Tekniska verken planerar att förnya hundra år gamla vattenledningar i Östgötagatan

I slutet av augusti påbörjas ett arbete med att byta ut vattenledningar i Östgötagatan i Linköping. De befintliga ledningarna är över etthundra år gamla, och förnyas för att Linköpings invånare fortsatt ska ha en trygg och driftsäker leverans av dricksvatten.

Foto: David Einar

–Vattenledningarna i Östgötagatan är från 1920, och byts ut för att säkra framtida leveranser och minska risken för driftstörningar. Vår förhoppning är att även de nya ledningarna kommer att hålla måttet i minst 100 år, säger Peter Wimble, affärenhetschef ledningsnät på affärsområde Vatten och avfall på Tekniska verken.

Arbetet utförs i flera etapper, med start vid korsningen vid Vasavägen under vecka 35. Hela arbetet beräknas vara klart under hösten 2025. Då har Tekniska verken även sett över ledningar och anslutningar för fjärrvärme, elnät och fiber samt höjt kapaciteten för hantering av dagvatten.

Under arbetet kommer tillgången till Östgötagatan att vara begränsad för motortrafik. Busstrafiken kommer att ledas om och några parkeringsplatser kan tillfälligt flyttas för att ge plats åt arbetet. Gång- och cykeltrafik kommer att kunna ta sig fram på gatan. En mer detaljerad tidsplan kommer att finnas tillgänglig på Tekniska verkens webbplats närmre arbetets start.

Redan vecka 27 påbörjas ett kort förberedande arbete på Västra vägen, då vattenledningar byts ut på en kort sträcka. Arbetet beräknas vara klart vecka 29, och under tiden det pågår kommer trafiken i korsningen Västra vägen -Östgötagatan delvis att ledas om.

–Vatten är ett av våra viktigaste livsmedel, och därför är det avgörande att vi håller hög takt i arbetet med att byta ut och förnya våra ledningar när de börjar nå slutet av sin livslängd. Samtidigt har vi stor respekt för att arbetet för med sig en stor påverkan på invånarna, avslutar Peter Wimble.

Relevanta länkar:

Tekniska verkens webbsida om arbetet

För mer information, kontakta gärna:

Peter Wimble, affärsenhetschef ledningsnät, Tekniska verken
E-post: peter.wimble@tekniskaverken.se

Tekniska verkens pressjour
Telefon: 013-20 91 40
E-post: press@tekniskaverken.se

Tekniska verken-koncernen bygger världens mest resurseffektiva region genom att erbjuda smarta och effektiva lösningar som förenklar våra 211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se - http://tekniskaverken.se/ Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00

Pressinbjudan: Tekniska verken erbjuder unik möjlighet att se rötkammare inifrån2.7.2024 08:00:00 CEST | Pressinbjudan

Tekniska verken i Linköping genomför omfattande och innovativa satsningar som syftar till ytterligare klimatnytta och ökad produktion av flytande biogas. Den utbyggda anläggningen beräknas kunna tas i bruk under 2025 och en ny rötkammare som uppförs i samband med detta står snart klar. En ovanlig möjlighet har nu öppnat sig att kunna få se den enorma byggnaden inifrån.

FossilEye redo för skarpt läge – i sommar mäts plasten hos Tekniska verkens avfallskunder5.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag börjar den mobila anläggningen FossilEye att sommarjobba med autentiskt avfall. Efter en genomförd pilotturné med testavfall i tre svenska kommuner under vintern, ska FossilEye gå i drift under fem veckor i sommar på Gärstad i Linköping. Att sortera plast är därmed på väg att bli en win-win affär: kunder med verksamhetsavfall som satsar på återvinning ska betala mindre – samtidigt som koldioxidutsläppen minskar.