Martin Regborn tvåa och Tove Alexandersson fyra i världscupsprinten

Idag var det dags för en teknisk och utmanande världscupsprint i Italien. Martin Regborn blev bästa svenska av herrarna när han sprang hem en andraplats och leder nu totala världscupen. Tove Alexandersson sprang hem en fjärdeplats och blev bästa svenska dam.

Martin Regborn
Martin Regborn Svensk Orientering

Det var en varierad och tekniskt svår bana som väntade löparna vid den andra världscupomgången i Genua, Italien. 105 respektive 130 meter klättring och utmanande fysiskt. Svårläst vittnade flera löpare om.

Tove Alexandersson vann knockout-sprinten den gångna helgen när världscupen inleddes och hon var även snabbast av alla damer på slutet idag. Men innan dess hade hon gjort några fel vägval, kostsamma misstag, och sprang in som bästa svenska på en fjärdeplats.

– Det var svårt att se kartan, jag hade svårt att se var jag kommer fram och inte, det var samma sak förra helgen. Jag tittar på kartan men ser inte var jag kan ta mig fram och när jag inte ser vägvalen blir det svårt, sade hon till SVT.

Vann gjorde Schweiziskan Simona Aebersold. Natalia Gemperle, även hon från Schweiz tog andraplatsen medan norskan Ane Dyrkorn spran in som trea.

På herrsidan följde Martin Regborn upp sina fina resultat från gångna helgen (4:a respektive 3:a) och sprang hem en andraplats, 21 sekunder efter vinnaren Kasper Fosser.

– Det var ruffigt i början, det hade jag i och för sig räknat med lite grann. Jag klarade skogen bra, men inne i grottsystemet gjorde jag bort mig lite, plötsligt var jag inte där jag skulle vara. Så det var bara att trycka på i slutet och ta i kapp det jag missat, säger Martin Regborn.

Nyckeln till framgångarna idag: mycket förberedelser innan.

– Hade jag fått upp kartan och inte haft någon koll på området alls så hade det varit väldigt svårt. Det har varit många timmar innan för att reka bilder och filmer på området, säger han.

Och berättar även att de fina resultaten kommer efter en vinter med mycket och bra träning.

– Jag har snittat 17-18 mil varje vecka hela vintern. Och även varit uppe på 20 mil någon vecka. Jag har inte heller haft någon skjukdag, utan bara någon mindre känning. Det har flutit på bra, då kommer resultaten, säger han.

Martin Regborn leder nu totala världscupen på herrsidan medan Tove Alexandersson ligger trea på damsidan.

Se alla resultat här: https://orienteering.sport/event/orienteering-world-cup-round-2-2/sprint/

Resultat damer:

43, Emil Svensk, +1:41
54, Isac Von Krusenstierna, +1:57
79, August Mollén, +2:51

För intervjuer med någon av de svenska löparna, hör av dig till våra utsända på plats:
Hugo Mattsson, kommunikatör: 070 228 87 22 hugo.mattsson@orientering.se
Håkan Carlsson, landslagschef: 073 692 27 31hakan.carlsson@orientering.se

Martin Regborn
Tove Alexandersson

Länkar

Nytt nummer av Orienteraren - exklusiv intervju med Tove Alexandersson27.6.2024 13:48:28 CEST | Pressmeddelande

Från och med idag finns ett nytt nummer av Orienteraren, Orienterarnas egen tidning, ute. I senaste numret kan du bland annat läsa en längre exklusiv intervju med Tove Alexandersson. Du får även veta nycklarna till Martin Regborns toppform och läsa mer om Hanna Lundbergs upptrappning inför VM. Vi har även besökt Sätra i södra Stockholm där Tumba Mälarhöjdens OK lockar nya till orienteringen med Hittahem. Det och mycket mer i nya Orienteraren.