Omni värvar tillbaka redaktionschef Ines Micanovic från SVT
Efter tre år på SVT återvänder Ines Micanovic till Omni och rollen som redaktionschef.
– Ja, det var väl dags att komma hem helt enkelt? Jag läser Omni dagligen och tycker det är häftigt att se hur nyhetstjänsten ständigt utvecklas. Jag vill vara med på det tåget, säger Ines Micanovic.

Ines kom första gången till Omni som 23-åring, då som nyhetsredaktör. Sex år senare, 2019, blev hon redaktionschef tillsammans med Calle Sandstedt och tre år senare rekryterades hon till en roll som arbetsledande redaktör på SVT Online.
– Det finns mycket som lockar med att komma tillbaka till Omni. Det är ett litet bolag med stort entprenöriellt driv. Och smarta, pålästa redaktörer med stark journalistisk integritet. Jag har stor respekt för teamet och det ska bli kul att få jobba ihop igen.
Chefredaktör Markus Gustafsson är stolt över värvningen.
– Det är fantastiskt. Ines var en stjärna och en modern och väldigt uppskattad ledare redan under sin första sejour på Omni. Nu kommer hon dessutom att tillföra ytterligare kompetens med sina erfarenheter från utanför Omni, säger han.
På Omni finns flera exempel på medarbetare som varit på Omni, prövat utmaningar utanför bolaget – för att sen komma tillbaka.
– Vi kallar dem boomerangs och ser det som det finaste av alla betyg för oss som team och arbetsplats, säger Markus Gustafsson.
Efter tre år på SVT i bagaget tar Ines Micanovic med sig insikten av att verkligen fokusera på vardagsnära ämnen och vinklar som engagerar publiken.
– Men jag ser också att det är rätt att satsa på verifieringsjournalistik. Det tror jag allt fler medieföretag kommer att behöva göra i tider av ökad desinformation och AI-användning. Där vill jag att Omni ska gå i täten, säger Ines Micanovic.
Ines Micanovic bildar team med Omnis två tidigare redaktionschefeer, Matilda Glaser och Calle Sandstedt. I Omnis ledning finns också redaktionschef Samuel Inghammar med ansvar för Omni Mer och Sandra Johansson, redaktionschef för Omni Ekonomi.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Markus Gustafsson, vd och chefredaktör, Omni. Telefon: 070-5252125. E-post: markus@omni.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschefSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted samlar TV-Operations i Norden – värvar ny chef för gemensam satsning22.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted slår samman sina TV-Operations-team i Sverige och Norge och etablerar en gemensam nordisk organisation för ljud- och videoproduktion. I samband med omorganisationen rekryteras Jenny Englund Stridh som ny Head of TV-Operations. Syftet är att stärka samarbetet över landsgränserna och skapa effektivare, mer framtidssäkra arbetsflöden för Schibsteds mediehus.
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum