Ny rapport: Låt privat kapital lyfta svensk infrastruktur
Svensk transportinfrastruktur behöver förbättras. Underhållsskulden uppgår redan till drygt 100 miljarder kronor. Dagens upplägg där det offentliga har ett odelat ansvar behöver kompletteras med fler inslag av privat kapital, risktagande och kompetens, visar en ny rapport från Almega och Tågföretagen.
Ny transportinfrastruktur tar lång tid att planera och bygga. Ofta till stora, och växande, kostnader. Enligt Trafikverket beräknas det eftersatta underhållet 2026 uppgå till drygt 100 miljarder kronor.
– Om utvecklingen ska vända måste det till nya genomförandemodeller med större inslag av privat kapital, risktagande och kompetens. Fler projekt bör även läggas i separata bolag och finansieras med lånat kapital och olika typer av brukaravgifter eller tillgänglighetsersättningar, säger Almegas vd, Ann Öberg.
Varianter på detta upplägg är vanliga utomlands, även i våra nordiska grannländer där de förverkligat flera stora väg-, bro- och tunnelprojekt.
I en ny rapport från Almega och Tågföretagen går utredaren Fredrik Bergström igenom erfarenheterna från ett antal internationella projekt och redogör för hur liknande upplägg med alternativa genomförandeformer skulle kunna bidra till svensk transportinfrastruktur.
– Alternativa upplägg öppnar för effektivitetsvinster i form av kortare byggtider, minskad risk för fördyringar samt effektivare förvaltning. Intresset för projekttypen är också brett bland aktörer som byggföretag, banker och infrastrukturfonder, säger Fredrik Bergström.
I debatten hörs ibland att ”staten lånar billigare” och att alternativa upplägg inte behövs. Tågföretagens förbundsdirektör, Pierre Sandberg, menar att man då troligtvis inte räknat in alla kostnader.
– Traditionella projekt kan dras med fördyringar, förseningar och eftersatt underhåll. Samtidigt kan högre finansieringskostnader sänkas genom en klok riskhantering genom hela projektet. Effektiviseringsvinsterna gör dessutom att en högre finansieringskostnad snarast blir en premie, något som betalas för högre kvalitet, säger Pierre Sandberg.
Efter år av förfall är det uppenbart att svensk transportinfrastruktur måste uppdateras. Och anledningarna blir bara fler.
–Ta nyindustrialiseringen av norra Sverige, klimatomställningen och NATO-medlemskapet – kraven på en kapacitetsstark och tillförlitlig transportinfrastruktur ökar hela tiden. Och då kan alternativa former för finansiering och organisering vara en avgörande del av lösningen, säger Ann Öberg.
Rapporten presenteras torsdagen 30 maj vid ett seminarium med deltagare från såväl näringsliv som politiken, däribland Sveriges bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).
Den fullständiga rapporten hittar du här.
Kontakter
Gustaf EngstrandNäringspolitisk chefTågföretagen
Tel:0709-96 17 99gustaf.engstrand@tagforetagen.seDokument
Länkar
Om oss
För kontakt:
Almegas pressjour på telefon 08-762 70 40
Om Almega:
Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har drygt 11 000 medlemsföretag med sammanlagt närmare 600 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstesektorn. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv och förhandlar allra flest kollektivavtal i Sverige. Mer information finns på www.almega.se.
Följ Almega
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Almega
Ny rapport: Fler tjänsteföretag deltar - men offentlig upphandling har fortfarande brister22.10.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Allt fler tjänsteföretag verkar delta i offentliga upphandlingar, vilket skapar förutsättningar för konkurrens och bättre offentliga affärer. Orsaken tycks dock snarare vara ett sätt för företagen att rida ut lågkonjunkturen än att offentlig upphandling blivit en del av deras långsiktiga affärsnytta. Detta visar en ny rapport från Almega som bygger på enkätsvar från fler än 1000 tjänsteföretag.
Almega: "Bakslag visar på trög återhämtning"3.10.2024 10:28:43 CEST | Pressmeddelande
Återhämtningen för tjänsteföretagen fortsätter att dröja. Inköpschefsindex för tjänstesektorn föll överraskande i september och sektorn är åter under tillväxtzonen. Fallet i orderingång är särskilt oroande.
Uppgången i tjänstesektorn dröjer, men ljuspunkter finns23.9.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Enligt Almegas senaste Tjänsteindikator fortsätter den svaga utvecklingen inom tjänstesektorn. Efter en mindre uppgång i början av året föll produktionen och uppgången tycks dröja till slutet av året. ”Det mest positiva är att konkurserna blir färre”, säger Almegas chefekonom, Patrick Joyce.
Almega om budgeten: ”Bra i stort – kompetensbristen kräver mer”19.9.2024 08:01:00 CEST | Pressmeddelande
Med satsningar på bland annat infrastruktur och forskning skiftar nu regeringen fokus för den ekonomiska politiken, från inflationsbekämpning till reformer för ökad tillväxt och produktivitet. Almega ger höstbudgeten godkänt, framförallt skattesänkningarna.
Almega: Välkommet skattebesked13.9.2024 11:15:41 CEST | Pressmeddelande
Tjänsteföretagens organisation Almega välkomnar dagens besked från Tidöpartierna att avtrappningen av jobbskatteavdraget tas bort nästa år.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum