Student belönas för bästa rättsteoretiska examensarbete

David Reidhavs pris för bästa rättsteoretiska examensarbete delas nu ut för tredje gången. Studentlitteratur uppvaktade årets mottagare Gustaf Sveréus med diplom och 5000 kr vid en högtidlig ceremoni på Juridicum i Lund den tredje juni.

I bilden fr.v.: David Reidhav, Torben Spaak, Gustaf Sveréus, Mareike Persson, Christian Dahlman.

Gustaf Sveréus belönas för sin uppsats med titeln ”Problemet med ursprungssannolikheter och naked statistical evidence i bayesiansk bevisvärderingsmetod”, som enligt juryn ”genom sin utmärkt tydliga utredning av komplexa problem inom bayesiansk teoribildning visade prov på stor självständighet och analytisk skärpa”.

David Reidhav, uppskattad lektor i allmän rättslära vid Lunds universitet, avtackades 2019 med boken Juridiska grundbegrepp (Studentlitteratur, 2019). I boken, som idag används på juristprogrammet i Lund, medverkar 14 lärare i rättsteori som skänker sin royalty till priset.

– Priset uppmuntrar studenter att göra rättsteoretiska analyser samtidigt som vi sprider kunskap om vad rättsteori är och vad den kan användas till. Rättsteori ställer frågor som inte bara handlar om vad lagen säger utan på ett djupare plan analyserar vad rätten är och vilka förutsättningar och begrepp den vilar på. Vi anser att den typen av frågor är viktiga och att bra rättsteoretiska arbeten förtjänar uppmärksamhet, säger Lena Wahlberg och Christian Dahlman, redaktörer till boken Juridiska grundbegrepp.

Varje lärosäte i Sverige har haft möjligheten att nominera ett examensarbete med rättsteoretisk inriktning, och de nominerade uppsatserna har bedömts av en jury med Torben Spaak, professor i allmän rättslära vid Stockholm universitet, som ordförande. David Reidhav ingår även i juryn tillsammans med Mareike Persson, Studentlitteraturs förläggare inom juridik och kriminologi.

– Juridiska grundbegrepp (2019) är en lärobok som kommer studenterna till nytta, både sett till sitt innehåll och dessutom ekonomiskt, tack vare redaktörerna och kapitelförfattarna som så generöst skänker sin royalty. Därför står Studentlitteratur helhjärtat bakom priset och bidrar på alla sätt vi kan, säger Mareike Persson.

Studentlitteratur AB - https://www.studentlitteratur.se är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 400 miljoner kronor och har 150 anställda.

Studentlitteratur och Binogi i samarbete för likvärdigt lärande16.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Alla elever ska ha möjlighet att hänga med i undervisningen, oavsett förutsättningar. Därför tar nu Studentlitteratur och Binogi, två kunskaps- och utbildningsföretag med stark förankring i svensk skola, ett gemensamt steg för att ytterligare stärka stödet för elever och lärare. I samband med lanseringen av Studentlitteraturs nya läromedel Helios NO kommer handplockade, flerspråkiga undervisningsfilmer från Binogi att finnas kopplade och tillgängliga via Helios NO:s lärarpaket.

Student får pris för bästa rättsteoretiska examensarbete29.8.2023 14:43:07 CEST | Pressmeddelande

För andra året delas David Reidhavs pris ut för bästa rättsteoretiska examensarbete. När David Reidhav slutade som lektor i allmän rättslära vid Lunds universitet avtackades han av kollegor vid juridiska fakulteten med boken Juridiska grundbegrepp (Studentlitteratur, 2019). Nu används boken som litteratur på den kurs på juristprogrammet där David undervisade. I boken medverkar 14 lärare i rättsteori som kapitelförfattare och all royalty går till priset.