Blågula stjärnor stormar vidare – "Kan skriva historia på EM"

Svensk friidrott är inne i en framgångsvåg med mängder av fantastiska resultat. Den här veckan fortsätter tävlandet, bland annat med Stockholm marathon och Bauhausgalan (här nedan en lista över det som komma skall). Och på fredag kommer förbundskapten Kajsa Bergqvist att presentera den kompletta EM-truppen. "Vi kan och vill skriva historia på EM", säger Kajsa.

Under söndagen stängde kvalfönstret inför EM i Rom, 7–12 juni. Förbundskapten Kajsa Bergqvist har redan presenterat 26 aktiva som ska åka till Italien och på fredag eftermiddag, i samband med en pressträff inför Bauhausgalan, kommer Kajsa att offentliggöra resterande namn.

– Det har verkligen varit många svenskar som imponerat hittills i år. Det har varit många fantastiska prestationer trots att det fortfarande bara är maj. Nu har jag lite pusslande att göra i veckan, men någonstans mellan 50 och 60 namn tror jag att vi får se i EM-truppen, säger Kajsa som redan nu kan avslöja att det finns en mycket hög målsättning inför mästerskapet.

– Som gammal höjdhoppare vill jag gärna sätta ribban högt. Denna gång sätter jag truppmålet högt! På vårlägret i Albufeira hade vi ett snack om målsättningar i sommar och vi landade i att vi kan och vill skriva historia på EM.

Ska överträffa EM-succén 2006

Den hittills främsta blågula EM-insatsen i modern tid kom 2006 då mästerskapet arrangerades i Göteborg. Då blev den svenska medaljskörden tre guld, ett silver och två brons och det var många framskjutna placeringar i övrigt. Totalt togs 69 mästerskapspoäng (enligt en poängräkning där guld ger 8 poäng, silver 7 p, brons 6 p, en fjärdeplats 5 p och så vidare ner till en åttondeplats som ger 1 poäng.)

– Det blir inte lätt att klå, men det är det vi siktar på. Det är ett tufft mål, men inte alls omöjligt. Så bra är svensk friidrott just nu och det känns jäkligt häftigt, säger Kajsa.

***

Nedan följer en genomgång av veckans tävlande. Som vanligt kan tävlingar och aktiva komma att adderas till listan efterhand (håll utkik på friidrott.se), och i vår tävlingskalender hittar ni ett ännu bredare utbud av tävlingar.

Tisdag 28 maj: Ostrava Golden Spike – Ostrava, Tjeckien

En av guldnivå-tävlingarna i Continental Tour med tre svenskar till start.
Tävlande svenskar: Armand Duplantis, Andreas Kramer och Samuel Pihlström.

Torsdag 30 maj: Bislett Games, Diamond League – Oslo, Norge

Tävlande svenskar: Andreas Almgren, Daniel Ståhl, Simon Pettersson, Gabriel Wallmark.

Fredag 31 maj–lördag 1 juni: Täby stavhoppsgala – Täby

Tävlande svenskar: Filippa Miller, Kajsa Roth, Sara Winberg, William Asker med flera ställs mot tufft internationellt motstånd.
Mer info på tävlingens hemsida.

Fredag 31 maj–söndag 2 juni: EM trail- & bergslöpning – Annecy, Frankrike

Här hittas den svenska truppen.
Här hittas tävlingsprogrammet

Lördag 1 juni: Stockholm marathon med SM i maraton

Mer info på tävlingens hemsida.
Bland SM-deltagarna på herrsidan kan nämnas Samuel Tsegay, Samuel Russom, Ebba Tulu Chala, Archibald Casteel, Linus Rosdahl och Kristofer Låås och på damsidan finns löpare som Carolina Wikström, Hanna Lindholm och Isabellah Andersson.

Söndag 2 juni: Bauhausgalan – Stockholm

Tävlande svenskar: Andreas KramerArmand Duplantis, Carl Bengtström, Fanny Roos, Sara Lennman, Maja Nilsson, Julia Henriksson, Hanna Hermansson, Maja Åskag, Emilia Sjöstrand, Andreas Almgren, Emil Danielsson, Daniel Ståhl, Simon Pettersson, Henrik Larsson, Emil Blomberg, Vidar Johansson, Simon Sundström och Moa Granat – plus många fler utanför Diamond League-programmet.
Mer info på Diamond League-hemsidan och på Bauhausgalans egen sida.

***

Kontakt: Svenska Friidrottsförbundets kommunikationsavdelning nås via kommunikation@friidrott.se

Välkommen till Almedalsveckans bästa morgon: Friidrottglädje och frukostmingel20.6.2024 11:31:29 CEST | Pressinbjudan

Barn och ungdomar blir allt mer stillasittande. Mycket data visar att personer med funktionsnedsättning är den grupp som är mest stillasittande och haft svårast att hitta tillbaka till idrotten efter pandemin. Det vill vi ändra på. Den 26/6 bjuder Svensk Friidrott tillsammans med RBU Gotland, RF-SISU Gotland, Parasport Gotland och Svaide Roma SOK in till en energigivande och nätverksskapande start på dagen.