Zorn, Bauer och Souza - höjdpunkter på Important Spring Sale

Bukowskis har glädjen att presentera Important Spring Sale, vårens största liveauktion med en enastående uppställning verk av svenska och internationella mästare från alla tidsperioder och genrer. Höjdpunkter inkluderar konst av Anders Zorn, John Bauer och Francis Newton Souza, en ljuskrona av Carl Edberg och en samling smycken och silverobjekt från W.A. Bolin.

Important Spring Sale på Bukowskis.

Anders Zorn, Bruno Liljefors och Carl Larsson är representerade med flera verk. Två av huvudverken är Zorns målning ”Från Sandhamn” utförd 1906, där man tydligt ser hans mästerliga förmåga att skildra vatten i rörelse, och Carl Larssons verk ”Målargården” från 1915. Inom den svenska klassiska avdelningen ser vi även John Bauers målning "Han vilade icke ett ögonblick förrän han i skymningen nådde fram", en illustration till sagan Vingas krans i den sjätte upplagan av Bland tomtar och troll från 1912, och flera betydande verk av Carl Fredrik Hill, Gustaf Fjaestad och Ivan Aguéli. Inom den moderna svenska konsten presenteras bland annat en samling verk av Lotte Laserstein och inom skulptur ser vi ”Dansande menad” och ”Lek med fiskar” av Carl Milles samt en betydande samling om 82 delar signerade Axel Petersson Döderhultarn.

Carl Larsson "Målargården", 1915.

Francis Newton Souzas målning ”Porträtt av en man” från 1956 är ett av de internationella huvudverken. Under sin karriär experimenterade Souza med olika stilar och uttryck men det är hans figurativa måleri med skarpa svarta linjer utförda i London under 1950- och 60-talet som är mest uppskattade. Verk inom den klassiska internationella avdelningen inkluderar Peter Ilsted och Konstantin Fedorovic Yuon och inom den äldre internationella konsten ser vi Johan Laurentz Jensen och Jacob Philipp Hackert. Inom fotografi och grafik ser vi vidare ”Leonardo da Vinci, The annuniciation” av Andy Warhol och ”Faye Dunaway, Hollywood 1977” av Terry O’Neill.

Francis Newton Souza "Porträtt av en man", 1956.

Från avdelningen för möbler och konsthantverk presenteras mästerstycken såsom en magnifik ljuskrona av gelbgjutaren Carl Edberg cirka 1755, ett par praktfulla gustavianska hörnskåp av Gottlieb Iwersson med proveniens från Torups slott, samt Riksänkedrottning Hedvig Eleonoras skrivbord från Ulriksdal, tillverkat av hovschatullmakare Hindrich von Hachten 1691. Ytterligare objekt inkluderar en tidig rokokobyrå av kunglig modell och en samling porfyr och marmor.  En omfattande mattavdelning bjuder på en antik Västanatolisk ”Lotto” från 1600-talet, en semiantik Isfahan och en vävd gobelängtapet, ”Game park”, från 1500-talets mitt.

Avdelningen silver och preciosa bjuder vidare även på en kaffekanna av Henrik Christoffer Klint dä från 1770 och en spännande bredd av objekt från sengustavianska ljusstakar av Pehr Zethelius till dryckeskannor i barock och en baltisk terrin i rokoko. Ytterligare en höjdpunkt är en kejserlig presentationsdosa i guld, emalj och diamanter av Alexander Treiden för Hahn från 1899.

Konsthantverk och silver på Important Spring Sale.

Bland smycken finns sällsynta föremål som en tiara i silver och guld med gammal- och rosenslipade diamanter samt ett collier i platina med hjärtformade briljantslipade diamanter från Harry Winston. Auktionen bjuder även på en stor samling objekt från den kejserliga hovjuveleraren W.A. Bolin, med proveniens från generationer inom familjen Bolin. Sedan starten 1791 har Bolin varit hovjuvelerare åt inte mindre än sex ryska tsarer och tsarevnor och är svensk hovjuvelerare sedan 1916.

W.A. Bolin Collection.

Bukowskis asiatiska avdelning har fått förtroendet att sälja föremål ur flera prestigefyllda skandinaviska samlingar så som Dr Carl Kempes, Axel Lagrelius, Dag Malms, Klas E Bööks, Paul R. Wedendals, och många fler. För att nämna några highlights, se ett sällsynt altarbord i zitan, tillverkat under Qingdynastin för det kejserliga hovet. Ur Carl Kempes guldsamling finner vi en magnifik vas i guld som dateras till 1100/1300-tal, från samma samling en spektakulär förgylld brons tiger som är daterad till de Sex dynastierna (220 e.Kr-589 e. Kr). Avdelningen erbjuder så väl kejserligt porslin som möbler tillverkade i det eftersökta materialet huanguhuali.

Objekt från Carl Kempes guldsamling.

Visning 5 – 10 juni, Berzelii Park 1, Stockholm
Öppet vardagar kl 11–18, helg kl 11–16
Liveauktion 11 – 13 juni, Arsenalsgatan 2, Stockholm

Katalog - https://www.bukowskis.com/auctions/657/home

Ljuskrona av gelbgjutaren Carl Edberg cirka 1755.
Ladda ned bild
Kaffekanna av Henrik Christoffer Klint dä från 1770 och sengustavianska ljusstakar av Pehr Zethelius bland andra objekt inom silveravdelningen.
Ladda ned bild
Tiara i silver och guld med gammal- och rosenslipade diamanter.
Ladda ned bild
Konsthantverkavdelningen på Important Spring Sale.
Bukowskis asiatiska avdelning.
Ladda ned bild
Samling objekt från den kejserliga hovjuveleraren W.A. Bolin.
Ladda ned bild
Objekt från Carl Kempes guldsamling.
Ladda ned bild
Kejserligt porslin från den asiatiska avdelningen.
Ladda ned bild
Carl Larsson "Målargården", 1915.
Carl Fredrik Hill, Havsstrand, Luc-sur-Mer
Ladda ned bild
John Bauer, "Han vilade icke ett ögonblick förrän han i skymningen nådde fram", en illustration till sagan Vingas krans i den sjätte upplagan av Bland tomtar och troll från 1912
Carl Larsson, "Målargården", 1915
Francis Newton Souza portrait of a man, 1956
Ladda ned bild
Anders Zorn, "Från Sandhamn", 1906.
Ladda ned bild

BONHAMS STRENGTHENS NORDIC BUSINESS AND COLLABORATION29.4.2024 12:30:00 CEST | Pressmeddelande

London - Bonhams has appointed Louise Arén as CEO of Bonhams Nordics in a move to further strengthen the Nordic business and collaboration between Bukowskis, based in Stockholm and Helsinki, and Bruun Rasmussen based in Copenhagen. The two auction houses were acquired by Bonhams in 2022, and closer ties between Bukowskis and Bruun Rasmussen come after two years of successful integration with the Bonhams Network and is a continuation of Bonhams’ European expansion strategy and digital focus.