COWI spelar nyckelroll i effektiva återställandet av E6

E6 i Stenungsund, som stängts av på grund av ett jordskred, kommer att öppna för trafik under den andra veckan i juli. Teknikkonsultbolaget COWI har ansvarat för att ta fram de bygghandlingar som behövts för att kunna genomföra återställandet.

Återbyggnad av E6 i Stenungsund efter jordskredet som gick i september 2023
Återbyggnad av E6 i Stenungsund efter jordskredet som gick i september 2023 FOTO: PEAB

Jordskredet, som gick natten den 23 september förra året, hade stor påverkan på infrastrukturen och miljön i det omkringliggande området. En cirka 500 meter lång sträcka av E6 norr om Stenungsundsmotet skadades. COWI har tillsammans med Peab arbetat med att återställa vägen på uppdrag av Trafikverket. I arbetet med att ta fram bygghandlingar har COWI ansvarat för att lösa frågor inom en rad teknikområden. Främst inom geoteknik och vägkonstruktion men också avvattning, mark- och vattenmiljö, belysning och landsskapsutformning.

− Många människor har påverkats av skredet och av att E6:an varit avstängd. Att vägen nu kan öppnas upp är efterlängtat och självklart är vi stolta över att ha bidragit i det effektiva och omfattande arbete som gjort detta möjligt, säger Susanna Ohlin, Divisionschef för Samhällsbyggnad på COWI.

De geotekniska förhållanden som rådde på platsen efter skredet har inneburit att projektet varit utmanande. Samtidigt har det varit viktigt att bygghandlingar kunnat levereras till Peab och Trafikverket i flera steg, detta för att göra det möjligt för byggandet att gå framåt på ett effektivt sätt.

− Det har varit avgörande att vi kunnat leverera bygghandlingar löpande och i rätt tid. Det gjorde att Peab snabbt kunde komma i gång med byggandet och att de sedan hela tiden haft det underlag de behövt för att komma vidare. Den stora framgångsfaktorn till att återställandet kunnat ske effektivt är det goda samarbetet mellan oss på COWI, Peab och Trafikverket. Det har varit ett öppet och lösningsorienterat klimat med snabba beslutsvägar, säger Susanna Ohlin.

Trafikverket presenterade tidigare idag att E6:an i Stenungsund kommer att öppnas upp för trafik under den andra veckan i juli. Läs mer på Trafikverkets hemsida.

Susanna Ohlin, Divisionschef Samhällsbyggnad på COWI i Sverige

Värmestrålning på badstränder - så mycket ökar risken för dödsfall under värmeböljor4.7.2024 07:55:00 CEST | Pressmeddelande

En riktigt varm dag på stranden är temperaturen från värmestrålning så hög att den innebär en ökad risk för hälsoproblem och dödsfall. Vid värmeböljor, som blir allt vanligare, ökar risken för dödsfall för äldre men också för åldersgruppen 45–79 år. Teknikkonsultföretaget COWI har studerat värmeförhållanden på stränder i Österlen, Malmö, Falkenberg, Göteborg, Vingåker, Piteå och Stockholm.