplett resultat, tracking och kartor:

Jonatan Gustafsson tillsammans med segraren Joey Hadorn och trean Tuomas Heikkilä.