Staten måste ta ansvar för vårdens kompetensförsörjning

Nationella vårdkompetensrådet har i veckan redovisat en plan för vårdens kompetensförsörjning. Läkarförbundet är i huvudsak positiva till förslagen men vill att staten tar ansvar för att de ska bli verklighet.

– Rådet har tagit ett helhetsgrepp kring kompetens och har förslagit många bra insatser. Men regionerna, som nu sätter vården på svältkur, har inte förmåga att se till att insatserna blir verklighet, säger Sofia Rydgren Stale, ordförande för Läkarförbundet.

Regeringsuppdraget att ta fram en nationell plan för vårdens kompetensförsörjning slutredovisades 3 juni. Planen innehåller 25 insatser inom olika områden för att på sikt kunna säkra behovet av kompetens i hälso- och sjukvården.

Läkarförbundet ser positivt på att Nationella vårdkompetensrådet, som har en bred förankring, har fått ledartröjan när det handlar om vårdens kompetensförsörjning. Förbundet välkomnar också planen, men hade velat se ett förslag om att staten ska ha det övergripande ansvaret för samtliga delar i läkares utbildning.

– Ansvaret för att genomföra insatserna vilar i huvudsak på regionerna. Samtidigt sker just nu omfattande nedskärningar i vården. Det blir allt tydligare att staten behöver ta ett större ansvar för hälso- och sjukvårdens finansiering, men också styra tydligare, säger Sofia Rydgren Stale.

Läs rapporten här:https://www.nationellavardkompetensradet.se/aktuellt/nyheter/pressmeddelande-drygt-13-000-sjukskoterskor-i-kompetensforlust--kostar-samhallet-55-miljarder-kronor/

Sveriges läkarförbund är läkarnas professions- och fackförbund med över 58 000 medlemmar. Läkarförbundet har till uppgift att tillvarata medlemmarnas yrkesmässiga, sociala och ekonomiska intressen och verka för en god och värdig anda inom läkarkåren. Förbundets uppgift är också att främja medlemmarnas utbildningsmässiga och vetenskapliga intressen samt arbeta för en ändamålsenlig utveckling av hälso- och sjukvården.