Nya Alfa Romeo 33 Stradale triumferar på “Concorso di Eleganza di Villa d'Este”
- Den exklusiva sportbilen Alfa Romeo 33 Stradale vinner "Design Concept Award" på “Concorso di Eleganza di Villa d'Este”.
- Alfa Romeo är det enda bilvarumärket som har vunnit de två huvudsakliga priserna vid evenemanget under samma år: 2002, med 6C 1750 och Brera, och sedan igen 2012 med Alfa Romeo 6C 1750 GS och Alfa Romeo 4C Concept.
- Nya 33 Stradale representerar ett nytt sätt att konceptualisera produktionen av ’few-offs’, med skicklig balans av hantverk, teknologisk innovation och förverkligande av kundernas önskemål.

På den välrenommerade “Concorso d'Eleganza Villa d'Este” – som sedan år 1929 krönt de vackraste veteranbilarna, samt de mest fascinerande prototyperna sedan 2022 – vann nya Alfa Romeo 33 Stradale det eftertraktade "Design Concept Award," vilket bekräftar den exklusiva sportbilen som ett unikt och oersättligt konstverk i rörelse.
Detta är femte gången en Alfa Romeo mottagit detta pris, efter modellerna Brera, 8C Competizione, 8C Spider, TZ3, och Alfa Romeo 4C Concept. Alfa Romeo är också det enda bilvarumärket som vunnit båda huvudpriserna vid evenemanget, "Coppa d'Oro" och "Design Concept Award," under samma år: 2002, med Alfa Romeo 6C 1750 och Alfa Romeo Brera, och sedan igen 2012 med Alfa Romeo 6C 1750 GS (serie 6, 1933) och Alfa Romeo 4C Concept.
I år gick priset till den nya 33 Stradale, det italienska bilvarumärkes "manifest" för stil och körupplevelse. Den nya specialbyggda sportbilen är direkt baserad på Tipo 33, ett legendariskt namn inom världens bilindustri och en ikon från 1960-talet, som fortfarande är ansedd som en av de vackraste bilarna genom tiderna. Tillverkad i endast 33 exklusiva exemplar, kombinerar den nya tvåsitsiga coupén arv och framtid, och produceras enligt en unik hantverksprocess, precis på samma sätt 1960-talets kända italienska karossbyggare.
Den nya 33 Stradale är framgångsrik tack vare sin obestridliga skulpturala skönhet och de nya designelementen som representerar varumärkets nya stil. Exteriören utstrålar "nödvändig skönhet" med perfekt balans mellan proportioner, volymer och ytor. Interiören har en minimalistisk design, en engagerande förarmiljö och material som betonar körupplevelsen, samtidigt som den troget återspeglar estetiken och teknologin från 1967 års 33 Stradale.
Nyckelord
Kontakter
Simone LazzarinAstara Sweden / Communications & PR Manager
Tel:+46 76 177 62 39simone.lazzarin@astara.comBilder











Länkar
Om Astara: The Open Mobility Company
Vi är ett av världens ledande mobilitetsföretag (Företaget för öppen mobilitet) med ett förhållningssätt från människa till människa och ett engagemang för hållbarhet. Med en omsättning på över 5 miljarder euro 2022, erbjuder astara lösningar för personlig mobilitet, med alternativ för varje användares olika behov beroende på mognadsgraden på varje marknad, inklusive ägande, abonnemang och bildelning. Ett ekosystem för mobilitet, med stöd av data intelligens och Astara-plattformen. Allt detta är tack vare astaras mångsidiga team, med mer än 50 nationaliteter, i 19 länder och 3 kontinenter: Europa, LATAM och Sydostasien. För mer information om astara, besök: www.astara.com
Om Astara Northern Europe:
Astara Northern Europe är en del av den globala Astara-gruppen. Vi är verksamma i Norden och Baltikum i tre olika länder: Finland, Sverige och Estland. I Finland representerar Astara varumärkena Kia och Mitsubishi. I Sverige arbetar Astara som importör av märkena Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional och Jeep. I Estland är det Astara som ansvarar för Mitsubishis eftermarknadsförsäljning.
Följ Astara Sweden
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Astara Sweden
Jeep® avslöjar sin Super Bowl-reklamfilm med Harrison Ford10.2.2025 16:00:00 CET | Pressmeddelande
Harrison Ford gör en överraskande medverkan i ny reklamfilm från ikoniska Jeep®. Reklamfilmen "Owner’s Manual" med Harrison Ford visades under Super Bowl 2025 Den två minuter långa filmen "Owner’s Manual" är regisserad av Oscarsnominerade James Mangold ("A Complete Unknown", "Ford v Ferrari", "Indiana Jones and the Dial of Destiny", "The Wolverine") och producerad av Minted Content i samarbete med Stellantis. Reklamfilmen tar inspiration från Stellantis egen legendariska strategi och följer traditionen från Chrysler-märkets Emmy®-belönade "Born of Fire" "Owner’s Manual", ett manifest för Jeep-ägare och påminner förare om att de har friheten att välja det som gör dem lyckliga Filmen innehåller även ett originalsoundtrack, "Go Anywhere", skrivet och framfört av Sony Music Publishing-artisten Nathaniel Murphy specifikt för Jeep-filmen.
Succéstart för nya Alfa Romeo Junior5.2.2025 16:00:00 CET | Pressmeddelande
Nya Junior överträffar försäljningsförväntningarna. Över 22 000 beställningar har lagts, varav 21% är av den elektriska versionen. Redan tillgänglig i Europa och Mellanöstern – snart lanseras Junior i Japan och Australien.
Italiensk elegans möter svensk musikglädje: Nya Fiat 600 Electric från 329.900 kr24.1.2025 15:06:57 CET | Pressmeddelande
Fiat Sverige presenterar nya priser för Fiat 600. Från 329.900 kr – samma pris oavsett drivlina. Genom partnerskapet med Melodifestivalturnén 2025 och kampanjen ”Dolce Vita För Alla” förenas italiensk elegans, hållbarhet och innovation med svensk musikglädje.
Cecilie Therese Pedersen utses till ny Country Director för Astara Sweden7.1.2025 10:04:35 CET | Pressmeddelande
Astara Sweden välkomnar Cecilie Therese Pedersen som ny Country Director. Med över 20 års erfarenhet inom fordonsindustrin, och en gedigen karriär på Nissan Motor Corporation, tar Cecilie med sig ett omfattande kunnande och en imponerande meritlista. I sin nya roll rapporterar Cecilie till Miska Tammelin, Managing Director för Astara Northern Europe. Cecilie har under de senaste fyra åren haft rollen som Country Director för Nissan Sverige, där hon lett genomgripande förändringar som inkluderar implementering av en ny agenturmodell, omstrukturering av återförsäljarnätverket, samt arbete med att stärka jämställdhet inom ledarskap och organisation. Hon har även varit drivande i förändringsarbeten på både europeisk och global nivå. Med sin breda internationella erfarenhet och sin förmåga att skapa starka team och hållbara strategier kommer Cecilie att bidra till att stärka Astaras position på den svenska marknaden och leda varumärkena Abarth, Alfa Romeo, Fiat och Jeep mot nya framgångar.
Nya Junior - Årets Bil 2024 enligt Auto Motor & Sports läsare3.12.2024 10:15:00 CET | Pressmeddelande
Läsarna av Auto Motor & Sport Sverige har utsett nya Junior som Årets Bil 2024 Med 26% av rösterna tar Junior förstaplatsen före Renault 5 (12%) och Kia EV3 (10%) Nya Junior når svenska återförsäljare i december 2024
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum