Coldplay banade väg för nya solceller på Ullevi

Nu börjar Ullevis nya 520 kvadratmeter stora solcellstak bli färdigt. Anläggningen ska leverera drygt 110 megawattimmar varje år. Initiativet kom till mycket tack vare samarbetet med ett av världens största band, Coldplay.

Ullevis gamla solcellsanläggning togs i bruk redan för 17 år sedan. Nu får den moderna paneler som både är snyggare, säkrare och som producerar betydligt fler kilowattimmar. FOTO: Mikael Persson

– Inför Coldplays fyra fullsatta spelningar förra året beslutade vi bland annat att nyinvestera cirka 3,5 miljoner kronor för att modernisera Ullevis solceller, säger Got Events vd Lotta Nibell.

Och fortsätter:

– Den gamla solcellsanläggningen togs i bruk redan för 17 år sedan och mycket har hänt inom området. Nu får vi moderna paneler som både är snyggare, säkrare och som producerar betydligt fler kilowattimmar.

Ullevi var Sveriges största solcellsanläggning 2007

Det var alltså redan 2007 som Got Event tillsammans med fastighetsägaren Higab och Göteborg Energi invigde Ullevis första solcellsanläggning. Då var den faktiskt Sveriges största anläggning. Jämfört med den gamla anläggningen har toppeffekten ökat med 25 procent och den årliga energiproduktionen med drygt 60 procent. Det innebär en energiproduktion på ungefär 110 megawattimmar per år. Det räcker till årsförbrukningen för 8 till 10 mindre villor.

3 kilometer kabel och glasåtervinning

Eftersom solcellspanelerna sitter på taket till VIP-läktaren går det åt ungefär 3 kilometer kabel för att koppla in växelriktarna som är placerade på norra sidan. Växelriktarna omvandlar likström till växelström och ska helst stå så svalt som möjligt.

De gamla panelerna tas om hand och går främst till glasåtervinning.

Visste du att...

...Göteborg Energis första solcellspark på Hisingen heter Nya Solevi? Det namnet fick anläggningen 2018, som då var Sveriges största solcellspark, efter en namntävling. Namnet anknyter till Gamla och Nya* Ullevi och solen.

*Ullevi har aldrig hetat “Nya” Ullevi men kallas ofta det i folkmun. Arenan heter endast Ullevi.

Nyckeltal

Gammal

Ny

Energiproduktion, MWh/år