Landslagstrupper skidorientering 2024-2025

Nu är det klart vilka åkare som ingår i landslagstrupperna i skidorientering inför säsongen 2024-2025.

Jonatan Ståhl och Ella Turesson är två av åkarna i skidorienteringslandslagets trupp kommande vinter. Svensk Orientering

På seniorsidan så består damtruppen av fyra åkare i A-laget och två i U-laget. På herrsidan är det sju åkare i A-laget och en i U-laget.

Bland vinterns VM-medaljörer saknas följande damer: Tove Alexandersson, Linda Lindkvist, Elin Schagerström och VM-drottningen Magdalena Olsson.

Alexandersson kommer att ha fokus på nya OS-grenen Skimo, Schagerström planerar ett år som utbytesstudent. Lindkvist och Olsson kommer vi kanske få se i SkidO-spåren men de har valt att inte ingå i landslaget.

När det gäller Linda Lindkvist så är det framför allt skadeproblem som gör att hon står utanför truppen.

– Jag är inte hel och det går väldigt långsamt år rätt håll. Jag behöver ett break, så jag har tackat nej till landslaget. Är det så att jag verkligen vill och kan i höst så är det så men det är inte säkert att jag kommer tillbaka alls, säger Lindkvist, men lägger till;

– Jag har ändå VM i Japan 2026 som en möjlig rolig comeback. Det är bra att ge mig själv friheten att läka ett år. Det var ganska slitsamt i vintras.

– Det är förstås lite synd att så många av de rutinerade damerna saknas. Det hade varit bra för de yngre att ha dem med. Men kanske kommer de kunna vara med på något läger, säger seniorlandslagets förbundskapten Martin Hammarberg.

Ny på damsidan är OK Renens Ella Turesson som kliver upp från juniorlaget. Turesson som redan i vintras blev fyra på världscupen i Estland och tog guld på U23-VM.

På herrsidan saknas två åkare från VM-laget i vintras. VM-sexan på medeldistans Albin Gezelius, IFK Mora OK, som har fokus på sin löpsatsning men som troligtvis ändå kommer att åka några tävlingar. VM-sjuan i samma lopp, Gustav Nordström, IFK Umeå, har också valt att stå utanför laget men också han kommer troligtvis tävla i vinter.

Andrei Lamov, IFK Mora OK, missade VM i vintras på grund av skada. Den 38-årige flerfaldige världsmästaren, som fick svenskt medborgarskap så sent som i november 2023, fortsätter sin satsning och kommer kunna representera Sverige för första gången i vinter.

– Riktigt kul att Andrei fortsätter, säger förbundskapten Hammarberg.

På juniorsidan är sex damer och sju herrar uttagna med tre nya åkare: Liv Pauler, Skogslöparna, Selma White, OK Kåre och Olle Hamberg, Östersunds OK.

– Det ser bra ut inför vintern. Det är en stark trupp där många gjorde bra prestationer på Junior-VM i vintras, säger juniorernas förbundskapten Emma Bergström.

I lägerplanen inför säsongen ingår följande läger för både seniorer och juniorer:

• Vecka 33. Barmarksläger Falun
  • Slutet på oktober. Snöläger, preliminärt på Idre Fjäll
  • Början på december. Snöläger och testtävlingar, preliminärt i Arvidsjaur

Landslagstrupper skidorientering 2024-2025

Damer seniorer A
Anna Aasa, OK Renen (U23)
Elsa Hermansson, IFK Mora OK (U23)
Frida Sandberg, Säterbygdens OK
Ella Turesson, OK Renen (U23)

Herrar seniorer A
Gustav Johnsson, IFK Mora OK
Andrei Lamov, IFK Mora OK
Truls Lindholm, Sundsvalls OK
Isak Lundholm, Umeå OK (U23)
Edvin Nordström, Täby OK
Jonatan Ståhl, IFK Mora OK
Rasmus Wickbom, I19 IF

Damer seniorer U
Matilda Aasa, OK Renen (U23)
Alicia Bergqvist, Ludvika OK (U23)

Herrar seniorer U
Jonas Carlsson, Stora Tuna OK (U23)

Damer juniorer
Sofie Karlsson Holmér, IFK Mora OK
Maja Lundholm, Umeå OK
Nelly Mårtensson, Garphyttans IF
Liv Pauler, Skogslöparna
Minna Turesson, OK Renen
Selma White, OK Kåre

Herrar juniorer
Ludvig Eggöy Markhester, IFK Mora OK
Olle Hamberg, Östersunds OK
Mattias Larsson, Sundsvalls OK
Tim Lundberg, OK Renen
Melvin Löfgren, OK Kåre
Elias Nyqvist, OK Landehof
Otto Timby, Umeå OK

Länkar

Nytt nummer av Orienteraren - exklusiv intervju med Tove Alexandersson27.6.2024 13:48:28 CEST | Pressmeddelande

Från och med idag finns ett nytt nummer av Orienteraren, Orienterarnas egen tidning, ute. I senaste numret kan du bland annat läsa en längre exklusiv intervju med Tove Alexandersson. Du får även veta nycklarna till Martin Regborns toppform och läsa mer om Hanna Lundbergs upptrappning inför VM. Vi har även besökt Sätra i södra Stockholm där Tumba Mälarhöjdens OK lockar nya till orienteringen med Hittahem. Det och mycket mer i nya Orienteraren.