Svensk framgång i världscupssprinten i Olten, Schweiz

I en spännande världscupssprint i Olten, Schweiz, tog Emil Svensk hem segern i herrarnas tävling medan Hanna Lundberg blev bästa svenska i damernas sprint med en imponerande femteplats, trots en bruten tå.

Emil Svensk och Martin Regborn på pallen, fotograf: Hugo Mattsson

Hanna Lundberg bästa svenska i damernas sprint

Den utmanande banan på 3,4 km i Olten bjöd på en rad hinder, inklusive häckar, komplexa nivåskillnader, en passage under järnvägen och en kontroll på ett hustak som förvirrade många löpare. Hanna Lundberg, trots sin skada, kämpade tappert och slutade på en stark femteplats.

– Fysiskt var det samma känsla som igår. Det var okej men jag hoppas på piggare ben senare på säsongen. Det är klart jag känner av tån, men med smärtlindring och adrenalin går det bra. Men jag rekommenderar ingen att göra samma om de inte fått medicinsk hjälp, sade Hanna Lundberg efter loppet.

Gårdagens vinnare, Tove Alexandersson, slutade på en sjundeplats. Trots en stabil insats kände Alexandersson av förra veckans förkylning och hade svårt att navigera den komplexa banan.

Dagens damsegrare blev Natalia Gemperle från Schweiz, följd av landsmaninnan Simona Aebersold och tjeckiskan Tereza Janosikova.

På herrsidan imponerade Emil Svensk genom att säkra förstaplatsen. Svensk ledde från radiokontrollen vid 1,1 km och höll ledningen hela vägen, segrade med en sekunds marginal före finländaren Tuomas Heikkila.

– Jag försökte kolla på kartan och trycka på hela vägen. Jag är väldigt nöjd med mitt lopp, kommenterade Svensk efter målgången.

– Det är jättekul, jag har sprungit bra idag men det var mer än jag trodde. Jag gillar mer individuell sprint, det här passar mig bättre än knockout.

Martin Regborn, trots ett blodigt knä efter en incident med rullgrus i en 90-graderskurva, slutade på tredje plats och var mycket nöjd med sin prestation.

Se alla resultat här: https://orienteering.sport/event/orienteering-world-cup-round-1-4/sprint/

Resultat damer:

1. Natalia Gemperle (SUI)
2. Simona Aebersold (SUI)
3. Tereza Janosikova (CZE)

5. Hanna Lundberg (SWE)
7. Tove Alexandersson (SWE)
9. Alva Sonesson (SWE)
11. Tilda Johansson (SWE)
13. Karolin Ohlsson (SWE)
17. Vilma von Krusenstierna (SWE)
17. Josefin Tjernlund (SWE)
20. Frida Vikstrom (SWE)
41. Emma Bjessmo (SWE)

Resultat herrar:

1. Emil Svensk (SWE)
2. Tuomas Heikkila (FIN)
3. Martin Regborn (SWE)

4. Jonatan Gustafsson (SWE)
6. Gustav Runefors (SWE)
8. Isac von Krusenstierna (SWE)
15. August Mollen (SWE)
18. Max Peter Bejmer (SWE)
33. Axel Elmblad (SWE)

Hanna Lundberg, fotograf: Hugo Mattsson/Svensk Orientering
Martin Regborn sprang in på en fin tredjeplats, fotograf: Hugo Mattsson/Svensk Orientering
Tove Alexanderson spurtar i mål, fotograf Hugo Mattsson.

Länkar