Nu ska järnvägsbommarna i Uppsala bort - säkrare och smidigare
För att få en säkrare och smidigare trafikmiljö i centrala Uppsala ska nu två järnvägsövergångar byggas bort och ersättas med tunnlar och broar. Gående, cyklister och bilister behöver då inte ta sig över järnvägen.
![St Persgatan kvällsbild_ Illustration Uppsala kommun](/data/images/public/44450/3493887/6436b5b8-55e8-4387-bd27-48e4c79bab9b-w_720.jpg)
Trafikverket är nu i startgroparna inför byggstart av två nya planskilda järnvägsövergångar, det vill säga att väg och järnväg ligger på skilda plan, i centrala Uppsala. Dessa kommer att ersätta dagens övergångar med bommar. Direkt efter sommaren startar byggnationen och under år 2027 ska allt vara klart.
S:t Persgatan och S:t Olofsgatan kommer grävas ner och gå som tunnlar under järnvägen. Gående, cyklister och bilister kommer då att kunna passera järnvägen utan att behöva ta sig över spåren, vilket ger en betydligt bättre trafiksäkerhet och framkomlighet för alla.
- När allt är klart kommer det bli en stor förbättring för många som idag behöver ta sig över järnvägen i centrala Uppsala. Med de nya passagerna eliminerar vi risken att någon ska kollidera med ett tåg och väntan vid bommarna är snart ett minne blott, säger Charlii Enström, Trafikverkets projektledare.
Intensiv trafik både på väg och järnväg
I centrala Uppsala korsas järnvägen av de två mycket trafikerade gatorna S:t Olofsgatan och S:t Persgatan. S:t Olofsgatan trafikeras av gående, cyklister och bilister medan S:t Persgatan trafikeras av gående och cyklister.
Tågtrafiken är intensiv och järnvägsbommarna ligger nere ofta och länge. På vardagar mellan klockan 07.00 och 09.00 är bommarna nere 40 procent av tiden.
- Det känns väldigt bra att vi snart kan sätta spaden i marken. Tågtrafiken ökar i landet och när det här är klart kan vi välkomna fler tåg genom Uppsala utan att det ska drabba boende i Uppsala, säger Charlii som själv bor i Uppsala.
Nytt vändspår för ökad tågtrafik i framtiden
Ett nytt så kallat vändspår för tåg ska även byggas, vilket gör det möjligt för ökad tågtrafik genom Uppsala. Vändspåret byggs parallellt med nuvarande järnvägsspår.
Trafikverket tillsammans med Uppsala kommun samfinansierar projektet.
Tidplaner
2024
- Etablering (september)
- Parkering på södra Österplan stängs - Gatuarbeten (september/oktober)
- Trädfällning
- Ledningsomläggningar
- Vecka 50 stängs järnvägskorsningarna S:t Olofsgatan och S:t Persgatan.
2025
- Markförstärkning
- Byggnation av nya spår
- Byggnation av nya broar för S:t Olofsgatan och S:t Persgatan
- Ledningsarbeten
Tågtrafiken går med begränsad kapacitet hela 2025.
2026–2027
- Gräver ur gatorna
- Bygger stödmurar
- Bygger gång/cykelbanor, inkl. broar
- Bygger färdigt gatorna
- Planteringar m.m.
Kontakter
Charlii Enström, projektledare, Trafikverket, 010-123 20 10
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Bilder
![St Persgatan kvällsbild_low res Illustration Uppsala kommun](/data/images/public/44450/3493887/4477fd09-a0a7-4837-ac0a-e122c13ace8b-w_240.jpg)
![St Persgatan kvällsbild_ Illustration Uppsala kommun](/data/images/public/44450/3493887/31a69dc2-91b3-4b58-965f-0e6e8f839148-w_240.jpg)
![St Olofsgatan Illustration Uppsala kommun_](/data/images/public/44450/3493887/53b5a455-b01c-47f0-9f45-ce610ffbdccc-w_240.jpg)
Länkar
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
SJ tar över nattågstrafiken till övre Norrland10.7.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket har tilldelat SJ uppdraget att bedriva trafiken på sträckan Stockholm–Narvik för perioden 15 december 2024 till 13 december 2025, med option på ytterligare ett år. Beslutet säkerställer att nattågstrafiken fortsätter med minimal resenärspåverkan.
Låt inte sommarlovet spåra ur4.7.2024 06:45:00 CEST | Pressmeddelande
Så här i inledningen av sommarlovet ser Trafikverket tecken på att fler barn och ungdomar söker sig till våra spårområden – vilket är både livsfarligt, olagligt och kostsamt. Prata gärna med dina barn om riskerna ifall du bor i närheten av en järnväg.
E6 Stenungsund återinvigd – öppnar för trafik 5 juli3.7.2024 15:00:12 CEST | Pressmeddelande
Kung Carl XVI Gustaf och infrastrukturminister Andreas Carlson deltog idag, den 3 juli, vid en ceremoni då E6 Stenungsund återinvigdes. Den 5 juli släpps trafiken på och E6 har därmed åter samma kapacitet för trafik som innan skredet inträffade.
E4 Förbifart Stockholm mellan Häggvik och Hjulsta öppnar för trafik 4 år tidigare än planerat2.7.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket har, efter en noggrann genomförd utredning beslutat om att öppna en del av E4 Förbifart Stockholm tidigare än planerat. Delöppningen sker mellan Häggvik och Hjulsta och planeras öppna för trafik hösten 2026. Utredningen visar att en delöppning kommer minska restiden för trafikanterna och avlasta de större omkringliggande vägarna.
Regeringsuppdraget kapacitet och redundans för transporter över Öresund är färdigt1.7.2024 14:05:00 CEST | Pressmeddelande
Idag överlämnas rapporten till regeringen. I utredningen konstateras bland annat att järnvägskapaciteten över Öresundsbron räcker fram till ca 2050, och att investeringar i transportnätet på landsidorna är de enskilt viktigaste åtgärderna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum