Östgötatrafiken anpassar möjligheterna till biljettköp
Nu anpassar Östgötatrafiken möjligheterna att köpa biljett ombord på Östgötapendeln samt länets alla landsbygds- och expressbussar. Förändringen innebär att försäljning av biljetter hos förare försvinner och möjligheten att blippa betalkort införs.

Med start tisdag 11 juni är det möjligt att köpa biljett genom att blippa sitt betalkort på Östgötapendeln samt alla landsbygds- och expressbussar. Dessutom införs blippa betalkort i tätortstrafiken i Finspång. Samtidigt tas möjligheten att köpa biljett ombord hos föraren bort.
Att köpa biljett genom att blippa sitt betalkort infördes i stadstrafiken 2020 och har sedan dess ökat som försäljningskanal. 2023 såldes 11 procent av biljetterna den vägen.
-Många tycker att det är ett enkelt sätt att köpa biljett genom att blippa sitt betalkort, vilket gör att vi vill kunna erbjuda det i högre utsträckning, säger Per Nelson, marknadschef på Östgötatrafiken.
Att blippa sitt betalkort är ett komplement till Östgötatrafikens andra försäljningskanaler. Men kanalen har vissa begränsningar. Det går till exempel inte att välja de rabatterade biljetterna eller betala för flera resenärer på samma kort.
-Vi rekommenderar våra kunder att köpa biljett via appen, webben, hos något av våra 45 ombud eller i våra biljettautomater för att få tillgång till alla biljetter och rabatter, säger Per Nelson.
Anledningen till att försäljningen ombord hos föraren tas bort är att väldigt få väljer att köpa sin biljett den vägen. 2023 såldes färre än 2 procent av biljetterna hos förarna ombord på landsbygds- och expressbussar. Att underhålla systemet som krävs är också relativt kostsamt.
Under juni månad går Östgötatrafiken ut med information till sina kunder.
-För att de som reser med oss ska känna sig trygga och informerade är vårt mobila kundserviceteam ute i trafiken och berättar om förändringarna. Förare och kundvärdarna på Östgötapendeln är informerade för att kunna svara på frågor. Utöver det informerar vi genom utskick och på vår webbplats, säger Per Nelson.
Kontakter
Anna RunessonKommunikationschef
Tel:010-434 01 62press@ostgotatrafiken.sePer NelsonMarknadschef
Tel:0104340159per.nelson@ostgotatrafiken.seOm oss
Östgötatrafiken ansvarar för kollektivtrafiken i Östergötland. Vi planerar linjer och tidtabeller med buss, tåg och spårvagn med målet att ge dig som kund en enkel, trygg och bekväm resa och ett bra och pålitligt alternativ till bilen.
Finns mer om oss här: Vi och vårt uppdrag - Östgötatrafiken (ostgotatrafiken.se)
Följ Östgötatrafiken
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Östgötatrafiken
Östgötapendeln – Sveriges mest punktliga pendeltåg24.4.2025 14:53:18 CEST | Pressmeddelande
Under torsdagen gick Trafikverket ut med nyheten att tågtrafiken i Sverige var den punktligaste på två år – i mars 2025. Östgötapendeln är ett av de pendeltågssystem som bidrar till den positiva utvecklingen, då punktligheten låg på 97 procent i mars månad.
Östgötatrafiken lanserar ny kampanj21.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Fredagen den 21 mars startar Östgötatrafikens kampanj ”Pluskontot”. Idén till kampanjen tar sin utgångspunkt i beteendevetenskaplig forskning. Förhoppningen är att skapa synlighet och igenkänning bland östgötarna.
Östgötarna bäst på bälte i kollektivtrafiken6.3.2025 07:16:00 CET | Pressmeddelande
Nobina, som kör Östgötatrafikens bussar i Linköpingsregionen, har kartlagt användandet av säkerhetsbälten på regionbussar. Resultatet visar att endast 10 procent av bussresenärerna i kollektivtrafiken använder säkerhetsbälte. Trots lagstiftning, information och skyltning bedöms kännedomen fortfarande vara låg.
Östgötatrafiken testar flexibla nattstopp19.2.2025 07:34:00 CET | Pressmeddelande
Som en extra trygghetsåtgärd testar Östgötatrafiken flexibla nattstopp. Från 1 mars kan resenärer på linjerna 450, 460 och 470 be om att få gå av mellan hållplatser.
Det hållbara resandet ökar i Östergötland12.2.2025 10:01:00 CET | Pressmeddelande
Förra veckan släppte branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik sin årsrapport Kollektivtrafikbarometern. Det är en nationell kvalitets-, attityd-, och resvaneundersökning med syfte att löpande följa och påverka utvecklingen i attityder samt kollektivtrafikens marknadsandel.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum