Trafikverket

Nu ska järnvägsbommarna i Uppsala bort - säkrare och smidigare

Dela

För att få en säkrare och smidigare trafikmiljö i centrala Uppsala ska nu två järnvägsövergångar byggas bort och ersättas med tunnlar och broar. Gående, cyklister och bilister behöver då inte ta sig över järnvägen.

St Persgatan kvällsbild_ Illustration Uppsala kommun
St Persgatan kvällsbild_ Illustration Uppsala kommun

Trafikverket är nu i startgroparna inför byggstart av två nya planskilda järnvägsövergångar, det vill säga att väg och järnväg ligger på skilda plan, i centrala Uppsala.  Dessa kommer att ersätta dagens övergångar med bommar. Direkt efter sommaren startar byggnationen och under år 2027 ska allt vara klart.

S:t Persgatan och S:t Olofsgatan kommer grävas ner och gå som tunnlar under järnvägen. Gående, cyklister och bilister kommer då att kunna passera järnvägen utan att behöva ta sig över spåren, vilket ger en betydligt bättre trafiksäkerhet och framkomlighet för alla.

- När allt är klart kommer det bli en stor förbättring för många som idag behöver ta sig över järnvägen i centrala Uppsala. Med de nya passagerna eliminerar vi risken att någon ska kollidera med ett tåg och väntan vid bommarna är snart ett minne blott, säger Charlii Enström, Trafikverkets projektledare.

Intensiv trafik både på väg och järnväg 
I centrala Uppsala korsas järnvägen av de två mycket trafikerade gatorna S:t Olofsgatan och S:t Persgatan. S:t Olofsgatan trafikeras av gående, cyklister och bilister medan S:t Persgatan trafikeras av gående och cyklister.

Tågtrafiken är intensiv och järnvägsbommarna ligger nere ofta och länge. På vardagar mellan klockan 07.00 och 09.00 är bommarna nere 40 procent av tiden.

- Det känns väldigt bra att vi snart kan sätta spaden i marken. Tågtrafiken ökar i landet  och när det här är klart kan vi välkomna fler tåg genom Uppsala utan att det ska drabba boende i Uppsala, säger Charlii som själv bor i Uppsala.

Nytt vändspår för ökad tågtrafik i framtiden 
Ett nytt så kallat vändspår för tåg ska även byggas, vilket gör det möjligt för ökad tågtrafik genom Uppsala. Vändspåret byggs parallellt med nuvarande järnvägsspår.

Trafikverket tillsammans med Uppsala kommun samfinansierar projektet.


Tidplaner

2024

  • Etablering (september)
    - Parkering på södra Österplan stängs
  • Gatuarbeten (september/oktober)
  • Trädfällning
  • Ledningsomläggningar
  • Vecka 50 stängs järnvägskorsningarna S:t Olofsgatan och S:t Persgatan.

2025

  • Markförstärkning
  • Byggnation av nya spår
  • Byggnation av nya broar för S:t Olofsgatan och S:t Persgatan
  • Ledningsarbeten

Tågtrafiken går med begränsad kapacitet hela 2025.

      2026–2027

  • Gräver ur gatorna
  • Bygger stödmurar
  • Bygger gång/cykelbanor, inkl. broar
  • Bygger färdigt gatorna
  • Planteringar m.m.

Kontakter

Charlii Enström, projektledare, Trafikverket, 010-123 20 10
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30

Bilder

St Persgatan kvällsbild_low res Illustration Uppsala kommun
St Persgatan kvällsbild_low res Illustration Uppsala kommun
Ladda ned bild
St Persgatan kvällsbild_ Illustration Uppsala kommun
St Persgatan kvällsbild_ Illustration Uppsala kommun
Ladda ned bild
St Olofsgatan Illustration Uppsala kommun_
St Olofsgatan Illustration Uppsala kommun_
Ladda ned bild

Länkar

Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.

Följ Trafikverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Trafikverket

Trafikverket tar stora steg mot ny process  för tilldelning av tågkapacitet inom EU28.11.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande

Att samordna tågtrafik mellan flera länder och skapa en tillförlitlig och harmoniserad process för tilldelning av kapacitet på järnvägen har hittills varit en svår nöt att knäcka inom EU. Inom loppet av något år förväntas beslut om en ny EU-förordning för bland annat tilldelning av kapacitet, som kommer att underlätta nationell och gränsöverskridande trafik.

The Swedish Transport Administration is taking steps towards the new process within the EU for the allocation of train capacity28.11.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande

To coordinate train traffic between several countries and create a reliable and harmonized process for the allocation of railway capacity has so far been a difficult nut to crack within the EU. However, within a year or so, a new european regulation is expected to be adopted for, among other things, the allocation of railway capacity, with the aim of facilitating cross-border and national traffic.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye