Viktigt med information vid avveckling av 2G- och 3G-nät
Teknikskiftet från 2G- och 3G-nät till 4G och 5G behöver ske kontrollerat. Det konstaterar Post- och telestyrelsen (PTS) och Konsumentverket i en gemensam skrivelse. Det är också viktigt att användarna får tillräcklig information.
I Sverige pågår nu ett teknikskifte; från den andra och tredje generationens mobilnät (2G och 3G) och till 4G och 5G. Flera leverantörer tänker stänga ner de gamla näten till 2025, men Telia har nyligen beslutat att skjuta upp det för 2G till 2027.
Teknikskiftet innebär att till exempel äldre mobiltelefoner och surfplattor som förlitar sig enbart på 2G- och 3G-teknik kommer att sluta fungera. Andra typer av uppkopplad utrustning kan också påverkas, exempelvis sensorer och trygghetslarm. Användare av sådan uppkopplad utrustning rekommenderas att kontrollera att utrustningen har stöd för de nyare näten.
Det är viktigt att operatörerna informerar användarna om nedläggningen. Andra aktörer som exempelvis återförsäljare av hemelektronik och larmtjänstleverantörer, behöver vara tydliga i sin information om vilka nät som stöds och vad nedläggningen innebär för användarna.
Myndigheterna följer teknikskiftet
I en gemensam skrivelse redogör PTS och Konsumentverket för sin samlade bild av den pågående avvecklingen av 2G- och 3G-nät.
Myndigheterna har tillsammans identifierat ett antal åtgärder för att säkerställa att teknikskiftet sker på ett ansvarsfullt sätt:
- Mobiloperatörerna behöver se till att användarna har tillgång till tydlig och tillräcklig information om avvecklingen. Det är särskilt viktigt att informationen kommer ut i god tid före avvecklingen.
- Avvecklingen behöver ske kontrollerat och operatörerna behöver säkerställa att teknikskiftet inte innebär försämrad täckning.
- Operatörerna bör följa den nuvarande avvecklingen för att kunna dela erfarenheter och analysera konsekvenser inför kommande teknikskiften.
- Leverantörer av uppkopplad utrustning och tjänsteleverantörer behöver vara mycket tydliga i sin information om vilka nät som stöds och vad konsekvenserna av nedläggningen blir för användarna.
- Organisationer kan stötta teknikskiftet genom att sprida information till sina medlemmar.
”Teknikskiftet är viktigt för samhället som helhet. Vi förväntar oss därför att teknikskiftet sker kontrollerat, med tydliga tidplaner och på ett ansvarsfullt sätt med lyhördhet för de användargrupper som berörs”, skriver generaldirektörerna Dan Sjöblom (PTS) och Cecilia Tisell (Konsumentverket).
Post- och telestyrelsens och Konsumentverkets synpunkter
på en ansvarsfull avveckling av 2G- och 3G-näten: https://pts.se/internet-och-telefoni/teknikskifte/post--och-telestyrelsens-och-konsumentverkets-synpunkter-pa-en-ansvarsfull-avveckling-av-2g--och-3g-naten/
Nyckelord
Kontakter
Petter ÖhrnPressansvarig
Tel:08-678 55 55petter.ohrn@pts.seKonsumentverkets presstjänst
Tel:054-194020Länkar
Följ PTS - Post- och telestyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från PTS - Post- och telestyrelsen
PTS i ny roll – att i samverkan med andra aktörer arbeta för att fler ska vilja och kunna vara delaktiga i ett alltmer digitaliserat samhälle13.1.2025 10:44:12 CET | Pressmeddelande
Post- och telestyrelsen (PTS) har av regeringen fått i uppdrag att verka för en ökad digital inkludering och en ökad användning av digitala tjänster. Vi ska i dialog med berörda offentliga och andra aktörer, främja, stödja och följa arbetet med att uppnå en sådan utveckling.
PTS föreslår åtgärder mot bedrägerier via sms17.12.2024 15:26:36 CET | Pressmeddelande
Ett register för avsändarnamn, åtgärder för bättre kundkännedom i leveranskedjan för sms och ett nytt samverkansforum. Det är några av de förslag PTS i dag lämnar i en rapport till regeringen. Syftet är att minska omfattningen av telefonbedrägerier via sms.
Från timmar till 110 dagar – pilotprojekt gör mobilnätet fossilfritt och krissäkert6.12.2024 07:15:06 CET | Pressmeddelande
Post- och telestyrelsen (PTS) och Telia undersöker i ett projekt hur fossilfria energikällor kan användas för att öka reservkraftens kapacitet och stärka mobilnätets krisberedskap. Genom att kombinera vätgas, bränsleceller, solceller och batterier har en basstation i Roslagen gått från att klara några få timmars drift vid strömavbrott till att hålla i upp till 110 dagar – utan utsläpp av växthusgaser.
Otillgängliga webbplatser och appar hindrar konsumenter5.12.2024 08:16:54 CET | Pressmeddelande
Som en temperaturmätning av konsumentmarknaden, har Post- och telestyrelsen (PTS) låtit genomföra en undersökning av tillgängligheten på privata aktörers webbplatser och appar, i olika branscher. Majoriteten av de undersökta webbplatserna är mycket svåra att använda för vissa användare.
Ingen ska lämnas utanför det digitala samhället - hundratals aktörer i gemensam nationell kraftsamling för ökad digital inkludering15.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I dag medverkar 385 aktörer från offentlig och privat sektor samt civilsamhället för att öka den digitala inkluderingen under etiketten Digitalidag. Det arrangeras över 500 aktiviteter från Kiruna i norr till Ystad i söder.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum