Patienter klagar över brist på tillgänglighet och samordning i primärvården
Tillgänglighet, kontinuitet och personcentrering är centrala delar i primärvården, men klagomålen från patienter har under de senaste åren ökat. Av de nästan 14 000 klagomål på primärvården som 2023 inkom till PAN och IVO rörde 2 214 (16 procent) tillgänglighet och vårdansvar.
Svårt att få kontakt med vårdcentralen och långa väntetider
Totalt inkom 1 463 klagomål till PAN och IVO gällande tillgänglighet under 2023. Klagomålen handlade om att det är svårt att få kontakt med sin vårdcentral.
– Tillgänglighet till vården är grundläggande. Avsaknad av tillgänglig vård kan förvärra sjukdomsläget eller att man missar allvarliga sjukdomstillstånd vilket är en patientsäkerhetsrisk. Bristande tillgänglighet till primärvården kan också innebära att patienten söker sig till fel vårdnivå och tvingas söka sig till en redan belastad akutmottagning säger Daniel Lilja, avdelningschef på IVO.
Klagomålen beskriver även att väntetiden till vårdbesök är lång och att patienter inte blir kontaktade för uppföljning av provsvar och behandlingsplaner. Patienter vittnar om långa väntetider på remiss.
Bristande samverkan mellan olika vårdenheter och frånvaro av fast läkarkontakt samt vårdplan
Totalt 752 klagomål kom in till PAN och IVO rörande vårdansvar. Majoriteten handlade om frånvaron av en fast läkarkontakt och vårdplan eller bristande samverkan mellan vårdenheter. Patienter beskriver att de skickas runt mellan olika verksamheter utan att få korrekt hjälp från primärvården och specialistvården eller mellan olika vårdcentraler samt den psykiatriska specialistsjukvården. Patienter efterfrågar kontinuitet, samverkan mellan vårdenheter och information om vilka som ansvarar för olika vårdinsatser.
– Primärvården är basen i vårt sjukvårdssystem och ska ta ansvar för patientens väg genom vården. Det är tydligt att det är en bra bit kvar för att åstadkomma en god och nära vård för patienterna säger Daniel Lilja, avdelningschef på IVO.
Klagomålen visar att fördröjd vård och behandling samt bristen på samverkan i vården leder till att patienter känner sig otrygga och oroliga för att inte få en välfungerande och sammanhållen vård.
Om rapporten:
Rapporten är en gemensam analys av klagomål på primärvården som inkommit under 2023 till Patientnämnderna (PAN) och Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
Kontakter
IVO:s presstjänst
Tel:010-788 50 10press@ivo.seBilder

Dokument
Om oss
IVO ansvarar för tillsyn över hälso- och sjukvård, hälso- och sjukvårdspersonal, socialtjänst och verksamhet enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Myndigheten ansvarar också för viss tillståndsprövning.
Följ Inspektionen för vård och omsorg
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Inspektionen för vård och omsorg
Eslövs kommun brister i sin hantering av barnärenden5.3.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
I en tillsyn av barn- och familjenämnden i Eslövs kommun har IVO granskat nämndens handläggning av två enskilda barnärenden. Tillsynen har visat på brister i kommunens handläggning.
John Ahlberk är Inspektionen för vård och omsorgs nya generaldirektör3.3.2025 09:09:51 CET | Pressmeddelande
Regeringen har beslutat att utse John Ahlberk till generaldirektör för Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Sjukvårdsminister Acko Ankarberg Johansson presenterade John Ahlberk på en pressträff under måndagen. Han börjar sitt arbete på Inspektionen för vård och omsorg idag, den 3 mars 2025.
IVO: Brister inom vård och omsorg riskerar patientsäkerheten28.2.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Under 2024 har IVO i tillsynen belyst allvarliga brister som otillräckligt stöd för våldsutsatta, fortsatt hög beläggning på akutsjukhus, våld på HVB och långa väntetider för insatser inom socialtjänsten. Det framkommer i IVO:s årliga rapport ”Vad har IVO sett?” som överlämnas till regeringen i dag.
Brister på samtliga utvalda mödrahälsovårdsmottagningar10.2.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har ett regeringsuppdrag att under perioden 2023–2025 förstärka den nationella tillsynen av mödrahälsovård och förlossningsvård. IVO har tidigare inom uppdraget granskat samtliga förlossningskliniker i landet och nu även fattat de första besluten i tillsynsinsatsen som riktats mot mödrahälsovården.
IVO:s granskning avslöjar oseriösa aktörer inom vård och omsorg29.1.2025 09:08:32 CET | Pressmeddelande
IVO har under 2024 inlett en omfattande granskning med fokus på oseriösa och kriminella aktörer inom vård och omsorg. Hittills har IVO återkallat tillståndet för eller förbjudit 58 verksamheter och åtalsanmält över 130 personer. Samverkan med andra myndigheter är avgörande för att kunna komma åt de oseriösa och kriminella aktörerna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum