Ny höjning av mjölkpriset till Arlabönderna

I morgon får bönderna inom Arla mer betalt för sin mjölk. Priset höjs med 5,6 öre per kilo både för konventionell och ekologisk mjölk.

För femte gången i år stiger priset som svenska Arlabönder får betalt för sin mjölk. Foto: Arla/Fredrik Gustavsson

Mjölkpriset till Arlabönderna fortsätter uppåt. Kilopriset på både konventionell och ekologisk mjölk ökar den 1 juni med 5,6 öre. Efter höjningen blir det så kallade a contopriset för konventionell mjölk 508,6 öre per kilo och 575,6 öre per kilo för ekologisk.

– Jag är glad över att vi kan göra en till välbehövlig höjning av priset till våra ägare, Arlabönderna. Men om Sverige ska klara av klimatomställningen och krisberedskapen måste lönsamheten på gårdarna öka ytterligare. För att nå dit behöver alla delar i kedjan från gård till konsument vara med och dela på kostnaderna, säger Cecilia Kocken, vd för Arla Sverige.

Detta påverkar mjölkprisets utveckling

• De globala mjölkvolymerna är stabila eller lite lägre.
  • Dagligvaruhandeln fortsätter sin positiva utveckling.
  • Industrimarknaderna är generellt stabila, men fettpriserna ökar.

Marknadsöversikt

Invägd mjölkråvara: De globala mjölkvolymerna är stabila eller lite lägre än samma tid förra året. I EU och Storbritannien minskade invägningen med 0,3 procent i februari, jämfört med samma månad i fjol. Blött väder höll tillbaka produktionen på Irland och i Storbritannien samt på delar av kontinenten i mars och april. I USA minskade produktionen med 1 procent i mars, jämfört med samma period förra året. Men både fett- och proteinhalten var högre, så de komponentjusterade siffrorna landar på plus 0,4 procent. På Nya Zeeland minskade marsinvägningen med 1,2 procent.

Ost: Marknaden för hårdost är fortfarande stabil.

Mjölkpulver: Priserna på mjölkpulver steg något vid det senaste auktionstillfället vid Global Dairy Trade, GDT, men överlag har priserna varit mycket stabila för både skummjölks- och helmjölkspulver de senaste veckorna. Små lager och utmaningar i produktionen över hela världen har bidragit till att upprätthålla prisstabiliteten, trots den nuvarande högsäsongen på norra halvklotet.

Smör: På grund av väderförhållanden är utbudet lägre än väntat och efterfrågan är stabil.

Fakta om Arlas mjölkpris

Arlas 8 000 mjölkbönder, varav 2 000 i Sverige, är både ägare av företaget och leverantörer av mjölken. Tillsammans har Arlabönderna beslutat att priset som de får betalt för mjölken ska vara gemensamt i kooperativets sju nordeuropeiska länder. På så vis är det möjligt att dela lika på både intäkter och kostnader. Priset baseras främst på protein- och fettinnehåll, samt den enskilda gårdens hållbarhetsarbete.

A contopriset ligger närmast det löpande priset som Arlabönderna får betalt under året. Det justeras varje månad. Här finns en graf för att följa mjölkprisets utveckling över tid. Priset som konsumenter betalar för mjölk och andra mejeriprodukter bestäms av butikerna.

För att uppmuntra och finansiera åtgärder som bidrar till att minska klimatutsläppen på gårdarna betalas sedan augusti 2023 en hållbarhetsersättning ut till den enskilda bonden tillsammans med det månatliga a contopriset. Målet är att minska gårdarnas klimatutsläpp med 30 procent till 2030.