Diakon- och prästvigning och sändning av församlingspedagog och kyrkomusiker

13 juni sänds kyrkomusiker och församlingspedagog ut och 16 juni är det diakon- och prästvigning i Skara domkyrka. Det innebär att åtta personer under veckan sänds ut till tjänst i Svenska kyrkan i olika funktioner.

Foto: Carla Karlsson

Församlingspedagoger och kyrkomusiker sänds ut

Torsdag 13 juni sänds fem personer ut som nyligen tagit examen som församlingspedagoger och kyrkomusiker. De sänds ut av biskop Åke Bonnier i samband med en mässa i Skara domkyrka 18.30.

Församlingspedagoger arbetar med undervisning i församlingen på olika sätt och med olika åldrar med utgångspunkt i dopet. En kyrkomusiker leder och ansvarar för musiken i en församling och förkunnar Guds ord genom musik.

Nya kyrkomusiker

Jannis Lundqvist, 51 år, Alingsås
Har haft nuvarande tjänst som kyrkomusiker i Noltorpskyrkan, Alingsås Pastorat i 15 år och kommer att fortsätta på den tjänsten. Jannis ägnar sig gärna åt friluftsliv och idrottande och gillar att läsa böcker.

Agnes Sörensen, 24 år, Sventorp utanför Skövde
Har studerat musik och arbetat extra inom LSS och äldreomsorgen. På fritiden tycker hon om att arbeta i trädgården, vara med sina katter och spela tv-spel. Under hennes sista år på kantorslinjen har hon arbetat extra som kyrkomusiker i Värsås pastorat, där hon nu arbetar.

Matilda Roolf, 28 år, Hjo
Har arbetat som bland annat Ung resurs, som elevcoach på högstadiet och på förskola. Matilda gillar att vandra och kasta discgolf, men även att vara inne och pyssla, läsa en bok eller spela datorspel. Hon arbetar sedan i januari i Töreboda pastorat.

Adam Frödin, 30 år, Gullspång
Har studerat musik och arbetat med fastighetsskötsel. Fritiden spenderas med familjen, gärna utomhus. Tränar gärna när tid finns till det, komponerar musik eller läser. Adam tjänstgör sedan snart 5 år tillbaka i Amnehärad-Lyrestads pastorat.

Ny församlingspedagog

Maria Djurberg, 37 år, Gudhem
Har jobbat i Stenstorps pastorat som församlingsassistent, barn och ungdomar samt konfirmander. På fritiden gillar hon att vara ute med familjen. Nu arbetar Maria i Lidköpings församling som församlingspedagog med konfirmander och ungdomar.

Diakon- och prästvigning

16 juni 11.00 är det diakon- och prästvigningsmässa i Skara domkyrka och då vigs två diakoner och en präst av biskop Åke Bonnier till tjänst i Svenska kyrkan.

En diakon skall leva som Kristi tjänare och hjälpa människor att gestalta Guds kärlek. Hen ska stå på de förtrycktas sida och uppmuntra till det som är gott, så att Guds kärlek blir synlig i världen. En präst skall leva som Kristi tjänare, öppen för människors behov och i sitt sinne vara vänd till Gud och hela skapelsen. Med trohet och klokhet skall hen hjälpa människor att mogna i tron, så att Guds kärlek blir synlig i världen.

Nya diakoner

Anna Wallqvist, 51 år, Skövde
Hittade god gemenskap i Ansgarsförbundets sammanhang med många läger, hajker och träffar. Har arbetat som sjuksköterska och även med IT-utveckling i Västra götalandsregionen i olika roller, de senaste åren som verksamhetsutvecklare. Anna kommer att tjänstgöra som diakon i Skövde pastorat.

Ingegerd Wyatt, 64 år, Falköping
Ville tidigt i livet bli sjukhuspräst, men läste sedan istället medicin och tog läkarexamen. Arbetade ett antal år först i Sverige och sedan i England, där hon var bosatt närmare 20 år. Ingegerd har arbetat inom diakonin i Götene pastorat och ska fortsätta arbeta där efter vigning som diakon.

Ny präst

Lars Gunnar Pahlm, 64 år, Nybro
Har arbetat inom sjukvården, som pastor i olika samfund och lärare - nu senast som gymnasielärare på vuxenutbildningen i Vetlanda. En tjänst han kombinerar med tjänst i EFS-församlingen i Alingsås.
Lars Gunnar kommer efter vigning att tjänstgöra som präst i EFS-församlingen i Alingsås.

Kontaktperson för biskop Åke Bonnier och biskop electa Ulrica Fritzson samt stiftsstyrelse, domkapitel och prästlönetillgångarna i Skara stift.

Stiftsfullmäktige i Skara stift sammanträdde - beslut om att inrätta tjänst som hållbarhetsstrateg och avtackning av biskop Åke24.5.2024 16:14:18 CEST | Pressmeddelande

Nu har stiftsfullmäktige i Skara stift haft sitt vårsammanträde och beslutat om bland annat årsredovisning för Skara stiftsorganisation och Prästlönetillgångarna i Skara stift. Dessutom inrättades en tjänst som hållbarhetsstrateg och Svenska Kyrkans Unga föredrog om prioriterade frågor. Under dagen avtackades också biskop Åke Bonnier.