Ny utgåva av trävarukontraktet SVEA

Efterfrågan från svensk sågverksindustri på ett uppdaterat standardavtal för försäljning av trävaror inom Sverige har varit stor. Nu finns det nya trävarukontraktet SVEA 2024 på plats och kan användas av medlemmar i branschorganisationen Svenskt Trä.

Nytt trävarukontrakt SVEA 2024 är på plats.
Nytt trävarukontrakt SVEA 2024 är på plats. Svenskt Trä.

– Standardkontraktet möjliggör och underlättar att handeln inom trävarubranschen blir trygg och tillförlitlig. Det medför även besparing av administrativt arbete för parterna i en affär, säger Johan Fröbel, chef teknik och handel på Svenskt Trä.

Revideringsarbetet med trävarukontraktet SVEA 2024 påbörjades under våren 2023 och den slutliga versionen är nu klar. Den finns tillgänglig via Svenskt Trä:s hemsida. Trävarukontraktet är därmed redan nu möjligt att användas av medlemmar vid försäljning av trävaror på inhemsk marknad.

Det allra första SVEA-kontraktet upprättades redan på 1910-talet. Det nya SVEA 2024 är med andra ord baserat på en över hundraårig branschpraxis och sedan decennier tillämpade avtalsvillkor för inhemsk försäljning av trävaror. Mycket har dock skett sedan den föregående utgåvan SVEA 2015 lanserades och trycket från branschen på ett reviderat standardavtal har varit stort.

Då SVEA 2024 är särskilt framtaget för försäljning av trävaror är detta avtal att rekommendera före andra tillgängliga standardavtal på marknaden eller kunders inköpsavtal, vilka i princip alltid avser inköp av all typ av varor och inte specifikt trävaror.

På uppdrag av Svenskt Trä har revideringsarbetet letts av affärsjuristen Johanna Albihn på adLegus AB med stöd av Svenskt Träs Kontraktskommitté som leds av Johan Fröbel, chef teknik och handel. Kontraktskommittén består av medarbetare anställda av medlemsföretagen vilka samtliga har en gedigen erfarenhet av trävaror, branschen och tillämpningen av SVEA-kontrakten.

Läs mer om SVEA 2024 Svenskt Trä:s hemsida, där finns avtalet att länka till eller ladda ner.

Nytt trävarukontrakt SVEA 2024 är på plats.

Årets uppdateringar i populärt dimensioneringsprogram14.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Branschorganisationen Svenskt Trä har uppdaterat det populära och kostnadsfria dimensioneringsprogrammet för mindre konstruktioner. Sedan programmet lanserades 2011 har det kontinuerligt förbättrats och utvecklats för att möta gällande normer och regler samt marknadens önskemål på dimensionering av nya konstruktioner. Det har gjort programmet till en av Svenskt Träs mest efterfrågade tjänster. I 2024 års uppdatering ingår en ny helhetslösning kring altaner, ett nytt entresolbjälklag samt kompletteringar i två nock- och takbalksberäkningar.