Hyresgäster får 2,6 miljoner kronor i ersättning
Efter en process som pågått under flera år har Hyresgästföreningen och Stockholmshem nyligen nått en uppgörelse som ger 34 hyresgäster i södra Stockholm totalt 2,6 miljoner kronor i ersättning. Anledningen är att deras bostäder, sedan de stod färdigbyggda, haft undermålig inomhusmiljö.
Många av de nyinflyttade hyresgästerna i Stockholmshems nybyggda radhus i södra Stockholm märkte ganska snart att det var något fel på husen de hade flyttat in i under 2012. Den första felanmälan Stockholmshem mottog skedde redan i samband med inflyttningarna. Det skulle dock dröja till 2021 innan flera medlemmar tog kontakt med Hyresgästföreningen, detta då man ansåg att problemen inte var fullt åtgärdade av hyresvärden.
Även om hyresvärden försökt att åtgärda problemen under åren så konstaterade stadens miljöförvaltning under 2023, att det fanns brister avseende ventilation och inomhustemperaturer som utgjorde en olägenhet för hyresgästerna.
Hyresgästföreningen har drivit ärendet för flertalet medlemmar mot Stockholmshem i tre år. Efter förlikning med bolaget resulterade detta i alla hyresgäster som hade anmält felen nu enligt en rekommendation får ersättning om totalt 2,6 miljoner kronor. Sammanlagt omfattar det 34 lägenheter i området.
– Det har varit en lång process som har krävt en hel del uthållighet och envishet från både medlemmar och från oss andra som har arbetat med detta. Vi har gjort allt vi kan och till slut kunde vi nå en förlikning om en ersättning om totalt 2,6 miljoner för alla åren som de har fått stå ut med problemen, säger Marianne Uhlinder, ärendehandläggare, Hyresgästföreningen region Stockholm.
Hyresgästerna har under lång tid fått stå ut med problem i deras bostäder utan att dessa har blivit ordentligt åtgärdade.
– Det så klart problematiskt att det har tagit så här lång tid. Hyresvärden borde ha kunnat ta tag i detta direkt och gjort mer omfattande insatser för att lösa problemen. Men det är bra att de berörda hyresgästerna nu äntligen får besked, säger Käthe Eklund, förhandlingsansvarig, Hyresgästföreningen region Stockholm.
För mer information, kontakta:
Sandra Appelgren, gruppchef, juridiska enheten, Hyresgästföreningen region Stockholm.
Telefon: 010-4591602
Kontakter
Mikael KarlssonPressansvarigHyresgästföreningen region Stockholm
Tel:010-459 20 76mikael.karlsson@hyresgastforeningen.sePresstjänstHyresgästföreningen region Stockholm
Region Stockholm omfattar Gotlands län och Stockholms län utom Norrtälje kommun. Vår presstjänst är bemannad under kontorstid.
Om oss
Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.
Följ Hyresgästföreningen Region Stockholm
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Region Stockholm
Stärkt inflytande för Familjebostäders hyresgäster1.4.2025 11:01:30 CEST | Pressmeddelande
Hyresgästföreningen och Stockholms stads allmännyttiga bolag, Familjebostäder, är överens om ett samrådsavtal som ger hyresgästerna rätt till inflytande vid kommande upprustningar/renoveringar. Avtalet säger också att renoveringar ska ske varsamt och att hyresgästerna ska få olika alternativ som kommer påverka deras kommande hyra.
Ny kampanj sätter hotellifiering av lägenheter på kartan31.3.2025 09:47:27 CEST | Pressmeddelande
”Nu finns 15 000 lediga lägenheter i Stockholm. Bara inte till dig.” Idag lanserar Hyresgästföreningen region Stockholm en kampanj för att belysa problemet med hotellifiering och hur det drabbar människor i behov av en egen bostad.
Hyresgästföreningen region Stockholm kräver omedelbar tvångsförvaltning av fastighet i Vårberg25.3.2025 16:30:00 CET | Pressmeddelande
Tydliga fuktskador, trasiga fasadpartier, bristande brandskydd, hissar i drift som underkänts, bristfällig sophantering, trasiga balkongdörrar, öppna elkontakter och el som inte dragits fackmannamässigt… Listan på allvarliga brister hos en fastighet i Vårberg, med minst 147 lägenheter, kan göras lång. Hyresgästerna utsätts för ohälsa och stora risker menar Hyresgästföreningen region Stockholm – som idag ansöker om omedelbar tvångsförvaltning av fastigheten hos Hyresnämnden.
Merparten av 2025 års hyror nu klara för Stockholms län och Gotland21.3.2025 10:10:29 CET | Pressmeddelande
Efter två år av kraftiga hyreshöjningar börjar utvecklingen peka åt rätt håll. Men nivåerna är fortfarande för höga och hyresgästerna får ta ett stort ansvar för kostnadsökningarna i samhället. I Stockholms län ligger snittet på 4,8 procents hyreshöjning och på Gotland 5,2 procent. Hyresgästföreningen förväntar sig att fastighetsbolagen nästa år tar ett större samhällsansvar och vill se betydligt lägre hyreshöjningar framöver.
Skiljemän beslutar om höga hyreshöjningar i Stockholmskommuner och på Gotland6.2.2025 13:11:44 CET | Pressmeddelande
De skiljemän som utsetts för att avgöra hyresnivån för hyresgäster som bor hos privata hyresvärdar på Gotland och i Stockholms kranskommuner, som företrätts av Fastighetsägarna Stockholm, har lämnat sin rekommendation. Beslutet innebär hyreshöjningar mellan 5,0 till 6,3 procent för 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum