Hyresgästföreningen Region Stockholm

Hyresgäster får 2,6 miljoner kronor i ersättning

Dela

Efter en process som pågått under flera år har Hyresgästföreningen och Stockholmshem nyligen nått en uppgörelse som ger 34 hyresgäster i södra Stockholm totalt 2,6 miljoner kronor i ersättning. Anledningen är att deras bostäder, sedan de stod färdigbyggda, haft undermålig inomhusmiljö. 

Många av de nyinflyttade hyresgästerna i Stockholmshems nybyggda radhus i södra Stockholm märkte ganska snart att det var något fel på husen de hade flyttat in i under 2012. Den första felanmälan Stockholmshem mottog skedde redan i samband med inflyttningarna. Det skulle dock dröja till 2021 innan flera medlemmar tog kontakt med Hyresgästföreningen, detta då man ansåg att problemen inte var fullt åtgärdade av hyresvärden.

Även om hyresvärden försökt att åtgärda problemen under åren så konstaterade stadens miljöförvaltning under 2023, att det fanns brister avseende ventilation och inomhustemperaturer som utgjorde en olägenhet för hyresgästerna.

Hyresgästföreningen har drivit ärendet för flertalet medlemmar mot Stockholmshem i tre år. Efter förlikning med bolaget resulterade detta i alla hyresgäster som hade anmält felen nu enligt en rekommendation får ersättning om totalt 2,6 miljoner kronor. Sammanlagt omfattar det 34 lägenheter i området. 

– Det har varit en lång process som har krävt en hel del uthållighet och envishet från både medlemmar och från oss andra som har arbetat med detta. Vi har gjort allt vi kan och till slut kunde vi nå en förlikning om en ersättning om totalt 2,6 miljoner för alla åren som de har fått stå ut med problemen, säger Marianne Uhlinder, ärendehandläggare, Hyresgästföreningen region Stockholm.  

Hyresgästerna har under lång tid fått stå ut med problem i deras bostäder utan att dessa har blivit ordentligt åtgärdade.

– Det så klart problematiskt att det har tagit så här lång tid. Hyresvärden borde ha kunnat ta tag i detta direkt och gjort mer omfattande insatser för att lösa problemen. Men det är bra att de berörda hyresgästerna nu äntligen får besked, säger Käthe Eklund, förhandlingsansvarig, Hyresgästföreningen region Stockholm.

För mer information, kontakta:
Sandra Appelgren, gruppchef, juridiska enheten, Hyresgästföreningen region Stockholm.
Telefon: 010-4591602

  

Kontakter

Om oss

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Följ Hyresgästföreningen Region Stockholm

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Region Stockholm

Hyresgästföreningen region Stockholm frånträder förhandlingar gällande egensatta hyror3.10.2024 17:00:08 CEST | Pressmeddelande

Hyresgästföreningen frånträder förhandlingarna med Fastighetsägarna Stockholm gällande egensatta hyror, dvs hyror som inte är förhandlade med Hyresgästföreningen utan är bestämda ensidigt av hyresvärden. Egensatta hyror utgör en bråkdel av hyrorna som förhandlas, förhandlingarna om övriga hyror fortsätter. ”Egensatta hyror ska inte tryckas in bakvägen, de har inget i skiljemannaprocessen att göra. De ska i stället förhandlas för att få rätt hyra," säger Sanna Kolk.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye