Vinnaren av Allmännyttans bästa bygge 2024 är utsedd

Nu har juryn avgjort vilket projekt som vinner tävlingen om Allmännyttans bästa bygge! Segrande ur finalstriden går Fristadbostäder med trähusprojektet Prästhöjden.

”Ett vackert och fint inplacerat seniorboende intill skogen, där det syns och känns att de boende trivs”, skriver juryn i sin motivering.

Eskilstuna Kommunfastigheter får ett hedersomnämnande för innovativa energilösningar med energidelning mellan husen i projektet Skogstorp.

Glada vinnare i Allmännyttans bästa bygge 2024
Glada vinnare i Allmännyttans bästa bygge 2024 Foto: Linnéa Wallin

– Det känns otroligt roligt att vinna detta hedervärda pris. Inte minst med tanke på att det fanns så många fina projekt som var nominerade i år, sa Fristadsbostäders vd Kjell-Ove Sethson vid prisutdelningen, som hölls under Allmännyttans Fastighetsdagar i Luleå på tisdagskvällen.

Även projektets arkitekt Magnus Almung var med när priset delades ut.

– Jag är väldigt glad och stolt. Inte minst för att kunna visa att det går att bygga hyresrätter som blir så här bra, med fina material och detaljer, sa han.

Han har varit med som arkitekt och projekteringsledare från de första skisstrecken till förfrågningsunderlag och hela genomförandet och alla byggmöten på plats.

– Det är ovanligt i Sverige att man som arkitekt får vara med under hela resans gång på det här sättet. Men det resulterade i ett hus jag är särskilt stolt över, som blev precis som jag tänkt mig, sa en leende Magnus Almung.

Juryns motivering:

”Vackert och fint inplacerat seniorboende intill skogen, där det syns och känns att de boende trivs. De djupt faluröda husen karakteriseras av en långt driven träarkitektur förankrad i den svenska träbyggnadstraditionen. En fint vidareutvecklad tradition med länkar till Jan Gezelius arkitektur, för att nämna en hållpunkt i denna utvecklingslinje som tar den traditionella svenska träarkitekturen in i modern tid. Entrén är vackert utformad, väl tilltagen och ljus, med många kvalitativa detaljer för att locka till möten mellan de boende i husen.”

Tävlingen arrangeras av Sveriges Allmännytta för lyfta goda exempel på hyreshusbyggande och därmed sprida kunskap om bra och innovativa byggprojekt.

En oberoende jury granskar alla nominerade projekt utifrån tolv kriterier om bland annat arkitektonisk gestaltning, anpassning till platsen, hållbarhet, nytänkande och lägenheternas funktionalitet.

I år var 20 byggprojekt nominerade, och fyra av dem gick sedan vidare till final: LW Fastigheter med kvarteret Jublet i Kalmar, SKB med kvarteret Skrönan, Helsingborgshem med Pålsjö äng och Fristadsbostäder med Prästhöjden.

Juryn för Allmännyttans bästa bygge 2024

Anna Heide, affärsutvecklingschef, fastighetsbolaget Trianon
Johan Casselbrant,
arkitekt SAR/MSA, chefsarkitekt och huvudägare, Kanozi Arkitekter
Gunilla Kronvall
, arkitekt RIBA SAR/MSA, senior konsult, Atelier 01 arkitektur
Louise Wall, hållbarhetschef, HSB Riksförbund
Pia Lundgren
, projektområdeschef på SISAB (Skolfastigheter i Stockholm AB)

Mer om Prästhöjden

29 lägenheter i ett trygghetsboende för 70-plussare, med gemensamhetslokal, gästrum och gymlokal. Ett trähus med stomme helt i massivträ och traditionell fasad målad med falu rödfärg. Ambitionen har varit att använda trä i så stor utsträckning som möjligt och även visa det genom att exponera trä i trapphus, entréer och inne i lägenheterna – även den bärande stommen.

Antal lägenheter: 29
Plats: Fristad, Borås
Byggherre: Fristadbostäder
Arkitekt: Tengbom
Entreprenör: Olofsson Bygg & Entreprenad
Investeringsstöd: Ja
Snitthyra: 1 650 kronor per kvm
Energianvändning: 75 kWh per kvm och år

Hedersomnämnande

I år gav juryn ett särskilt hedersomnämnande till ett av de nominerade projekten, nämligen Skogstorp, byggt av Eskilstuna kommunfastigheter.

Juryns motivering:

”För ett projekt som visar på spjutspets inom energi- och klimatområdet. Genom innovativa energilösningar med batterilagring och delning av energi mellan husen tillsammans med installation av bergvärme, solceller samt en industriell tillverkning av husets byggsystem skapas ett hållbart projekt med lågklimatpåverkan.
Den stora möjligheten att upprepa dessa framgångar i nya projekt gör att Eskilstuna kommunfastigheter kan spela en nyckelroll i att driva utvecklingen mot mer hållbara boenden över hela landet.”

Mer om projektet Husby Vreta i Skogstorp

Tre huskroppar med stomme och fasad i trä. Standardiserat byggande genom ramavtalet för Allmännyttans Kombohus Lamell. Solceller på taken, bergvärme och batterilagring där energi kan fördelas mellan husen och energitopparna minskas samt även värma husen under en tid även om det blir elavbrott.

Antal lägenheter: 86
Plats: Eskilstuna
Byggherre: Eskilstuna Kommunfastigheter
Arkitekt: Lindbäcks
Entreprenör: Lindbäcks
Investeringsstöd: Nej
Snitthyra: 2 002 kronor per kvm
Energianvändning: 42 kWh per kvm och år

Prästhöjden Fristadbostäder

Trots löften om sänkningar - elnätspriserna fortsätter stiga28.5.2024 08:05:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. En kartläggning från Nils Holgerssongruppen visar att det är stor skillnad mellan de olika kommunerna och skillnaderna ökar. Mellan den dyraste och billigaste kommun har skillnaden ökat till 4 300 kr per lägenhet och år, från tidigare drygt 3 500 kr per bostad och år.

Kraftigt stigande elnätspriser i Östergötlands län28.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. För Östergötlands län är elnätspriserna högst i Kinda (4 767 kr/lägenhet, år) och lägst i Linköping (2 796 kr/lägenhet, år). Det innebär att elnätspriserna är 64 procent högre i Kinda jämfört med Linköping. Medel för hela Sverige uppgår till 3 645 kr/lägenhet.

Kraftigt stigande elnätspriser i Örebros län28.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. För Örebros län är elnätspriserna högst i Askersund (4 767 kr/lägenhet, år) och lägst i Ljusnarsberg (2 796 kr/lägenhet, år). Det innebär att elnätspriserna är 70 procent högre i Askersund jämfört med Ljusnarsberg. Medel för hela Sverige uppgår till 3 645 kr/lägenhet.

Kraftigt stigande elnätspriser i Västra Götaland28.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter förra årets rekordhöjningar av elnätsavgifter fortsätter de kraftiga höjningarna, med drygt 5 procent över hela Sverige, där det finns flera fall med prisökningar över 30 procent. För Västra Götalands län är elnätspriserna högst i Falköping (4 211 kr/lägenhet, år) och lägst i Mölndal (1 811 kr/lägenhet, år). Det innebär att elnätspriserna är 133 procent högre i Falköping jämfört med Mölndal. Medel för hela Sverige uppgår till 3 645 kr/lägenhet.