Rikard Lekander blir ny teaterchef/vd för Uppsala stadsteater

Styrelsen för Uppsala stadsteater AB har beslutat att utse Rikard Lekander till ny teaterchef/vd. Rikard Lekander tillträder den 1 november och får ett fyraårigt förordnande.

Rikard Lekander blir ny teaterchef/vd på Uppsala stadsteater. Foto: Maria Lilja

– Det är med stor entusiasm som jag tar mig an det hedrande uppdraget att leda Uppsala stadsteater vidare in i framtiden. Teatern har i närmare tjugo års tid varit en spjutspets inom svensk teater. Jag ser nu fram emot att ta över stafettpinnen och tillsammans med alla fantastiska medarbetare skapa oförglömliga teaterupplevelser. Jag vill stärka Uppsala stadsteaters roll som en ledande kraft i Uppsalas och Sveriges kulturliv ytterligare. Det ska jag göra med en nyfiken, modig repertoar full av experimentlusta, tradition och förlösande skrattspeglar, säger Rikard Lekander.

Rikard Lekander, född 1984 i Umeå, har en bred bakgrund inom scenkonst; som skådespelare, regissör, dramatiker och konstnärlig ledare. Han är utbildad vid Teaterhögskolan i Malmö 2004–2008 och har sedan dess medverkat i ett flertal produktioner på bland annat Regionteatern Blekinge Kronoberg och Dramaten samt regisserat närmare fyrtio produktioner på olika teatrar runt om i landet. 2009 startade Rikard Lekander Sveriges första professionella skräckteater, Farozonen, i Malmö. Sedan 2018 har han varit vice vd och konstnärlig ledare för Örebro Teater. Han har även kortvarigt varit konstnärlig ledare för Byteatern Kalmar Länsteater, under våren 2024.

För Uppsalapubliken är Rikard Lekander känd som regissör för bland annat En julsaga (2013) och Sinatra (2015).

– Rikard Lekander har mångårig erfarenhet. Han är en omvittnat god ledare med stor nyfikenhet och kreativitet. Hans repertoarer visar på en konstnärlig mångfald och en medvetenhet kring teaterns uppgift att tilltala en bred publik. Vi ser fram emot hans utveckling av Uppsala stadsteaters arbete, säger Agneta Gille, styrelsens ordförande, Uppsala stadsteater AB.

Rikard Lekander efterträder Petra Brylander som avslutar sitt förordnande som teaterchef/vd efter åtta år den 31 maj 2024.

Rikard Lekander. Foto: Maria Lilja
Rikard Lekander. Foto: Maria Lilja
Rikard Lekander. Foto: Mats Bäcker

Uppsala stadsteater är Sveriges tredje största stadsteater. Vår vision är att skapa omvälvande scenkonst av högsta kvalitet som berör och utmanar i nuet och in i framtiden. Vi har också ett löfte: att beröra bortom föreställningen.

Repertoaren är bred och innehåller klassiker såväl som innovativ scenkonst, komedi och bråddjup dramatik för publik i alla åldrar.