Här är juryn till Flickapriset 2024

Silvana Imam, Alexander Karim och Jenny Larsson är nya namn i juryn när Plan International Sveriges Flickapris delas ut för tredje året i rad. Med priset vill barnrättsorganisationen lyfta kampen för varje flickas rätt att bestämma över sitt liv och sin framtid.

Silvana Imam, Alexander Karin och Jenny Larsson

– Det är sorgligt att vi ens behöver säga flickors rättigheter. Att vi måste göra en poäng och särskilja dem. Från vad, mänskliga rättigheter? Pojkars rättigheter ses självklart som mänskliga rättigheter. De borde flickors också, säger Alexander Karim.

Plan International Sveriges Flickapris går till en person eller organisation i Sverige som har gjort en extra insats för att synliggöra flickors rättigheter och motverka kränkningar av dessa, antingen i Sverige eller ute i världen.

–  Det är ett otroligt ärofyllt uppdrag att få sitta i juryn och dela ut pris till någon som kan förändra flickors framtid. Att inspirera och motivera är av yttersta vikt för alla unga och riktningen deras resa i livet tar. Jag ser fram emot att kunna bidra till det, säger Silvana Imam.

Jenny Larsson driver instagramkontot ”jennyspyssel” där hon inspirerar kring hur det är att leva med en CP-diagnos. 2022 utsågs hon till årets Mama:

– Jag vet att flickor med olika typer av funktionsnedsättningar är extra utsatta och diskriminerade. De utsätts för våld och sexuellt utnyttjande i högre utsträckning än andra. Att jag, som kallar mig funkivist, får vara med i juryn ser jag som en möjlighet att uppmärksamma de här flickornas utsatthet lite extra, säger hon.

Juryn består av en rad starka namn som på olika sätt arbetar för mänskliga rättigheter och jämställdhet. Arbetet leds av Dona Hariri, jurist, moderator och tidigare styrelseledamot i Plan International Sveriges styrelse.

– Det är avgörande att förstärka flickors rättigheter, både i Sverige och globalt. Varje flicka förtjänar en framtid fri från tvångsäktenskap, avbrott i utbildningen eller att bli utsatt för våld och sexuella övergrepp. Detta år markerar den tredje gången som Flickapriset delas ut, och jag är stolt över att ha varit ordförande för juryn vid varje tillfälle. Det är en stor ära att kunna erkänna och belöna de individer som spelar en transformerande roll i att förbättra flickors liv, säger Dona Hariri.

Nya namn i juryn i år är:

• Alexander Karim, skådespelare och författare, är även känd för sitt engagemang inom jämställdhets- och mångfaldsfrågor.
  • Jenny Larsson, profilen som inspirerar och upplyser om hur det är att leva med CP.
  • Silvana Imam, rappare och låtskrivare som gjorde skådespelardebut 2023.

I juryn ingår också:

• Annie Lööf, strategisk rådgivare, föreläsare och styrelsearbetare. Tidigare partiledare för Centerpartiet, riksdagsledamot och näringsminister.
  • Carl Björkman, Nordenchef på Bill & Melinda Gates Foundation.
  • Hanna Gerdes, folkrättsjurist och ordförande för Civil Rights Defenders.
  • Irena Pozar, chefredaktör för VeckoRevyn.
  • Isak Sörling, medlem i Plan International Sveriges ungdomsråd.
  • Marie Dahllöf, generalsekreterare för Postkodstiftelsen.

Från och med 6 juni kan allmänheten nominera personer och organisationer till priset. Vinnaren presenteras den 7 oktober på Hotel At Six i Stockholm.

Alexander Karim
Jenny Larsson
Silvana Imam

Länkar

Plan International Sverige är en del av den globala barnrättsorganisationen Plan International med verksamhet i 80 länder. Vi arbetar för att stärka barns rättigheter och säkerställa att flickors lika villkor respekteras. Plan International är partipolitiskt och religiöst oberoende och allt vårt arbete utgår från FN:s barnkonvention.

Clas Ohlson Foundation förlänger sitt partnerskap med Plan International och stöttar utbildningsprojekt i Nigeria25.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Clas Ohlson Foundations syfte är bland annat att främja utbildning och hjälpa människor i nöd. Sedan 2020 har stiftelsen stöttat Plan Internationals humanitära arbete med utbildning för flickor i flyktinglägret i Minawao i norra Kamerun. Nu förlängs samarbetet och stödet riktas denna gång till Plan Internationals arbete för barns rätt till utbildning i Nigeria.