Patienter klagar över brist på tillgänglighet och samordning i primärvården
Tillgänglighet, kontinuitet och personcentrering är centrala delar i primärvården, men klagomålen från patienter har under de senaste åren ökat. Av de nästan 14 000 klagomål på primärvården som 2023 inkom till PAN och IVO rörde 2 214 (16 procent) tillgänglighet och vårdansvar.
Svårt att få kontakt med vårdcentralen och långa väntetider
Totalt inkom 1 463 klagomål till PAN och IVO gällande tillgänglighet under 2023. Klagomålen handlade om att det är svårt att få kontakt med sin vårdcentral.
– Tillgänglighet till vården är grundläggande. Avsaknad av tillgänglig vård kan förvärra sjukdomsläget eller att man missar allvarliga sjukdomstillstånd vilket är en patientsäkerhetsrisk. Bristande tillgänglighet till primärvården kan också innebära att patienten söker sig till fel vårdnivå och tvingas söka sig till en redan belastad akutmottagning säger Daniel Lilja, avdelningschef på IVO.
Klagomålen beskriver även att väntetiden till vårdbesök är lång och att patienter inte blir kontaktade för uppföljning av provsvar och behandlingsplaner. Patienter vittnar om långa väntetider på remiss.
Bristande samverkan mellan olika vårdenheter och frånvaro av fast läkarkontakt samt vårdplan
Totalt 752 klagomål kom in till PAN och IVO rörande vårdansvar. Majoriteten handlade om frånvaron av en fast läkarkontakt och vårdplan eller bristande samverkan mellan vårdenheter. Patienter beskriver att de skickas runt mellan olika verksamheter utan att få korrekt hjälp från primärvården och specialistvården eller mellan olika vårdcentraler samt den psykiatriska specialistsjukvården. Patienter efterfrågar kontinuitet, samverkan mellan vårdenheter och information om vilka som ansvarar för olika vårdinsatser.
– Primärvården är basen i vårt sjukvårdssystem och ska ta ansvar för patientens väg genom vården. Det är tydligt att det är en bra bit kvar för att åstadkomma en god och nära vård för patienterna säger Daniel Lilja, avdelningschef på IVO.
Klagomålen visar att fördröjd vård och behandling samt bristen på samverkan i vården leder till att patienter känner sig otrygga och oroliga för att inte få en välfungerande och sammanhållen vård.
Om rapporten:
Rapporten är en gemensam analys av klagomål på primärvården som inkommit under 2023 till Patientnämnderna (PAN) och Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
Kontakter
IVO:s presstjänst
Tel:010-788 50 10press@ivo.seBilder
Dokument
Om oss
IVO ansvarar för tillsyn över hälso- och sjukvård, hälso- och sjukvårdspersonal, socialtjänst och verksamhet enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Myndigheten ansvarar också för viss tillståndsprövning.
Följ Inspektionen för vård och omsorg
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Inspektionen för vård och omsorg
IVO har stängt 16 HVB verksamheter under 20249.12.2024 09:50:04 CET | Pressmeddelande
Under 2024 har IVO hittills fattat beslut om att förbjuda eller återkalla tillståndet för 16 HVB verksamheter, 3 stödboenden och 3 verksamheter som ger konsulentstöd.
Barn får vänta för länge på stöd från socialtjänsten5.12.2024 09:30:00 CET | Pressmeddelande
Varje år tvingas omkring 3 000 barn i utsatta situationer vänta mer än tre månader på att kommunernas socialtjänst ska ordna med de stödinsatser som barnen har beviljats. För många barn är väntetiden ett halvår eller längre. Det visar IVO:s uppföljning.
IVO har upptäckt omfattande brister i verksamheter som utför skönhetsingrepp14.11.2024 10:10:00 CET | Pressmeddelande
Inspektionen för vård och omsorg, IVO, har genomfört en nationell tillsyn av ett antal verksamheter som utför estetiska behandlingar i form av kirurgiska ingrepp och estetiska injektionsbehandlingar. IVO konstaterar att det finns ett stort antal oseriösa aktörer på marknaden och att allvarliga brister hotar patientsäkerheten.
Pressinbjudan: IVO presenterar slutrapport om estetiska injektionsbehandlingar och estetiska kirurgiska ingrepp12.11.2024 11:03:35 CET | Pressinbjudan
Inspektionen för vård och omsorg, IVO, har genomfört en nationell tillsyn av ett antal verksamheter som utför estetiska behandlingar i form av kirurgiska ingrepp och estetiska injektionsbehandlingar. IVO presenterar nu en slutrapport som redogör för tillsynens iakttagelser och slutsatser samt myndighetens fortsatta arbete inom området.
IVO vill ha större befogenheter att bekämpa brottslig verksamhet inom vård och omsorg12.9.2024 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Behovet av tillsyn mot oseriösa och kriminella aktörer inom vård- och omsorgssektorn ökar stadigt. Inspektionen för vård och omsorg, IVO, hemställer nu hos regeringen att myndighetens uppdrag förtydligas och utökas vad gäller säkerhetskrav, befogenheter och resurser.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum