Ny rapport: Låt privat kapital lyfta svensk infrastruktur
Svensk transportinfrastruktur behöver förbättras. Underhållsskulden uppgår redan till drygt 100 miljarder kronor. Dagens upplägg där det offentliga har ett odelat ansvar behöver kompletteras med fler inslag av privat kapital, risktagande och kompetens, visar en ny rapport från Almega och Tågföretagen.

Ny transportinfrastruktur tar lång tid att planera och bygga. Ofta till stora, och växande, kostnader. Enligt Trafikverket beräknas det eftersatta underhållet 2026 uppgå till drygt 100 miljarder kronor.
– Om utvecklingen ska vända måste det till nya genomförandemodeller med större inslag av privat kapital, risktagande och kompetens. Fler projekt bör även läggas i separata bolag och finansieras med lånat kapital och olika typer av brukaravgifter eller tillgänglighetsersättningar, säger Almegas vd, Ann Öberg.
Varianter på detta upplägg är vanliga utomlands, även i våra nordiska grannländer där de förverkligat flera stora väg-, bro- och tunnelprojekt.
I en ny rapport från Almega och Tågföretagen går utredaren Fredrik Bergström igenom erfarenheterna från ett antal internationella projekt och redogör för hur liknande upplägg med alternativa genomförandeformer skulle kunna bidra till svensk transportinfrastruktur.
– Alternativa upplägg öppnar för effektivitetsvinster i form av kortare byggtider, minskad risk för fördyringar samt effektivare förvaltning. Intresset för projekttypen är också brett bland aktörer som byggföretag, banker och infrastrukturfonder, säger Fredrik Bergström.
I debatten hörs ibland att ”staten lånar billigare” och att alternativa upplägg inte behövs. Tågföretagens förbundsdirektör, Pierre Sandberg, menar att man då troligtvis inte räknat in alla kostnader.
– Traditionella projekt kan dras med fördyringar, förseningar och eftersatt underhåll. Samtidigt kan högre finansieringskostnader sänkas genom en klok riskhantering genom hela projektet. Effektiviseringsvinsterna gör dessutom att en högre finansieringskostnad snarast blir en premie, något som betalas för högre kvalitet, säger Pierre Sandberg.
Efter år av förfall är det uppenbart att svensk transportinfrastruktur måste uppdateras. Och anledningarna blir bara fler.
–Ta nyindustrialiseringen av norra Sverige, klimatomställningen och NATO-medlemskapet – kraven på en kapacitetsstark och tillförlitlig transportinfrastruktur ökar hela tiden. Och då kan alternativa former för finansiering och organisering vara en avgörande del av lösningen, säger Ann Öberg.
Rapporten presenteras torsdagen 30 maj vid ett seminarium med deltagare från såväl näringsliv som politiken, däribland Sveriges bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).
Den fullständiga rapporten hittar du här.
Kontakter
Gustaf EngstrandNäringspolitisk chefTågföretagen
Tel:0709-96 17 99gustaf.engstrand@tagforetagen.seDokument
Länkar
Om oss
För kontakt:
Almegas pressjour på telefon 08-762 70 40
Om Almega:
Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har drygt 11 000 medlemsföretag med sammanlagt närmare 600 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstesektorn. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv och förhandlar allra flest kollektivavtal i Sverige. Mer information finns på www.almega.se.
Följ Almega
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Almega
Ytterligare avtal klart för public service25.4.2025 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Medieföretagen inom Almega har tecknat kollektivavtal för public service med Akademikerförbunden.
Nya kollektivavtal för skärgårdstrafiken25.4.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Almega Tjänsteföretagen har tecknat två nya kollektivavtal med Sjöbefälsföreningen för sjöbefäl inom skärgårdstrafiken.
Strejken avblåst – nya avtal för public service23.4.2025 14:20:05 CEST | Pressmeddelande
Medieföretagen har efter medling kommit överens med motparterna Unionen och Journalistförbundet om nya branschanpassade kollektivavtal inom public service. Den strejk som skulle trätt i kraft på fredag, den 25 april, är därmed avblåst.
Nytt avtal klart för tidningsdistribution23.4.2025 13:22:46 CEST | Pressmeddelande
Medieföretagen inom Almega har idag tecknat nytt kollektivavtal med Svenska Transportarbetareförbundet för anställda inom tidningsdistribution. Det nya avtalet sträcker sig över 24 månader och den totala kostnadsramen är 6,4 procent.
Strejk avblåst – nya branschanpassade avtal på plats17.4.2025 18:00:00 CEST | Pressmeddelande
Innovationsföretagen och Almega Tjänsteförbunden (avtalsområden Serviceföretagen, Utbildningsföretagen, Utveckling & Tjänster) har, efter medling, i dag kommit överens med motparterna Unionen och Sveriges Ingenjörer om nya branschanpassade kollektivavtal på de sedan tidigare varslade områdena. Därmed avblåses den strejk som skulle trätt i kraft på onsdag den 23 april.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum