Berättelse av Astrid Lindgren turnerar som musikteater

Folkets Hus och Parker presenterar stolt en musikteater för barn och familj baserad på Astrid Lindgrens ”Ingen rövare finns i skogen”. Föreställningen besöker 16 orter i sommarsverige, med premiär i Heby Folkets Park den 6 juli.

Illustration: Pontus Venström

Ingen rövare i skogen handlar om ynglingen Peter, med stort hjärta, som kastas in i en spännande historia med rövare, pärlhalsband och svärd. När Mimmi, dockan i dockskåpet – som plötsligt börjar leva och prata, blir utmanad av Fiolito, rövarhövdingen, ja, då finns ingen annan råd än att försvara sig. Och Mimmi förstås. Fast hon visar sig vara fullt kapabel att ta hand om sig själv. Och hur är det nu; sker allting på riktigt – eller i Peters huvud. Kanske spelar det ingen roll, för sagan finns ju där ändå.

- I Astrid Lindgrens underbara novell ryms allt; kärlek, äventyr, mod och naturligtvis en klurig tvist på slutet”, säger Johan Briggert, regissör, Astrid är ju en mästare på att fängsla oss med ord och leka med vår fantasi, och just det vill vi ta till vara på i den här föreställningen - som kommer passa hela familjen!

Föreställningen Ingen rövare i skogen är framtagen av Teater Pegasus Produktion med tre skådespelare och två musiker på scen. I rollen som Mimmi ser vi Ida Breimo som nyligen spelade huvudrollen i en annan Astrid Lindgren satsning, Pippi på Cirkus, och musikalartisten Daniel Sorange ikläder sig rollen som rövarhövding. Regi av Johan Briggert och nyskriven musik av Kim Nkoubou.

Med tillstånd av Astrid Lindgren AB och Teaterförlag: Nordiska ApS – www.nordiska.dk

Medverkande:
Mimmi - Ida Breimo
Peter - Jim Änglykke
Fiolito – Daniel Sorange
Musiker - Hilda Dahlberg
Musiker - Tomas Norberg

Manus (adaption och bearbetning)/regi - Johan Briggert
Musik - Kim Nkoubou

TURNÈPLAN:

6/7 Heby, Folkets Park (arrangör: Heby Folkets Hus och Park)
7/7 Vretstorp, Folkets Park
8/7 Arvika, Folkets Park
9/7 Örebro, Spelgården i Wadköping (arrangör: Brunnsparken i Örebro)
10/7 Dala-Floda, Strandbackens Folkpark
13/7 Jönköping, Birkagården Folkets Hus
14/7 Gamleby, Folkets Park
16/7 Skurup, Folkets Park
18/7 Malmö, Folkets Park
19/7 Lund, Stadsparken (arrangör: Folkets Hus Lund i samarbete med SommarLund)
20/7 Kävlinge, Silverforsen Folkets Park
21/7 Vetlanda, Folkets Park
28/7 Söderbärke, Folkets Park
29/7 Gävle, Boulognerskogen (arrangör: Bomhus Folkets Hus)
30/7 Falun, Lilltorpet Folkets Park
31/7 Tumba, Hågelbyparken

Turnén fortsätter i höst

TILL PRESSBILDER

Om oss

Folkets Hus och Parker är en folkrörelse med närmare 500 medlemsföreningar som driver Folkets Hus, folkparker, biografer samt liknande lokala arrangörer i hela landet – alla viktiga och uppskattade mötesplatser och kulturbärare. Organisationen är partipolitiskt och religiöst obunden och har en värdegrund som bygger på principerna om jämlikhet, jämställdhet och allas lika värde.

Följ Folkets Hus och Parker

Senaste pressmeddelandena från Folkets Hus och Parker

Metalbandet Sabatons största turnékonsert ”The Tour To End All Tours” visas på bio i höst29.5.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svenska metalbandet Sabaton har etablerat sig som en av hårdrocksvärldens stora giganter. Med fyrdubbla platinaskivor, miljarder streams, utsålda arenakonserter och en enorm mängd av lojala fans vill nu bandet ge tillbaka till publiken; en möjlighet att få uppleva deras största turné någonsin på bio! Premiär 11 oktober, biljetterna släpps den 26 augusti.