Nu ska järnvägsbommarna i Uppsala bort - säkrare och smidigare
För att få en säkrare och smidigare trafikmiljö i centrala Uppsala ska nu två järnvägsövergångar byggas bort och ersättas med tunnlar och broar. Gående, cyklister och bilister behöver då inte ta sig över järnvägen.

Trafikverket är nu i startgroparna inför byggstart av två nya planskilda järnvägsövergångar, det vill säga att väg och järnväg ligger på skilda plan, i centrala Uppsala. Dessa kommer att ersätta dagens övergångar med bommar. Direkt efter sommaren startar byggnationen och under år 2027 ska allt vara klart.
S:t Persgatan och S:t Olofsgatan kommer grävas ner och gå som tunnlar under järnvägen. Gående, cyklister och bilister kommer då att kunna passera järnvägen utan att behöva ta sig över spåren, vilket ger en betydligt bättre trafiksäkerhet och framkomlighet för alla.
- När allt är klart kommer det bli en stor förbättring för många som idag behöver ta sig över järnvägen i centrala Uppsala. Med de nya passagerna eliminerar vi risken att någon ska kollidera med ett tåg och väntan vid bommarna är snart ett minne blott, säger Charlii Enström, Trafikverkets projektledare.
Intensiv trafik både på väg och järnväg
I centrala Uppsala korsas järnvägen av de två mycket trafikerade gatorna S:t Olofsgatan och S:t Persgatan. S:t Olofsgatan trafikeras av gående, cyklister och bilister medan S:t Persgatan trafikeras av gående och cyklister.
Tågtrafiken är intensiv och järnvägsbommarna ligger nere ofta och länge. På vardagar mellan klockan 07.00 och 09.00 är bommarna nere 40 procent av tiden.
- Det känns väldigt bra att vi snart kan sätta spaden i marken. Tågtrafiken ökar i landet och när det här är klart kan vi välkomna fler tåg genom Uppsala utan att det ska drabba boende i Uppsala, säger Charlii som själv bor i Uppsala.
Nytt vändspår för ökad tågtrafik i framtiden
Ett nytt så kallat vändspår för tåg ska även byggas, vilket gör det möjligt för ökad tågtrafik genom Uppsala. Vändspåret byggs parallellt med nuvarande järnvägsspår.
Trafikverket tillsammans med Uppsala kommun samfinansierar projektet.
Tidplaner
2024
- Etablering (september)
- Parkering på södra Österplan stängs - Gatuarbeten (september/oktober)
- Trädfällning
- Ledningsomläggningar
- Vecka 50 stängs järnvägskorsningarna S:t Olofsgatan och S:t Persgatan.
2025
- Markförstärkning
- Byggnation av nya spår
- Byggnation av nya broar för S:t Olofsgatan och S:t Persgatan
- Ledningsarbeten
Tågtrafiken går med begränsad kapacitet hela 2025.
2026–2027
- Gräver ur gatorna
- Bygger stödmurar
- Bygger gång/cykelbanor, inkl. broar
- Bygger färdigt gatorna
- Planteringar m.m.
Kontakter
Charlii Enström, projektledare, Trafikverket, 010-123 20 10
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Bilder



Länkar
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
En hund begraven – unikt stenåldersfynd i Järna15.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Skelettet av en hund, en bendolk, bearbetade pålar och en mjärde. Det är några av de unika 5 000 år gamla fynd från stenåldern som Arkeologerna vid Statens historiska museer har grävt fram ur en mosse i Gerstaberg, utanför Järna.
Halt väglag vid Norrlandskusten - iakta försiktighet i trafiken14.12.2025 18:30:04 CET | Pressmeddelande
Vid Norrlandskusten från Hudiksvall till Umeå fryser under söndagkvällen våta ytor snabbt med ishalka som följd. Trafikverket uppmanar trafikanter att iakta försiktighet i trafiken vid detta område. Trafikverkets entreprenörer arbetar med halkbekämpning i det berörda området.
Fler tåg och banarbeten än någonsin i nästa års tidtabell11.12.2025 16:28:49 CET | Pressmeddelande
Fler tåg och fler banarbeten än någonsin samsas på den svenska järnvägen nästa år. På söndag den 14 december börjar nästa års tidtabeller att gälla. Det blir ett år med starkt fokus på att göra järnvägen ännu mer pålitlig genom ett effektivt underhåll.
Nytt upplägg för nattågstrafik mellan Stockholm och Övre Norrland9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Under kommande år kommer det att gå två nattågslinjer tur och retur mellan Stockholm och Övre Norrland. Det nya upplägget innebär att en linje trafikerar Stockholm–Narvik med ett tåg i varje riktning, medan en annan linje trafikerar Stockholm–Umeå på motsvarande sätt. Lösningen säkrar nattågstrafiken till 2030 då de nya nattågsfordonen börjar att levereras.
Varning för plötslig ishalka i mellersta delarna av Sverige5.12.2025 15:50:03 CET | Pressmeddelande
SMHI varnar för plötslig ishalka i delar av norra Värmland, Dalarna, Gävleborg samt sydligaste Jämtland. Från natt mot lördag väntas regn som kan frysa till på vägarna och ge ishalka. Risk för trafikproblem.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum